Annons:
Etikett10-foder
Läst 1783 ggr
lindusfia
2014-11-18 16:14

Njurfoder perserkatter

Hej! Någon som vet om något bra njufoder som är anpassat för perserkatters munnar? Har ännu så länge bara testat Hills k/d. Och min katt älskar det och glufsar i sig det men jag tror att formen på själva pelletsen på torrfodret är lite svårt att tugga på. Tidigare så har hon fått RC torrfoder för perserkatter och det är ju anpassat till perserkatters munnar. Jag skall även få en påse med RC:s veterinärsfoder Renal av arbetskamrat för att testa. Men finns det fler märken/sorter som kan vara bra för perser?

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
mallabralla
2014-11-18 16:27
#1

Hm, aldrig behövt använda något speciellt foder för perser munnar, de äter glatt alla former, det är bara RC som har "speciell form" och speciellt foder för just perser, och det är långt ifrån alla som ger det märket till sina katter. men prova blöt upp fodret och ge det ihop med lite blöt variant av k/d så kan du ju mosa ihop det och lite mjukmat för doft och smakens skull. då kan hon ju slicka i sig fodret istället.

Sajtvärd på Perser iFokus

lindusfia
2014-11-18 17:07
#2

Tack för tipset. Alltså hon äter Hills k/d. Hon verkar tycka det smakar väldigt gott. Det kanske bara jag som är sjåpig och tycker det ser ut som det är lite besvärligt för henne. Jag har även gett henne Hills k/d mjukmat och den gillar hon ännu mer. Men det kanske inte är så bra att bara ge blötfoder. Lite torrfoder behöver hon väl ha ibland också…..?

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

heliotropes
2014-11-18 19:46
#3

Jag tror inte heller att bitarnas storlek eller form har någon jättebetydelse. Om de inte behöver aktiveras mer i sina måltider för att inte äta för mycket,då är mindre bitar att föredra. Just nu så ger jag ett par katter här hemma en blandning med bl.a. Senior consult stage 2 som är ett veterinärfoder ifrån royal canin för bl.a. sämre njurar. Det är ganska stora kulor men de plockar gärna ut just dom ifrån det andra fodret ;-)

Eva // medarbetare på Perser


lindusfia
2014-11-18 20:15
#4

Tack heliotropes. Det är nog bara jag som är sjåpig. Jag har hjälpt till och matat här för jag vill försäkra mig om att hon äter och det kanske inte är så bra i längden. Jag vet att hon kan äta själv men det verkar som det är mysigt att bli matad. Den stora katten kom och satte sig bredvid och ville också bli matad. Och sedan ville ingen av dem äta själva ur skålarna. 😉Tyvärr kan jag inte jämt sitta och handmata dem med pellets. Det hinner jag inte. Sedan har jag fått ändra på matrutinerna. Tidigare har de fått mat två gånger om dagen. De är inga storätare här så skålarna har fått stå framme hela tiden. Det är nästan alltid mat kvar. Sällan som de äter upp allt. Men nu eftersom den katten med njurproblemet inte får äta det vanliga torrfodret så får jag portionera ut maten vid olika tidpunkter samt övervaka så det äter ur rätt skålar. Kan ju passa på att fråga men jag planerar att det på vardagar blir 4 gånger om dagen. Kl 7 innan jag går till jobbet, kl 11.30 (bor nära så jag kan gå hem på lunchen), kl 17 när jag kommer hem från jobbet samt kl 21 innan jag går och lägger mig. Verkar det lagom? Är det för lite tillfällen? Helgerna kan jag säkert utöka med en eller två ggr till. Då har de inte någon mat på natten fast de ligger ju oftast och sover med mig i sängen. De verkar inte glada över detta och vill nog helst att maten skall stå framme hela tiden men det går ju inte.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

heliotropes
2014-11-18 20:48
#5

Det fungerar nog med 4ggr/dag om de får i sig den "normala" dygnsdosen.

Eva // medarbetare på Perser


lindusfia
2014-11-18 21:23
#6

Ja, de håller ju som sagt var på att lära sig nu att maten bara serveras vid särskilda tidpunkter och att det då gäller att äta så man blir mätt. Att de inte kan gå och småäta hela dagarna och nätterna. Jag tror de har fattat galoppen nu. Det har ju bara gått 2 dagar. Men som sagt var så verkar de inte glada över det. De blänger otäckt på mig hela tiden. 😭

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
mallabralla
2014-11-19 14:22
#7

jag antar då att man fann tillräclklig njurfunktion för att hon ska ha ett gott liv? hur har det gått med kisse du skrev om i andra tråden, skriv gärna en uppdatering där, vi är ju alla engagerade i vad som sker med medlemmarnas kissar ❤️

Sajtvärd på Perser iFokus

lindusfia
2014-11-19 14:43
#8

#7 Det är samma katt. Jag skall genast skriva ett inlägg. :)

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Upp till toppen
Annons: