Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 3534 ggr
Gerona
10/7/14, 4:55 PM

Behöver lite lyckotankar

Hej. Min älskade kisse som ni sett bilder på har nu fått problem med urinvägarna. Till en början var det bara in och ut ur lådan och kissade som vanligt men mer, sen blev det in och ut ur lådan utan kissande. Jag var i kontakt med veterinär och pratade om att boka tid men just då blev det ingen tid utan jag blev rekomenderad att avvakta då katten i övrigt mådde bra på alla sätt och vis. Jag köpte rekomenderat uriflex för urinvägarnas slemhinna. Allt blev bättre, men lite missfärgat urin förekom. Nu i går återkom hans besvär men han var sitt fortsatt hälsosamma jag men jag beslutade i morse att åka in till veterinären och undersöka han då det nu uppkommit riktigt blod i urinen.

Vid veterinärbesöket hittades ingeting. Trotts urinprov samt att hon känt på hans blåsa osv. Det hon konstaterade var FLUTD, inflammation i urinvägarna utan egentlig orsak+ svullen snopp och blod i urinet. Vi har bakterieodling på analys och väntar spänt på resultat. Vår lilla älskling måste klara sig igenom det här! Han har fått anti-inflammatoriskt läkemedel samt smärtlindring. I morgon får vi svar!

Önska vår lilla älskling all lycka!

Om någon här har tips på liknande situation, dela gärna med er av erfarenheter!

Annons:
Gerona
10/7/14, 4:56 PM
#1

Vill alltså poängtera att det inte hittades problem med njurarna. Det fanns heller inget urinstopp och inte ens antydan till kristaller.

heliotropes
10/7/14, 7:16 PM
#2

Jag håller tummar och tår att han blir helt bra från det han nu har…lite penicillin kanske gör susen?

Eva // medarbetare på Perser


Gerona
10/7/14, 7:30 PM
#3

Veterinären sa att jag skulle få provsvar på odling i morgon och då skulle hon skriva ut recept på läkemedel. Antibiotika, och antiinflammatoriskt tror jag det var : )

mallabralla
10/7/14, 8:19 PM
#4

håller alla tummar, en kur på metacam bör göra susen!

Sajtvärd på Perser iFokus

Gerona
10/7/14, 8:38 PM
#5

Han har fått metacam står det iaf på papprena : )
Han gick igenom följande:

Grundåtgärd
Sedering
Provtagning *2
Bakterieodling
Mikroskopering
Urin Stix
S-kreatinin,vettest
S-Urea, vet test

Läkemedel:
Dexdomitor
Antisedan
Metacam

Han har kissat i dag efter behandling men fortfarande blod i urinet. Längtar tills i morgon då vi får reda på vad vi ska fortsätta med!

off36is
10/8/14, 9:25 PM
#6

Hej!

Jag har en ragdollhona som sedan maj haft problem med blod och bakterier i urinen. Inget fel på urinvägar, blåsan eller njurarna kunde hittas genom ultraljud och blodprover. Hon har fått metacam, vetrimoxin (som hon blev jättedålig av) samt två omgångar baytril. Min veterinär rekommenderade cystophan och det har hon fått i en månad nu. Jag har inte sett något mer blod i urinen men väntar på svaret på urinprovet som togs i början av veckan. Lycka till med din kisse! Hoppas han blir bra snart!

Annons:
Gerona
10/9/14, 6:38 AM
#7

Hej. Ja. Alltså det är ju svårt för mig att veta hur min katt mår av metacam.  Han är aktiv som vanligt och ligger aldrig still. Han kan ha en aningens lös avföring men det hade han även innan och det antagligen för vi precis bytt foder.  Hur började din katt må dåligt?

Får man tag på baytril och cystophan från veterinären eller?

off36is
10/9/14, 10:51 AM
#8

Min katt fick akut diarré efter bara någon dag men det var vetrimoxinet hon blev dålig av inte metacam. Hon blev verkligen jättedålig och slutade äta och dricka själv.  Jag var uppe i princip dygnet runt och tvingade i henne vätskeersättning och mat tills hon kom igång och började äta och dricka igen. Om din katt är lös i magen kanske han blir bättre av prokolin eller liknande. Jag ger min katt fortiflora och prokolin numera när hon får antibiotika. Baytril är medicin som veterinären skriver ut efter att ha kollat urinprovet,  men cystophan som är ett kosttillskott  kan man köpa på nätet. Håller tummarna för er!

Wiggoolivia
10/9/14, 4:10 PM
#9

Min Läskade perser Svante hade liknande problem. Han fick problem med att inte kunna kissa eller så kom det bara jätte lite kiss:-( han blev deagnoserad med att han hade Cystit ( kronisk inflammation i urinblåsan utan känd orsak) Var inne hos vet massor av gånger och spolade urinvägarna och dom satte kateter. När han var på djursjukhuset och hade kateter så mådde han hur bra som helst och efter släppte stoppet , men sen gick det bara några dagar hemma ! Sen var det stopp igen:-( behandlade också med metacam och cystease.. Svante hade så ont och vet trodde inte att hans problem skulle försvinna :-( Så Svante fick bara bli 7 år Å vad jag saknar denna katt:-( är snart 2 1/2 år sedan. anledning en till att jag skriver att att jag tänker att din katt kanske har Cystit ? Och då finns det olika lugnade metoder att prova ! då vissa tror att det beror på att katterna hanterar stress på fel sätt,( dricker mycket och tvättar sej ofta) Det brukar oftast funka med att behandla katter för Cystit Och behöver ju inte alls gå som för mitt hjärta. Kram

mallabralla
10/9/14, 6:49 PM
#10

du ska inte ge baitryl så vida han inte har bakteriell förändring i urinen!

om han har en inflammation i urinröret och inget annat hittats så är metacam avsvällande och smärtstillande.

baitryl är antibiotika och skrivs bara ut av veterinär

Sajtvärd på Perser iFokus

off36is
10/9/14, 7:17 PM
#11

Precis som jag skrev ges baytril endast om veterinären skriver ut det.

Gerona
10/10/14, 5:30 AM
#12

Nu är det så att i dag fick jag besked att han hade tydligen infektion i alla fall. Bakterieodlingen visade så. Hur det gått till vet dem inte. Det är ju bara omkring 5-10% av alla hankatter som kommer in med urinbesvär som har urinvägsinfektion resten har typ kristaller och sådana irritationer i urinvägarna som kan leda till stopp. 
Min veterinär har nu givit mig recept på Vetrimoxin( hoppas inte han blir lika sjuk som din, off36is)

Så nu ska jag alltså ge Metacam + vetrimoxin i en vecka. I går gav jag första av vetrimoxinet och i dag ( frukost nyss) åt och drack kissen som vanligt i alla fall.
Jag rekomenderar alla här inne att vara noggrann med att rensa kattlådorna. Det har inte jag varit på en period förrut, och det var just i det sambandet som detta uppstod. Usch vad dålig jag känner mig : ( Nu rensar jag direkt efter att han varit in!

Håll tummarna att det här blir bra nu!

off36is
10/10/14, 1:32 PM
#13

Min veterinär hade en teori om att kisset fastnar i de långa pälsarna och är det svårt för katten att komma åt att tvätta ordentligt växer det lättare bakterier som kan vandra upp i urinvägarna.  Det är bra att ge fortiflora och någon  pasta typ prokolin eller diarsanyl under behandlingen för säkerhets skull för att förhindra dålig mage. Det blir säkert bra men var beredd på att det kan återkomma. Det är vanligt att det gör det så misströsta inte! Då  är det bara att ta nya tag med urinprov och medicin. Det är inte heller fel att prova cystophan för att långsiktigt bli av med besvären.  Lycka till nu med behandlingen och hoppas ni slipper återfall!

Annons:
mallabralla
10/10/14, 2:58 PM
#14

vetrimoxin är väldigt skonsam antibiotika, man kan till och med ge det till kattungar och dräktiga honkatter. alla läkemedel kan ge biverkningar om katten är känslig för någon substans i preparatet men vetrimoxin brukar vara det första valet vid urinvägsinfektion 😉

Sajtvärd på Perser iFokus

Gerona
10/10/14, 4:16 PM
#15

Ok tack för all information! Än så länge har han bara lite lös avföring blandat med fastare. Så inga bekymmer vad jag kan se! Kissar fortfarande lite konstigt många gånger om dagen i liten mängd men inget blod i urinet och ingen missfärgning.  Svullnaden om snoppen har lagt sig lite också! : ) Jag har regelbunden kontakt med veterinären också.

Jag har uriflex jag ska börja ge när jag är klar med antibiotika osv, samt är mitt foder just för urinvägarna  stress c/d! : ) Jag har tänkt prova cystease. Men nu ska ja även fundera på cystophan.

Gerona
10/15/14, 10:05 AM
#16

Hej. Än så länge ser det väldigt bra ut med min kisse. Han kissar som vanligt osv. Antibiotikan verkar ha hjälpt! : )

litettrassel
10/19/14, 9:32 PM
#17

Vad skönt att höra :) håller tummarna för att det forsätter åt rätt håll!

Erna
11/11/14, 3:37 PM
#18

Enl  min förra toppenveterinär så är Baytril det enda raka om det gäller underlivet, dvs allt nedanför bältet. Livmoderinflammation, urinvägsproblem mm.

Endast på recept och hjäper när inget annat går. Min nuvarande vet vill inte skriva ut Baytril som är för starkt, och rek Vetrimoxin, men det hjälpte inte. Det verkar som om veterinärer har olika syn på Baytril.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Gerona
12/3/14, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Min katt mår nu toppen. Han fick lite diarre efter antibiotikan men nu är han bra igen gällande allt. Jag kör också fodret C/D urinary stress samt köper lite uriflex eller annat kosttillskott ibland. Fungerar hur bra som helst!

off36is
12/4/14, 4:37 PM
#20

Skönt att det blev bra med din kisse!  Han är jättesöt😃 Min katt visade sej inte ha problem med urinvägarna trots att två veterinärer undersökt och hon lämnat tre urinprov. När jag äntligen fick en veterinär som lyssnade på mej och tog ett urinprov direkt från urinblåsan visade det sej att det inte fanns bakterier där samt att vid ultraljudet syntes ingenting onormalt. Däremot har hon flytningar som veterinären tog prov på och det visade sej bero på att det finns rester kvar av äggstockarna som missades i kastreringen.  Dock syntes inget på ultraljudet och vi kom fram till att jag ska ge henne p-piller när hon uppvisar löpbeteende. Vill verkligen inte ge henne för ofta och ska bara ge henne p-piller när det behövs.

Annons:
Upp till toppen
Annons: