Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2921 ggr
MontEverest
6/29/14, 4:24 PM

Perserkattens temperament?

Hej!

Har aldrig haft katt men funderat mkt på att skaffa en i framtiden och funderar på om perser kan vara ett alternativ eller ej..

Har förstått att persern är en lugn ras, men exakt hur lugn då?

Hur är jaktinstinkten? Kan man ha andra djur såsom kanin, marsvin, småfåglar? kan den lära sig att bara titta?

Ligger den gärna i knät flera timmar för gos? eller ligger den bredvid dig?

Hur länge tar det att kamma igenom en perser päls och hur ofta gör man det ung med en innekatt?

Tappar den hårstrån ett o ett eller i stora tussar som man lätt plockar bort?

Hur lätt /svårt är det att bada en perser…vet sen tidigare när jag och en vän försökt bada en huskatt var inte så trevligt…den klöste hej vilt…

Är den väldigt tyst av sig eller jamar den så den kan störa grannar? jamar den mkt vid löp? strilar okastrerade hanar?

Hur pass rumsrena är de? skiljer det nått från andra raser? 

Har alla perser rinnande ögon?

Hur lång är livslängden? ärftliga sjukdomar?

Hur pass social är den och vill vara med sin människa?

Kan man ta ut den i koppel?

ja jag har säkert 100 frågor till men kommer inte på fler just nu..men om ngn vet svar på ngn av dessa frågor vore jag tacksam…

Annons:
decembercelsius
6/30/14, 2:22 PM
#1

Många frågor, hehe 😃 Jag har själv två perserkatter och kan därför svara på en del av dina frågor.

Har förstått att persern är en lugn ras, men exakt hur lugn då? Det beror helt på individ. Överlag tycker jag persern är mycket lugnare än en ''typisk'' bondkatt. 

Hur är jaktinstinkten? Kan man ha andra djur såsom kanin, marsvin, småfåglar? kan den lära sig att bara titta? Jaktinstinkten är låg. Jag har själv som sagt två katter och en hamster. Hade även möss innan och det var inget som mina katter ens reagerade på. Hamstern brukar även få springa fritt i lägenheten och mina katter bryr sig inte ett dugg.

Ligger den gärna i knät flera timmar för gos? eller ligger den bredvid dig? Också väldigt individuellt, precis som vi människor är vi olika. Mina ligger helst bredvid mig.

Hur länge tar det att kamma igenom en perser päls och hur ofta gör man det ung med en innekatt? Skaffar man en bra borste behöver man inte borsta lika ofta, skaffa tex en Furminator. Jag borstar mina katter någon gång i veckan ordentligt.

Tappar den hårstrån ett o ett eller i stora tussar som man lätt plockar bort? Den tappar både hårstrån och tovor, men borstar du katten ofta så slipper du det problemet. 

Hur lätt /svårt är det att bada en perser…vet sen tidigare när jag och en vän försökt bada en huskatt var inte så trevligt…den klöste hej vilt… Köper du persern från en seriös uppfödare så är den van vid att ha badats sedan den var liten. Därför är dom flesta perserna vana vid bad. 

Är den väldigt tyst av sig eller jamar den så den kan störa grannar? jamar den mkt vid löp? strilar okastrerade hanar? Mina jamar väldigt tyst och det är absolut inget som skulle kunna störa mina grannar. Har ingen erfarenhet hur högt dom kan jama om dom är okastrerade, men troligen mycket högre då.

Hur pass rumsrena är de? skiljer det nått från andra raser? Rensar du lådan noggrant och har fin sand ska det inte vara något problem. Det finns inget som säger att en perser skulle vara mindre rumsren än nån annan ras.

Har alla perser rinnande ögon? Tyvärr så finns det en del som har rinnande ögon. Därför är det viktigt att hitta en bra uppfödare som riktar in sig på att avla öppna ögon som inte rinner. 

Hur lång är livslängden? ärftliga sjukdomar? Vad jag vet så ligger medellivslängden på 15 år, precis som hos vilken annan kattras som helst.  En vanlig sjukdom hos persern är PKD (Polycystisk njursjukdom). DOCK så avlar inte seriösa kattupfödare på djur med PKD och innan kattungen säljs så testas den även för PKD. Så, återigen, hitta en seriös uppfödare som vet vad den gör. 

Hur pass social är den och vill vara med sin människa? Mina katter är VÄLDIGT sociala och folk brukar tycka att dom är mer som hundar, haha. 

Kan man ta ut den i koppel? Ja, det är inga problem så länge du är villig att öva koppelpromenader med din katt. Skulle vilja säga att persern överlag är lättlärd. 

Hoppas dessa svar kan vara till hjälp. Persern är en helt underbar ras och jag skulle aldrig valt nån annan ras om jag fick välja igen! Leta noga efter en bra och seriös uppfödare, samt besök kattungarna och ställ frågor till uppfödaren så ska det nog gå bra.

Lycka till ❤️

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


MontEverest
6/30/14, 2:40 PM
#2

Tack så mkt för svar!! Känns just nu som att perser verkar vara en katt för mig! Ska ta och läsa mer om den och när det väl är dags ngn gång med katt, så letar jag upp en bra uppfödare…:)

mallabralla
7/2/14, 11:50 AM
#3

kolla in rasringens hemsida, där finns mycket info om rasen och även uppfödar register!

www.spexus.se

Sajtvärd på Perser iFokus

New
7/2/14, 11:22 PM
#4

Bra svar där #1, men ett par kompletteringar kan jag göra. När det gäller jamande vid löp låter en del honor bara som kuttrande duvor, medan andra låter fruktansvärt, och då menar jag verkligen FRUKTANSVÄRT. 😮Men ska du inte föda upp slipper du både det och eventuellt strilande hanar genom att kastrera dem innan könsmognad.

Kattungarna brukar normalt inte testas för PKD, eftersom de flesta redan har testat föräldrarna eller deras föräldrar osv. PKD kan bara ärvas från en katt som har PKD. Därför är det inte längre en vanlig sjukdom bland perser, som det var under några år, men man får se upp, för det finns troligen fortfarande de som avlar på det.

MontEverest
7/4/14, 4:50 PM
#5

aha ja det låter ju bra…nää precis då vill man ju ha en bra uppfödare som avlar friska katter..

lindusfia
7/4/14, 6:29 PM
#6

Angående detta med att ha andra djur samtidigt som man har perserkatt. Jag har en amazonpapegoja och tre perserkatter. Nu är en amazonpapegoja en ganska stor fågel men det går alldeles utmärkt med perserkatterna och gojan. Han rör sig fritt vart han vill här hemma och katterna går aldrig på honom. De två små tjejerna älskar gojan och brukar krypa in i buren hos honom. Min katter kan alla få knattfnatt och rusa runt som galningar fram och tillbaka men trots det har de aldrig hoppat på papegojan. Inte ens sprungit ner honom av misstag. 🙂 Jag känner mig väldigt trygg med att jag vet att katterna inte skadar honom och det beror på att de är perserkatter. Tror inte jag hade känt likadant med en huskatt.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
MontEverest
7/4/14, 11:43 PM
#7

åh det låter lovande! Jag har inte skaffat katt ännu pga av mina undulater, men som du säger kanske det är lite skillnad pga storleken på fåglar…större kanske fungerar bättre…men tänker mig ändå att perser verkar mer ok  med småfåglar än andra raser…vill gärna höra om ngn här inne har småfåglar i samma hem som perserkatter?

heliotropes
7/5/14, 12:02 AM
#8

Jag har haft både Undulater och Nymfparakiter samt Skrattduvor fast jag har haft flera katter,inga problem alls. Men man bör ju inte släppa ut fågeln fritt utan att ha koll. Är man osäker på katten och man vill släppa ut fågeln en stund så kan man ju stänga en dörr emellan dem.😉

Eva // medarbetare på Perser


MontEverest
7/7/14, 6:16 PM
#9

aha låter ju bra, jo självklart skulle man alltid ha uppsikt när de var ute tillsammans eller att man stängde dörren såklart…så då kanske det är  möjligt ändå med en katt oxå!

MontEverest
7/7/14, 6:18 PM
#10

ska tittat på rasringens hemsida tack

Upp till toppen
Annons: