Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1441 ggr
Gerona
2014-06-28 13:02

Fundering angående min katts beteende

Hej! Jag har lite funderingar kring min Perserhanes beteende i olika situationer.

1. Man kan leka jaga med han. med det menar jag att man busar med han och sen så springer man iväg och gömmer sig. Då börjar han leta efter en och blir man hittad så springer man efter han och han försöker hinna gömma sig.

2. Vi har börjat få stänga ut honom från sovrummet, eftersom när han är vaken men inte vi ( spec helger) eftersom vi sover längre då så  hoppar han på oss i sängen, krafsar oss i huvudet, och biter oss i  fötterna. ( trots att han fått frukost, för ja går alltid upp och ger frukost och går och lägger mig igen sen) Så som sagt vi har börjat stänga sovrumsdörren men då står han utanför och skriker och då känner vi oss ju så dumma så vi har börjar öppna ibland och då får han fart och springer som en tok på mattan så att den åker fram och tillbaka på golvet för att sedan stanna, ligga platt där och vänta på reaktion. När jag reser mig upp och ska gå till han springer han iväg och gömmer sig under köksbordet eller badkaret. ( alltid där) Får jag tag i han innan är hans nos jätterosa och han är typ uppspelt. Detta är alltså inget som skett 1 gång. Utan varje morgon. Jag överdriver inte. Det är som om han jävlas med oss. Knäppkatt!

3. Det är mycket mer som han gör som jag inte känner igen i andra katter. Det känns som om han jävlas med oss, och som om han förstår vad våra reaktioner ska bli om vi gör vissa saker. Till exempel när han är i köket och vi inte diskat, så kan man höra hur han är på diskbänken och slaskar trut( brukar vi säga) han dricker diskvattnet den äckelkatten Och så fort han hör våra steg så springer han under köksbordet och sitter där och låtsas som ingeting. Följer man efter han så blir det " Jaga" leken som jag nämt ovan.

Jag måste få tala om att det är ingen rädd katt detta. han är hur bekväm med oss som helst. Inte ett dugg osäker i sig själv.  Har han börjat dominera över oss? Tro att han är högsta individen eller vadå? Han står ju varje gång vi ha stängt om oss och kraffsar tills vi vaknar och går upp.

EN annan sak som är lustig är att vi ibland stänger in han i badrummet och lägger en handduk i handfatet som sovplats. Och nu frväntar han sig alltid att han ska sova där. SÅ han ligger där jämt…. varje dag såfort han vilar. Och så på kvällarna har vi börjat stänga in han lite där också för o få sova( typ det ända som håller honom lugn) öppnar man och tittar så ligger han där i sitt handfat.  Så innan vi ens hunnit lagt in handuk eller något så går han och lägger sig i handfatet och vi stänger dörren. Där sover han lugnt tills jag går upp på toa. Då börjar " helvetet" brukar vi säga. När jag går och sover efter att ha gett han mat så sitter han vid toadörren och skriker och krafsar, sen när han blir utsläppt där ifrån så börjar det jag nämnt ovan.

Sen har han såklart världens mysigaste stunder då han bara ligger i våra knän eller på mattan i vardagsrummet och sover ut. Går man förbi så kan han försöka ta tag i fötterna på oss för vi ska stanna och klappa. Vilket vi gör.  Så det är inget fel på mysfasonerna heller.

Vad jag ville få ut av denna otroligt långa text är att jag undrar om någon annan upplevt liknande " jävlandes"  beteende hos sin katt? Han fattar ju att vi vaknar av kraffsande, och han fattar ju att vi kliver upp och blir less om han springer på mattan. Han gör allt för att vi ska vakna. Trots mycket mat och vatten.

Hoppas någon kan skriva något angående detta. Ursäkta osammmanhängande inlägg. Men skrev allt i takt som jag kom att tänka på det.

Annons:
heliotropes
2014-06-28 14:41
#1

Det är som du skriver,han gör detta för uppmärksamhet. 

Alla katter vill ha en rutin och det fastnar även på för oss dåliga rutiner. Prova att bryta helt de mönster han har. Lägg te.x en stor skål eller annat svalt som liggplats åt honom i sovrummet när han är "stökig",eftersom han verkar gilla svala platser. Uppmärksamma han på sin nya liggplats genom att tala om för honom att nu sover vi en stund. Viktigt att ha en helt lugn och neutral sinnesstämning,katter läser av oss lätt och ser om vi blir t.e.x. irriterade och i deras sätt att se på oss spelar det ingen roll om vi får en ökad puls av glädje,ilska eller irritation…de har fått en reaktion och hoppas på uppmärksamhet i form av t.e.x. bus eller mat.

Det sämsta man kan göra i en situation där katten har oönskade beteenden är att uppmärksamma de,lättare sagt än gjort men nödvändigt. Däremot uppmärksamma gärna alla bra ting med lek och kel. Han kanske t.o.m. vill bli aktiverad genom att lära honom något som ge tass eller dyl.

Eva // medarbetare på Perser


Gerona
2014-06-29 08:13
#2

Tack för svaret!
Vi har försökt flera gånger att låta honom sova hos oss och då lagt en handduk på golvet bredvid sängen. Det kan fungera en stund vissa gånger men oftast så börjar han springa runt och väsnas som vanligt efter en liten stund. Som du säger så är det nog uppmärksamhet. Som om han vill att vi inte ska sova, för springandet på mattan och väsnandet kommer oftast när vi sover, eller är väldigt koncentrerade i tex studier eller min sambo i spelande. Det är ju ganska uppenbart egentligen att det beror på uppmärksamhet^^  

Tror du vi leker för lite med honom? Och därför vill han ha uppmärksamhet?

heliotropes
2014-06-29 15:28
#3

Man kan överstimulera en katt med,och då blir den väldigt rastlös. Men vet man med sig att man inte leker och stimulerar katten så mycket så är det nog den troliga orsaken till hans rastlöshet. Vilken ålder är han i ?

Eva // medarbetare på Perser


Gerona
2014-06-29 20:11
#4

Vi leker lagom mycket med han och han har små råttor på golvet som han tycker om.
Han är 2 år

heliotropes
2014-06-30 16:21
#5

Han är ju fortfarande i en ålder då det finns mycket bus i kroppen. Kanske en kompis skulle vara bra för honom.

Eva // medarbetare på Perser


Upp till toppen
Annons: