Annons:
Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1735 ggr
Sidentassen
2014-06-27 10:51

Blockets regelvidriga annonser...........

Jag blir så beklämd när jag läser tillsalu annonserna på Blocket 😢

Letar man på Perser så får man upp massor av katter till salu, MEN ca 95% av dessa är blandraser och ej registrerade katter…..

Skulle inte vår rasring kunna ta en dust med Blocket och verkligen få dom att förstå att detta inte är bra på något sätt alls.

Man skulle egentligen kräva att de katter som annonseras som renrasiga har en särskild plats på Blocket och det ska intygas att dessa katter är registrerade i ett förbund vid försäljning, sedan kan ju blandraskatterna få en egen undergrupp.

Här annonseras katter som påstås vara renrasiga men utan stamtavla för 4000.- , blandraser med 10 % Birma, 50 % perser och 40 % norskskogkatt (hur dom nu vet det?) för flera tusen kronor ? 

Jag blir så förtvivlad när jag ser alla annonser och tycker så synd om alla de som luras och tror att dom köpt en fin raskatt men till syvende och sist visar det sig att det är en huskatt som dom inte kan avla riktigt på, inte ställa ut som den raskatt dom påstås vara och inte heller kan livförsäkra till det belopp dom betalat för katten. Det kan finnas massor med dolda fel som aldrig ersätts av vare sig försäkringsbolagen eller den man köpt katten av osv…listan kan bli lång.

Det var lite av mina tankar om detta med kattungar till salu…..kunde bara inte låta bli att protestera lite….

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Annons:
MonicaLagerquist
2014-06-27 10:56
#1

Har sett blocket annonser där slutsumman av rasprocenten hamnat en bra bit över 100 %.

Vi är många som försökt påverka Blocket men

ännu inte lyckats. Men en vacker dag så kanske det går.

Stolt ägare till fem La permer

New
2014-06-27 18:18
#2

När man går in på en annons finns till höger om annonstexten en länk med tips under Tryggt kattköp. Tyvärr finns det många köpare också som vill bli lurade och tror att de gör klipp genom, som de tror, "snuva någon riktig uppfödare på förtjänsten".  Det sorgligaste är att det är katterna som kommer i kläm genom mindre nogräknade försäljare som också säljer till vilka som helst.

Vad man kan göra är att anmäla annonserna genom länken Anmäl annons ifall annonsören påstår att katterna är raskatter trots att stamtavla saknas. Dessa anmälningar måste blocket hantera. Bland annat finns nu en annons med perser  utan stamtavlor i mellansverige. Denna kvinna har ständigt kullar, för jag har sett namnet i flera år.

mallabralla
2014-06-27 19:48
#3

jag (ordförande i rasringen) har flertalet gånger kontaktat blocket med anmälningar och förklaringar angående annonsering men får ofta till svar att de inget kan göra. Har dock för mig att det var en förändring på gång vad gäller stamtavla etc. ska kolla upp det

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: