Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1895 ggr
Whoopsidaisys
5/21/14, 8:51 AM

Dräktig hona som kräks...

Hej

En av mina honor har en förmåga att kräkas väldigt mycket under sin dräktighet och börjar nästan direkt efter att hon blivit parad och konstaterad dräktig. I början kan det ske nån gång varannan dag och sedan eskalerar det så i slutet av dräktigheten, dvs de sista veckorna spyr hon upp emot 3-4 ggr per dag. Detta avtar i samma stund hon föder sina ungar så därför oroar jag mig inte att hon på något vis skulle vara sjuk, utan att det handlar om "illamående och mindre plats i magen" vid dräktigheten. Har provat ge henne id kost och kokt fisk, men inget som gett något förändrat beteende, så jag undrar om någon varit med om samma fenomen och hur löste ni det? Hon har fri tillgång till buffe och vatten givetvis.

Frågan ställs eftersom det inte är så kul att torka spyor på köksbord, mattor, tvätta sängkläder, täcken och duntäcken var och varannan dag då hon ofta spyr i soffa, säng eller på köksbordet där hon gärna sitter och tittar ut. Dvs där hon helst "kopplar av" och ligger och sover, så jag antar att det bara kommer när det kommer.

Annons:
Sidentassen
5/21/14, 9:41 AM
#1

Jag har aldrig varit med om att honorna kräkts under hela dräktigheten, så tyvärr kan jag inte ge dig några bra råd ang. detta.

Men, däremot har jag ett flertal (och har haft också) honor som börjar kräkas när dom är dräktiga, i början alltså, precis som vi människor är illamående i början av graviditeten. Jag har ett flertal gånger kunnat fastställa att honan är dräktig innan det synts på hennes tuttar…

Jag förstår att det är jobbigt att torka spyor, men som jag skrev så har jag inget konkret att komma med.

Jo förresten, har du pratat med veterinären om detta ?

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

mallabralla
5/21/14, 5:03 PM
#2

jag har en hona som spyr vid löp och dräktighet, jag tror att det är som med os smänniskor vissa har så pga hormonerna. min hona mår alltid bra emellan och om din hona gör så också skulle jag inte oroa mig utan ta det som att det är hormonerna som är i gungning helt enkelt, små och täta portioner med lättsmält mat. man får prova sig fram precis som med oss när vi är med barn, viss mat stannar i magen, annat åker upp. det gäller att hitta det din hona får behålla. sedan rekommenderar jag att ge henne extra vitamin tillskott då hon behöver näring för fostrena och har svårt att behålla.

Sajtvärd på Perser iFokus

Whoopsidaisys
5/22/14, 6:46 AM
#3

Ja jag har talat med vetkollegor och de har sagt prova med skonkost, snäll lättsmält mat och se om det hjälper. Tyvärr inte! Har även rådfrågat om man kan ordinera Cerenia mot tex illamående men det ska man inte ge dräktiga katter helst, så bara försöka ge henne den mat hon vill äta. Iofs äter hon allt, aptiten är det inget fel på men svårr att behålla mat. Det som kommer upp är ju rätt stora mängder osmält mat så gissar att hon äter för stora portioner och det helt enkelt inte finnt plats och det i kombination med illamående så kommer det upp igen. Hon mår bra, är förvisso lite mer "i sin egna värld" men det kan man ju få vara som högdräktig tycker jag :)

Beräknad nedkomst är om ca 7-10 dgr så jag får väl helt enkelt stå ut sista tiden och njuta av de små när de väl är här. Det man oroar sig för är ju om hon inte fått tillräckligt med näring framförallt sista tiden så att hon och ungar får det jobbigt vid födseln, men det har gått bra förra gången (andra kullen nu) och då var det likadant så jag hoppas det går vägen nu med.

Upp till toppen
Annons: