Annons:
Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1135 ggr
Sidentassen
5/17/14, 10:15 AM

Kattsand

Jag håller på att bli galen över all sand som katterna drar med sig runt om i huset.

Jag använder Cat & Cleans sand som jag köper från Zooplus i Danmark (finns i Sverige också) Sanden är superbra på det sättet att det blir hårda fina klumpar som är lätta att skopa upp, det luktar inte från den, inte ens hos hanarna, och den dammar ovanligt lite.

MEN, som sagt , den följer med tassarna och jag har det överallt !!!!

Så nu tänker jag byta sort när detta parti är slut……………

Därför undrar jag:

1: vad ni använder för sand ?

2: vad ni tycker om den sanden ni har, bra dåliga egenskaper ?

3: Vart ni köper sanden ? Ex. på pall och priset då ?

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Annons:
mallabralla
5/17/14, 5:04 PM
#1

Jag kör med Classic Clean gold lable oparfymerad. Tycker den funkar suveränt, men ja skräpandet är ju inte kul, men tror inte det går att motverka oavsett sand sort. dock har jag gjort så, iom jag har ett omgjort förråd som katt toalett, att jag lagt in en trasmatta i plast som golv, på så vis stannar sanden kring lådorna och följer inte med ut i övriga hemmet, plus är det lätt att skura mattan då de är i plast så man kan hålla rent kring lådor. jag har således aldrig någon sand ute i hemmet.

mycket nöjd med sanden också 🙂

Sajtvärd på Perser iFokus

Lol V Stein
5/17/14, 5:51 PM
#2

Jag är inne på Mallabrallas spår och tror att det är toalett-situationen som till stor del avgör hur mycket sand som kommer ut, mindre är själva sanden. Själv har jag en Modkat som gör att 95% av sanden lossnar från min katts tassar när hon "mellanlandar" på taket på väg ner på golvet, den är toppen! 

Om jag inte hade den lådan skulle jag nog byggt något själv, där katten måste passera någon matta eller något på vägen ut från lådan, det finns många förslag på http://www.ikeahackers.net/ (sök på cat litter). Gillar den här, den funkar nog som min modkat ungefär: http://www.ikeahackers.net/2014/02/top-entrance-litter-box-with-sortera-3.html

mallabralla
5/17/14, 10:29 PM
#3

#2

vilken smart låda! har aldrig sett förr! accepterar katterna att det är så instängt?

Sajtvärd på Perser iFokus

Lol V Stein
5/18/14, 8:01 AM
#4

#3 Min katt sköter toalettbesöken perfekt så jag antar att hon tycker att lådan är ok, har haft den i 1,5 år nu.

Solitaire
5/18/14, 10:11 AM
#5

#4 Tänk att Kitty har en så rolig låda :). Den verkar intressant att testa. Var kan man köpa Modcat?

mallabralla
5/18/14, 1:26 PM
#6

kanske något att prova, man kan ju ha både den och vanliga så får man se vad som går hem. torde ju lösa sand utanför lådan problematiken oavsett sandsort.

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
mallabralla
5/18/14, 1:28 PM
#7

glömde svara ena frågan också, jag beställer från zoo zoo.se prenumeration så får det hemkört varannan vecka, ca 600 kr per leverans så 1200 i månaden. jag tycker det håller kalas bra och luktar inte, dammar inte och skräpar inte. väljer oparfymerat då jag tycker katterna får reaktioner av parfym. sanden yr ju när de krafsar och kommer upp och killar i nosen denna parfym har jag märkt. men oparfymerat fungerar kalas.

Sajtvärd på Perser iFokus

Lol V Stein
5/18/14, 4:11 PM
#8

#5 Kittys låda köpte jag på Zoo i Bromma (zoo.se), men den finns även hos tex supercat.se och animail.se. Kan tipsa om att köpa till en extra liner med en gång, det är smidigt att ha en att byta med när man storrengör lådan.

Solitaire
5/18/14, 6:00 PM
#9

#8 Stort tack för info! Detta är definitivt värt att pröva.

Coolgrim
5/21/14, 8:42 AM
#10

Jag är med i en kattsandsundersökning och har provat två olika sand från everclean. Värdelösa!! lukt= stark parfymdoft. Dammar kopiöst. Urbra klumpbildande. Både den finare och grövre spred sig runt i hela badrummet (20kvm). Tänker gå tillbaka till "min" sand med babypowderdoft från Arken Zoo. Kommer ej ihåg vad den heter men det är en plastsäck.

decembercelsius
5/21/14, 10:05 AM
#11

Nu orkar jag inte läsa igenom alla svaren men jag tror inte det handlar om vilken sand man har utan om vilken sorts låda man har. Jag har en låda med lite högre kant samt en matta precis utanför som samlar upp all sand - inte ett enda sandkorn sprids! Så kolla upp om du kan skaffa en sådan matta 🙂

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Sidentassen
5/22/14, 8:57 AM
#12

#11,jag har enbart höga lådor + mattor som samlar upp sand, på alla ställen där det står lådor.

Lika fullt är de sand i hela huset och detta gör mig smått galen…..speciellt nu när man går barfota…………..suck, såhar det inte varit tidigare men andra sandsorter.

Jag har bestämt mig för att testa en ny sort nu, så det ska bli spännande att se hur den är.

Jag blev ju inte så mycket klokare på de svar jag fått här….inte många sandsorter nämnda precis ;-)

Hälsar Lotta P

S*SIdentassen perser

Whoopsidaisys
5/22/14, 9:25 AM
#13

Någon med fler katter som testat PeeWee lådor och pellets? Har funderat på det då det verkar så enkelt och praktiskt att bara tömma det som trillar ner en våning under, men frågan är om det är ekonomiskt och luktfritt om man har tex 5-6 katter och dessutom okastrerad hane?

Annons:
Headturners
5/22/14, 12:41 PM
Bellbooh
5/22/14, 4:00 PM
#15

#13 mina katter har använt PeeWee lådan Eco-nånting i snart ett år. Jag tycker att deras egna pellets luktar väldigt fräscht men den är ju lite dyrare än om man köper vanliga träpellets, som bionorr t ex vilket vi använder(32kg för ca 150kr). För mig som har två katter och tömmer&rengör hela lådan en gång i månaden räcker två säckar i 10 mån ca. Köpte två säckar förra året strax efter sommarn och har precis börjat på andra säcken så vet inte exakt hur länge de räcker. Peewee säljer i 14 L påsar vilket motsvarar 9-10kg pellets så det är lite missvisande när vanliga pellets anges oftast i kg, värt att anmärka. Tömning av kisspånet är väl 2-3ggr i veckan och bajset plockas bort när man vill, oftast är det direkt efter de bajsat eftersom min ena katt aldrig täcker sitt bajs(han gjorde inte det heller på den tiden vi använde everclean/extreme classic). Tycker själv att det är väldigt ekonomiskt och miljövänligt ifall man har tillgång till egen kompost hemma eller om ens kommun tillåter att man kastar spånet i gröna påsen.

Dessutom, till skillnad från vanlig kattsand, sprids inte pelletsen över hela huset utan det som kastas omkring lådan stannar där, dock kan det vara jobbigt att trampa på dessa pellets ibland men då får man skylla sig själv kanske. Än har jag inte byggt in lådan i en möbel men det ligger i min att-göra-lista och när den är byggd så tror jag att vi kommer minimera mängden pelletsen som hamnar på golvet.

Sidentassen
5/23/14, 8:17 AM
#16

#14, det är precis den sanden jag tänkt köpa nu, MEN det blir billigare att ta den från Danska Zooplus.

Mattan du förslog finns ej längre :-(

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Headturners
5/23/14, 11:15 AM
#17

#16 Sådana mattor finns på Ö&B och säkert många andra ställen .

wildaa
5/26/14, 12:30 PM
#18

Vi har nu kört ett tag med zoozoo´s kattsand och billiga mattor (4 kr/st) från IKEA funkar väldigt bra. Nästan ingen sand alls i lgh, fina klumpar i sanden 😉 och luktar inte parfym ELLER kiss. Enda gången vi känner av att det är sandspridning är om jag slarvat med att dammsuga mattorna framför lådorna men då får jag ju skylla mig själv. Mattorna är ju så billiga att man har råd att slänga dem OM det skulle hända en olycka. Har testat ever clean och andra märken innan men fastnat för denna : http://www.zoozoo.com/sv/ecom/product/zoozoo-com-zoozoo-kattsand-104870001?ticket=L2NhdGVnb3J5LWxldmVsLTEvY29udGVudDsjO3Byb2R1Y3Rfa2V5OzUxNTk0MTg5OGM2ODE4ZTQyMTAxMjI3NDsjOw

Den är helt ok i pris: 143 kr/ 14 kg och man får den hem till dörren vilket jag tycker är super bra.

Upp till toppen
Annons: