Annons:
Etikett10-foder
Läst 2997 ggr
mallabralla
2014-04-11 15:17

Bästa fodret till katt?

Vilket märke på foder till katt föredrar ni?

berätta gärna varför ni valt att utfodra era katter med det ni ger!

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
mallabralla
2014-04-11 15:25
#1

Jag kör en blandning mellan BARF och Acana Grasslands. Katterna får någon form av kött varje dag (kyckling nackar är favoriten)

Har testat mig fram på marknaden av foder i många år då jag har en extremt foderkänslig katt. Acana har varit det ända han inte spyr kaskader av. Min åsikt (som så många andras) är att undvika foder med spannmål i, tror att många problem magar och spykatter beror just på att vi ger katterna fel kost. De är rovdjur och strikta köttätare (även om det ibland slinker ned ett och annat chips). anser att foder forskningen gått framåt och ser spänt på hur det skall utvecklas i framtiden, mer och mer torkat kött kommer på marknaden (som ziwipeak) Detta med torrfoder också ger biverkningar på våra katter genom uttorkade njurar och sämre tandhälsa då en torrfoderkula inte kan motsvara det arbete tänderna får göra med en mus eller fågel ,därav är kyckling nackar kanon för att stimulera gnagandet om man nu inte känner för att köpa hem frysta möss från zoo butiken (vilket jag kan förstå många undviker).

Sajtvärd på Perser iFokus

Aristomus
2014-04-11 15:35
#2

Acana! Håller med föregående, inget spannmål. Orijen har fungerat bra när Acana ej varit tillgängligt.

[EmmiieErixon]
2014-04-11 16:55
#3

har just nu maju blötfoder och ett torrfoder med lägrespannmålsinnehåll än andra, kommer byta till applaws senare när de fått gå på detta lite så att det trappas ner.

Lol V Stein
2014-04-11 17:22
#4

Jag ger Orijen torrfoder som huvudfoder. Min katt hade lite strulig mage när hon flyttade hem till mig, hon åt Royal Canin då. Blev säkert värre av stressen av att byta hem också. Efter några månader ville jag prova ett spannmålsfritt foder och se hur magen reagerade. Eftersom hon är superkräsen så köpte jag flera småpåsar med olika spannmålsfria foder som jag tyckte kändes bra, och det enda hon kastade sig över var Orijen, så då blev det Orijen.

När hon kom så kunde hon inte äta blötmat alls utan att få diarré, men nu är magen så stabil att vi lyckats fasa in små mängder blötmat, började med en tsk och nu kan hon äta ca två msk per dag utan magproblem. Hon älskar blötmat, topp tre är James Wellbeloved Kalkon, Bozita sensitive skin (kyckling) och Maju anka. Hon är en fågelälskande katt, Orijen är ju också kycklingbaserat!

mallabralla
2014-04-11 20:52
#5

#4

härligt att höra magen fungerar bättre! då blir både katt och ägare så mycket gladare! jag kan rekommendera dig en kur på Fortiflora för att se om magen stabiliserar sig. ibland kan den bli rubbad och då har katten svårt att återgå till normal tarmfunktion. Fortiflora är ett välsmakande pulver du strör över lite blötmat en gång om dagen under en period.

Sajtvärd på Perser iFokus

Lotta81
2014-04-12 08:48
#6

Jag ger Orijen:)

Annons:
lindusfia
2014-04-20 23:26
#7

-

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Bellbooh
2014-04-24 10:08
#8

Mina katter får Orjien Cat & Kitten. Båda åt Royal Canin innan jag tog över dem fast de kom från olika hem. De kastade sig också över Orijen säcken första gången så jag visste att jag hade gjort rätt val. Förutom det får dem Mjau blötmat som jag köper i stora burkar, och de äter upp en burk på två dagar tillsammans med lite torrisar. De har fri tillgång till all mat men det var ju svårt i början för en av katterna som bara åt morgon och kväll i hans förra hem, vilket jag tror gjorde att han hetsåt, så jag fick vaka över honom de första veckorna hos mig men idag hetsäter han inte längre :)

Snobben06
2014-04-29 23:32
#9

Våra katter får One för kastrater - det är bäst!

ophelia
2014-05-01 09:21
#10

Jag har gått över till Arion efter att katterna återigen tappade vikt när de åt Royal Canin detta var tredje gången det händer.Så nu är det spannmålsfritt som gäller de älskar sitt nya foder :)

Jetaime
2014-05-02 10:29
#11

Jag har visserligen ingen perser, men en birma. Han äter FourFriends :)

wildaa
2014-05-05 09:18
#12

Ger Royal och MUSH katt eller MUSH med renkött i.Orsaken till royal är att det var det enda min gamla tant tålde men nu har hon gått över regnbågsbron och vi kommer att introducera ett spannmålsfritt foder i stället. MUSH för att mina pälsklingar INTE gillar blötmat, det ska vara äkta vara och helst älgkött men när inte det finns att tillgå ,ja då är MUSH kanon, gillar att det är förpackat i frusna köttbullar så att jag kan ge många små portioner under dagen. 😍

MonAmiExotic
2014-05-07 18:02
#13

Gav förr Canagan till mina men när den ena reagerade med sår runt munnen så bytte jag till James Wellbeloved och det fungerar bra. :)

Annons:
ElisabethB
2014-05-07 18:12
#14

Gav förr enbart Applaws torrfoder + Bozita blötmat, men mina blev dåliga av det.

Nu får honan Applaws/Bozita/Royal Canin torrfoder och hanen får Applaws/Royal Canin/Royal Canin veterinärmat. Båda får fortfarande bozita blötmat. Detta har gjort att de blivit bra igen :)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

heliotropes
2014-05-08 00:14
#15

Förr använde jag bara Royal Canin persian och deras persian kitten. Men magarna blev inte riktigt bra efter att de gjorde om receptet,så jag bytte ut deras vuxenmat till IAMS och det fungerade bättre. 

Men sedan en av mina katter drabbades av FUS = urinstop fick jag höra så mycket negativt om IAMS på veterinärkliniken så jag beslöt mig för att hitta ett annat vuxenfoder.

Så nu använder jag mig av Four Friends shiny coat och är än så länge väldigt nöjd med den. Jag tycker fortfarande att Royal canin Persian kitten fungerar bra och det fodret får mina kattungar och jag blandar gärna den med vuxenmaten.

Sedan får de lite blandat smått och gott.😉

Eva // medarbetare på Perser


mallabralla
2014-05-15 12:21
#16

#15

nyfiken, när böt Royal ingredienser på sitt foder? mn spy katt åt nämligen det hela sin uppväxt och funkade bra på det upp till 1 år, sedan var det kört, intressant om det kan vara så att det var i samband med ingrediens bytet.

tyvärr har Acana bytt formula nu med och killen har börjat spy igen, tillbaka till ruta ett, fast enkelt är ju då att lokalisera vad han är känslig mot då det torde vara den ingrediens som Acana nu lagt till 😃

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: