Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2770 ggr
denizecarmen
3/15/14, 1:00 PM

Hjälp! Han kissar inne! :(

Hej!
Jag har en kastrerad perserhane på snart 2 år.
Han har den senaste veckan/dagarna kissat inne 2 gånger, 2 stora kissfläckar, verkligen tömt blåsan!
Båda gångerna i sängen som står bredvid hans kattlåda! (Hans låda står i gästrummet eftersom vi ej har plats i badrummet.)
Jag trodde att det först var för att hans låda var "skitig" hade sån där silica-sand som "ska hålla" i en månad, så jag hade inte bytt sanden på 2 veckor (bara tagit bort bajset), så igår bytte jag till helt ny sand i lådan, samma som innan (silica).
Imorse när vi vaknade så hade han kissat i sängen IGEN!
Detta har aldrig hänt innan! Och då har vi ändå provat alla möjliga kattsand-sorter utan att han har brytt sig om bytet av ny sort.
Så förtvivlad, jag bytte sand igen och tog sån där vanlig sand som är klumpbildande (använde det innan vi började med silica för några månader sedan)..

Jag vet inte varför han kissar i gästsängen :(
Han verkar för övrigt frisk, matglad, leker, dricker normalt osv.

Om det fortsätter fast att jag bytt till vanlig klumpbildande sand som han alltid haft innan så vet jag inte vad vi ska göra… :(

Riktigt frustrerande och jag är jätteorolig att detta ska fortsätta, typ att han börjar kissa i vår säng eller i soffan osv. :((

Nu har jag satt aluminiumfolie i gästsängen, och han har ny fräsch sand… 

Men vad kan det vara? Det har ju aldrig hänt innan!
Och hans toalett står på ett bra ställe, lååångt ifrån maten, även avskilt på en lugn plats och dörren står alltid öppen dit in.. 

För övrigt så har det inte hänt nått speciellt i familjen, inget som kan orsaka stress… Förutom att min sambos 2 bröder + 1 kusin är här på besök och sover hos oss men dom kom i går natt, och kissandet började ju redan innan dom kom…

Hjääälp :((

Annons:
Annette
3/15/14, 1:03 PM
#1

Någon form av urinvägsinfektion?

Vår gamla hankatt började kissa inne och det var ovanstående orsak.

OberonsMatte
3/15/14, 1:06 PM
#2

Det är inte ovanligt att katter ogillar kristallsand och smutsiga lådor. Till slut kan de inte övervinna obehaget utan väljer en (för dem) lämpligare plats i närheten av lådan (eftersom de är renliga djur och inte kissar varsomhelst i sitt revir). Erbjud två stora och öppna lådor med rikligt med lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand (t.ex. Extreme Classic Gold label). Rensa bort kissklumpar och avföring minst varje morgon och kväll.

Sajtvärd Katter iFokus

denizecarmen
3/15/14, 1:16 PM
#3

Ja jag har bytt i lådan till finkornig klumpbildande sand.. 

Jag hoppas att det inte fortsätter bara :(

Vågar inte ens ha sovrumsdörren öppen nu ifall han skulle gå in o sätta sig o o kissa i vår säng (vi har precis köpt ny säng)

Jag hoppas att det var för att han inte gillade kristallerna.. Men att det kommer nu? Han har ju haft den typen av sand i 2-3 månader.. :/

Jag antar att han märker att jag är lite ledsen, för innan så "puttade" jag in honom i lådan för att han skulle gå och kissa.. Men då la han sig istället inne i lådan i sanden… 

(Jag brukar "putta" in honom i lådan innan vi ska ut o resa tex. åka bil/flyga, så han vet att det betyder att jag vill att han ska kissa, för han brukar alltid kissa då hehe) 

Kan han vara sjuk? 

Jag ska ta av luckan på lådan… Se om det kanske är det.. Fast han har aldrig klagat på den innan…

OberonsMatte
3/15/14, 1:29 PM
#4

#3 Att katter inte "klagar" på sanden eller lådsituationen på en gång beror på att de har så starka instinkter att hålla sig till en särskild plats för att kissa och bajsa. De står ut så länge de kan, men till slut går det inte längre. Det finns flera faktorer kring den befintliga lådsituationen som din katt kan ha haft svårt för: 1. Antal lådor. Många katter vill ogärna kissa och bajsa på samma ställe och behöver därför ha minst två lådor att välja på. 2. Lådans utformning. Katter ogillar instängdhet och är det lådan som är instängd blir det extra otrevligt att vara därinne. 3. Renlighet. Katter är som sagt renliga och ogillar smutsiga toaletter lika mycket som vi gör. En orensad låda är som en ospolad toalett. 4. Underlag. Katter vill ha mjuka och grävvänliga underlag där de ska kissa och bajsa. Kristallsand känns vass och hård mot tassarna.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
3/15/14, 1:35 PM
#5

Att han kissat stora pölar och tömt blåsan ordentligt när han kissat på fel ställe tyder också på att han hållt sig in i det längsta p.g.a. motvilja snarare än urinvägsproblem.

Sajtvärd Katter iFokus

denizecarmen
3/15/14, 1:44 PM
#6

Aha tack för svar =)
Nu när du säger det så grävde han faktiskt aldrig ner bajset och kisset när han hade kristallsand utan han kraffsade mest på lådans lucka/väggar istället för i sanden haha.
Dock innan när vi hade finkornig klumpbildande sand så kraffsade han alltid länge för att försöka gömma bajset och kisset.
Då kraffsade han iofs även på luckan, lådans väggar och sanden då hehe.
Nu puttade jag in honom i lådan igen och då kissade han =) och kraffsade/grävde ner kisset,,, så han fick en godis sen när han kom ut ur lådan och beröm.

Jag hoppas och ber att det var pga kristallerna och inte något annat…
Så det inte fortsätter :(

Jag har tagit av luckan på lådan nu också. 

Men jag tycker att det är så konstigt att han kissade i sängen…
För han har ju alltid gått på lådan tidigare oavsett sandsort..
Bajsar gör han alltid i lådan… Tycker nästan att det vore bättre om han bajsat istället för o kissa i sängen… Lättare o rengöra :(

Annons:
[silkesnosen]
3/15/14, 1:48 PM
#7

Jag har hört att en del katter vill kissa på något mjukt när de har urinvägsproblem, så se till att ha koll på honom, så att det inte är det som är den egentliga orsaken. Jag tror annars att ni gör rätt som försöker bryta den onda vanan direkt. Försök även att inte bete er stressat kring honom.

New
3/15/14, 2:22 PM
#8

Kristallsand skulle jag bestämt avråda ifrån. Det är vasst mot tassarna och dessutom mycket obehagligt för katten att kisset ligger kvar. Till slut blir det en fruktansvärd stank i botten på lådan.

Jag antar att någon av gästerna som är på besök sover i gästsängen. Troligen har katten redan några dagar innan de kom kunnat märka på ert beteende att de skulle dyka upp och förstått att "hans" rum skulle bli invaderat. Kanske har han varit med om det förut?

denizecarmen
3/15/14, 2:29 PM
#9

Nej de sover inte i gästrummet, de sover på soffan i vardagsrummet.. I o med att hans låda står där inne och jag ej vill flytta på lådan hehe.
Så det är ingen som sover/sovit i gästsängen nånsin faktiskt så där är ingen doft från någon av oss eller någon vi känner.. 
Men jag tror faktiskt att det har o göra med att sanden inte var bekväm… 
Jag hoppas o ber att det inte händer igen nu när han har vanlig finkornig klumpbildande sand.. :/

New
3/15/14, 2:42 PM
#10

Aha, så bra. Om ingen brukar sova i sängen kan jag rekommendera ett plastat frottéunderlag under överkastet. Då blir inte skadan så stor om det händer.

CatchFatch
3/15/14, 8:16 PM
#11

OT! Om ingen sover i gästrummet och det inte används så skulle jag göra om det till ett kattrum 😍🤤

Sorry för OT :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

denizecarmen
4/3/14, 9:04 AM
#12

Kissandet i gästsängen fortsätter, fast att hans kattsand är fräsch o fri från bajs o kissklumpar då jag tömmer morgon o kväll. Han kissar alltid på samma ställe i mitten av gästsängen o nu denna gången hade jag satt aliminiumfolie o missat en fläck o givetvis där satte han sig för imorse va där en feeet pöl. Aaahhhj varför gör han så?? Mitt tålamod börjar sakta men säkert försvinna… Så fort jag tror att det slutat så går det 1-2 veckor så är där en stor kissfläck! :(((((

[silkesnosen]
4/3/14, 9:21 AM
#13

Ta bort sängen, då den troligen luktar så att han går dit igen. Den måste ju vara uräklig.

Annons:
denizecarmen
4/3/14, 10:07 AM
#14

Jag har ett sånt madrasskydd som är vattentätt (som man kan ha på barnsängar) så kisset har aldrig gått igenom till sängen, och har tvättat och satt på madrassskyddet igen varje gång så det kan inte lukta piss där.
Så sängen är inte äcklig eller luktar kiss.
Får väl köpa sån där Get Off spray och spraya hela jäkla sängen…

CatchFatch
4/3/14, 2:46 PM
#15

Pröva Piss Off! Tar bort lukten jätte bra, iaf här hos mig.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[Mustangcab]
4/3/14, 10:21 PM
#16

Katten kan har FIC feline ideopatisk cystit och bör undersökas av veterinär med ett urinprov gärna taget sterilt.

Upp till toppen
Annons: