Annons:
Etikett12-pälsvård
Läst 2273 ggr
Persianlove
11/9/13, 2:43 PM

Svarthaka

Hej! Min flicka har små svarta prickar under hakan, hur ska jag sköta svarthaka? Ska jag tvätta? Jag har bara keramik skålar… Tack :)

Annons:
Erna
11/10/13, 12:14 PM
#1

De små svarta prickarna är jästsvamp som inte smittar. Samma prickar brukar finnas runt tuttarna på en dräktig perserhona. Orsaken är fukt som blir värre i den långa pälsen. Jag har sällan sett dessa jästprickar på exotic.

Jag brukar tvätta av hakan med GOOP eller annat medel mot fettsvans.
I brist på såna medel duger det bra med schampo och en tandborste som man gnuggar bort allt svart med. Man kanske måste upprepa under några dagar. Sedan gäller det att hålla hakan torr. Man kan använda Pevaryl puder (apotek) och gnugga in i hakan dagligen under ca en vecka. Försiktighet med pudret så att det inte kommer in i munnen eller ögonen. Pudret tar bort svamp.

För många år sedan tog jag prov och skickade in för analys till SVA och pratade sedan med en professor. Han förklarade att det var ofarligt men obehandlat kan det ev leda till acne. Samma svamp är ganska vanligt hos hundar, särskilt de som har nedhängande öron. En kortare päls hålls torrare och brukar därför inte råka ut för jästsvamp.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Persianlove
11/10/13, 6:24 PM
#2

Tack för informativt svar! Jag ska testa med schampoo och tandborste :)

Upp till toppen
Annons: