Annons:
Etikett10-foder
Läst 1937 ggr
Persianlove
2013-11-07 22:53

Vitaminer & mineraler?

Hej! Min flicka får ny RC kitten persian torr och blötmat. Ska nog försiktigt byta över till Tast of The Wild när hon blivit lite större, kommer även då ge torrfoder och blötmat. Hon får smaka pyttebitar av vår mat, typ leverpastej, skinka, kött, och än så länge är hon jätte fin i magen! Nu till frågan, vad bör jag komplitera med? Vanligaste brister i vitamin/mineraler? Vill ju inte bara ge allt när man inte vet vad/om katten har någon brist. Vet att vissa ämnen kissas bara ut om om vi inte behöver dem medans vissa ämnen sparas och kan medföra "överdos" i kroppen av vissa ämnen, och biverkningar följer… Är bättre på människor än katter så vad har ni för kunskap inom detta, vad är bra och ofarligt att ge? :)

Annons:
[Mustangcab]
2013-11-07 22:59
#1

Ger du ett fullvärdigt kattofoder behöver katten inga vitaminer eller mineraler. Mina katter får alltid beröm hos vetten då deras päls är så skinande blank. Så mycket människoföda får de dock inte.

Persianlove
2013-11-08 09:58
#2

Jaha okej, det står så mycket vitaminer mm i kattaffären att jag antog att man borde ge dem då och då… Men tror du det är negativt att ge "människomat" så som jag gör?

Erna
2013-11-08 12:41
#3

Det är de vattenlösliga vitaminerna som vid överskott kissas ut.

De fettlösliga, t ex A och D, lagras i kroppsfettet och kan vid överdoser bli farliga, särskilt D. Torrfoder innehåller lagom mängder med alla vitaminer och mineraler och då behövs inga tillskott.

Jag har märkt att vissa katter kan få brist på vitamin B och mineraler när de är dräktiga eller digivande, vilket kan medföra tandproblem i första hand. Därför börjar jag ge Mjölksyrad kalk och vattenlösliga vitaminer redan under dräktighetens första fas och fortsätter under hela digivningen. 

Om kalktillskottet är mjölksyrat kan katten tillgodogöra sig mineralerna bättre, enl en amerikansk studie.

B-vitaminbrist syns i första hand på att pälsen inte längre är frisk och spänstig.

Det är alltid kattens individuella förmåga att kunna uppta olika näringsämnen i tarmen som avgör om den får brist eller inte.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Persianlove
2013-11-08 16:54
#4

Ja det där med D-vitamin är samma bland människor ju, många tror de ska må bättre av att äta det men så blir det för mycket och bara fel… Tack för bra svar!

dramaQ
2013-11-08 17:04
#5

Verkar som om man ska vara hyfsat försiktig med Mjölsyrad kalk, däremot benmjöl går väl inte att överdosera.
Mjölksyrad kalk

/D

Erna
2013-11-09 11:14
#6

Jag brukar strö tunt med mjölksyrad kalk ovanpå maten ca 1-2 ggr/vecka. Enl vet är det tillräckligt.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: