Annons:
Etikett11-utställning
Läst 1406 ggr
DianaN
11/4/13, 11:37 AM

Utställning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har funderat på att ställa ut min perser kille sedan jag köpte honom för snart ett år sedan, han blev ett år i början av September i år, han har växt väldigt mycket så bestämde mig för att vänta tills han vuxit i kroppen lite mer. Min lilla skrutt väger nämligen redan 6 kilo (:

Självklart tycker jag själv att han är helt fantastisk, men det är ju det alla kattägare tycker om sina älsklingar ;) Dock så skulle jag verkligen uppskatta lite tips i ren allmänhet gällande utställning av just perser, förberedning och vad man ska tänka på under utställningen och så vidare, av dem som har erfarenhet. Min uppfödare bor tyvärr i Stockholms trakten och jag bor 7 mil ovanför Gävle så det är tyvärr bara mejl och telefon kontakt som är möjligt där.

Tacksam för råd! :D Här är lite bilder på Aragon (S*Trubbnosen's Aragon) som min prins heter :)

Annons:
DianaN
11/4/13, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

End bild till!

Vet att jag kommer få ta och frisera öronen på honom, för just nu liknar han mer en uggla än en katt ;)

DianaN
11/4/13, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och så en bild så man kan se lite av storleken på honom, det är en rejäl kille men kraftig benstomme, 'brorsan' (det vill säga min mor's brittiska långhår) som är en månad äldre betydligt mindre (:

Tyvärr dåliga kort tagna med mobilen, men de får duga.

decembercelsius
11/4/13, 3:13 PM
#3

Nu har jag ingen erfarenhet av utställning men ville bara säga att han är jättesöt :)

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


DianaN
11/4/13, 3:34 PM
#4

Tack så mycket, han är lika söt som han är charmig kan jag säga :)

mallabralla
11/4/13, 3:58 PM
#5

han ser jätte fin ut! lite dåligt placerade öron men väldigt fint ansikte, härliga ögon etc. tycker definitivt du skall ställa ut honom!

Sajtvärd på Perser iFokus

SaraGutis
11/4/13, 5:00 PM
#6

Instämmer med #3 :-)

Annons:
DianaN
11/5/13, 11:41 AM
#7

#5 Tack! Vad jag läst på rasstandarden för perser så följer han den ganska bra, möjligen med lite undantag för öronen, dock så har jag inte så mycket att jämföra med här hemma :) skulle vara kul om han gick bra på utställning

#6  Tack så mycket :)

Är det någon som vet ifall man bara ska frisera eventuella tofsar på toppen av öronen, eller om man också ska trimma de tofsar som ni kan se han har mellan öronen på huvudet? De gör att hans öron ser ut att sitta tätare än vad de egentligen gör, haha

Solitaire
11/5/13, 12:26 PM
#8

#7 Du ska inte bara ta bort tofsarna på öronspetsarna, utan också trimma bort tofsarna mellan öronen på huvudet. Det kan du göra antingen genom att noppa bort pälsen med fingrarna, eller klippa med en effileringssax. Lovar dig att hans öron kommer att se bättre placerade ut om du gör det 🙂

mallabralla
11/5/13, 2:33 PM
#9

du skall trimma pannan jämn och rund, kinderna jämna och runda och svansen kort och rund också 😉

bäst är om någon kunnig kan visa dig för det kan lätt bli för mycket så det ser onaturligt ut! showbadet kräver en hel del också.

Sajtvärd på Perser iFokus

DianaN
11/5/13, 3:25 PM
#10

Tack så jätte mycket för svaren Soltaire och Mallabralla, de är väldigt uppskattat :)

Ska vara med på ett möte med kattklubben som finns där jag bor om två veckor så ska fråga perser/exotic uppfödarna som är med där om de har lust att ge mig en liten kurs :) För showbadet så har jag lyckts hitta en jätte bra artikel någon skrivit med bra tips som jag ska prova, det är ändå dags för bad hemma nästa vecka så.

Hur ofta badar ni de katter ni ställer ut? I och med att jag inte ställd ut Aragon än, eller min britt för den delen, så badar jag dem en gång i månaden ungefär nu.

Upp till toppen
Annons: