Annons:
Etikett12-pälsvård
Läst 2708 ggr
Ellenor123
10/27/13, 9:10 AM

Kamning

Hej!

Jag har varit förälskad i persern i ca ett år nu och kollar dagligen in här för att kika på era ljuvliga katter :) Har läst en hel del om rasen och dess skötsel. Jag har dock inte helt fått grepp om hur mycket tid pälsvården tar.. När jag skaffar perser har jag tänkt bad varannan vecka pga utställningar och för att minska tovor. Torka ögonen har jag förstått är individuellt, men är beredd på att göra det dagligen.

Så - kammandet. Hur ofta kammar ni era katter? Hur länge? Om ni missar en dag eller två, finns det elaka tovor i pälsen då? Är särskilt intresserad av att höra från någon som badar sina katter ofta då jag förstått att det är en stor skillnad på uppkomst av tovor hos en katt som badar ofta respektive sällan. Självklart kan katter ha olika pälskvalité också :-) Tacksam för svar!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Annons:
mallabralla
10/27/13, 2:16 PM
#1

Hej!

så roligt att du fallit för persern! och ännu roligare att du är en ny blivande utställnings entusiast!

Eftersom du efterfrågar tips utefter en showkatt, kommer jag att beskriva hur jag gör med mina utställningsdjur, med andra ord dem katter i hushållet jag planerar ställa ut under året. 

Att hålla en perser i utställningskondition kräver lite extra omsorg och arbete, du får räkna med att du kanske kommer kunna ställa katter under säsonger, har man tur kan den ställas året om. Jag antar att din katt skall bli kastrat och då brukar dem hålla rätt god pälsstatus året om.

Det är viktigt att ge katten allsidig kost, gärna färskfoder, kosttillskott för päls finns många olika varianter som man får pröva ut vad som passar en själv.

Som du själv säger, jag badar dem katter som skall ställas varannan vecka, se till att skaffa shampon som inte sliter på pälsen. Bästa märket är one all system, beroende på vilken färg katten har fnns det olika färgframmhävande shampon, jag kombinerar flera olika shampon för att få bästa resultat.

om du badar katten varannan vecka är chansen att det skall uppkomma tovor väldigt liten (förutsätter att du badat korrekt och inte lämnat shampo rester i pälsen) Under den halva av året katten är ur päls brukar det räcka med att kamma igenom katten 1 gång i veckan, det går fort, någon minut el två. Mage, bröst och armhålor är där tovor bildas så man lägger mest tid där. Under dem perioder katten är i fullpäls kan det vara bra att gå igenom med kammen kanske varannan dag. Jag brukar även alltid ha kammen vid vardagsrumsbordet så när man sitter och myser och känner en tova tar jag den direkt med kammen.

Bästa kammen är Hindes Mirakelkam.

vill du ha mer tips/råd, hör gärna av dig.

Sajtvärd på Perser iFokus

Ellenor123
10/27/13, 3:48 PM
#2

Tack för ditt svar! Det låter inte så farligt faktiskt, trodde du skulle skriva att det krävdes en timmes kamning om dagen 😃

Nu är jag ännu mer övertygad om att det ska flytta in två fluffbollar här i framtiden :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Bellbooh
10/28/13, 1:35 PM
#3

Vad kul att du gillar persern :) Har själv en perserdam på ca 1 år som har en otrolig lättskött päls jämfört med andra som jag läst om. Skulle jag kamma henne varje dag så skulle det ta max 3 min att gå igenom hela henne, men egentligen skulle det kunna gå tre dagar utan kamning och fortfarande inga tovor. Men jag kammar henne två gånger i veckan. Så det är ganska individuellt det med kamning, och badning också. Badar min perser var 2-3 mån då hennes päls blir jobbigare att kamma ju längre tid det går, speciellt i mag-ben partiet där det brukar krulla sig. Men badning tar för mig ca 2h om jag räknar med schamponering, balsam,sköljningarna emellan samt torkning. Kan gå lite snabbare om man är två personer :) Runt ögonen rengörs hon 1-2ggr i veckan. Skulle säkert kunna göra det oftare men för mig känns det onödigt att pilla där varje dag om det inte behövs.

Upp till toppen
Annons: