Annons:
Etikett07-export-import
Läst 5028 ggr
dramaQ
10/16/13, 12:49 PM

Import av katt

Även om jag varit med länge i kattvärlden, är det ett tag sedan jag importerade något. Funderar nu på att ta in en katt från Europa. 
Hur ser sjukdomsbilden ut där "ute", är det fortfarande ringorm som är vanligast förekommande eller finns det andra sjukdomar som är allvarligare och som man som seriös uppfödare bör testa för?

Sätter ni era katter i karantän eller hur gör ni? Jag har möjlighet att sätta dem hos en kattfri vän, är fortfarande 8 veckor den vanliga tiden?

/D

Annons:
mallabralla
10/16/13, 1:55 PM
#1

Jag skulle säga Tritrichomonas/Giardia, Tydligen väldigt väldigt vanligt i Tyskland

Sajtvärd på Perser iFokus

Headturners
10/16/13, 2:00 PM
#2

Jag sätter alltid nya eller lånade katter i karantän, det jag testar för först är ringorm. Sen gör jag en utvärdering av mage, slemhinnor ja allt som kan vara smittsamt. Minst 6 veckor i karantän.

mallabralla
10/16/13, 2:02 PM
#3

sedan är det ju väldigt på tapeten nu med Ring Orm från Polen, blåser ju storm kring ett Polskt katteri på Facebook där minst 5 uppfödare fått hem Ringormskatter och katter med FIP från denna man, tycker det är viktigt att man uppmärksammar om andra fått hem nåt skräp från en uppfödare som man har katter från också och håller sig lite aujour med sina linjers problematik, och viktigt också att man som uppfödare inte bara slår ifrån sig om köpare rapporterar att dem fått med sig nåt från ens uppfödning, det kan ju hända oss alla att man har något som inte uppdagas förrän katten flyttar, men viktigt då att ta sitt ansvar.

Jag skulle dock inte testa för Ring orm så vida katten inte synligen har det eller om jag hört flera som fått det från det katteri jag köpt ifrån. 

Mag tarm parasiterna däremot testar jag alltid för då det inte syns på katten om den har det.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
10/16/13, 2:05 PM
#4

Och som headturners säger, alltid karantän, katter från utlandet 6 veckor, från svenska uppfödare 3 veckor brukar jag köra på

Sajtvärd på Perser iFokus

Solitaire
10/16/13, 7:17 PM
#5

Håller med Mallabralla om Tritrichomonas och Giardia, plus ringorm förstås.

Solitaire
10/17/13, 8:27 AM
#6

Viktigt att komma ihåg med ringorm är att katten kan vara smittad utan att det syns något. Det märks först när katten blir stressad eller sjuk av någon annan orsak. Därför är det alltid bäst att ta en odling på hårprov om man har importerat en katt. Det finns skrupelfria uppfödare som behandlar katterna med anti-svamp schampo innan de säljs. Det håller undan ringormen åtminstone några veckor. När den nya ägaren så småningom upptäcker ringormen och kontaktar uppfödaren är det lätt för denne att slå ifrån sig och skylla på att katten måste ha blivit smittad i sitt nya hem.

Annons:
KattaLotta
10/17/13, 9:38 AM
#7

ABSOLUT karantän !

Nu har jag varit förskonad från sjukdomar vad gäller importerade katter, MEN det finns vänner i min närhet som inte haft lika tur. Kan bl.a berätta om en katt som kom från Ryssland som hade ringorm. Uppfödaren där hade testat katten precis innan den åkte (nybadad och fin förståss) och självklart var det provet negativt.

Katten sattes i ett eget hus när den kom  och testades efter 3 veckor och givetvis hade den ringorm, något som uppfödaren bara slog ifrån sig…. sade att den måste ha blivit smittad på flyget🤮 !!!

Så var noggrann och håll katten isolerad från din andra katter.

Lycka till

/Lotta P

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com


 

Solitaire
10/17/13, 10:19 AM
#8

#7 Lotta, exakt så har den polske uppfödaren som nu är på tapeten betett sig. Han skickade t ex en katt till Saudi-Arabien som visade sig ha ringorm. I den kattens fall fanns det till och med synliga förändringar som köparen såg direkt när hon badade katten vid ankomst. Uppfödarens förklaring: katten måste ha smittats under transporten från Polen! 🤦‍♂️

dramaQ
10/18/13, 6:14 AM
#9

Tack för alla råd, blir absolut att sätta i karantän och ta RW prov + tarmparasiter.
#7 Har du några tips på en bra och fungerande karantän, sätter man dem i eget hus eller hos vänner?

#8 Läste lite om den uppfödaren på fb? tror jag. Hoppas han inte sålt många katter och inte till Sverige. Vore ju tråkigt med ett riktigt utbrott av RW som det var i slutet av -90 talet.

/D

AgnetaB
10/18/13, 1:53 PM
#10

Följer denna tråd med intresse fast jag ej har rasen :) intressant o höra hur ni ordnar karantänen för vet flera som struntar i det. Att ha i eget hem o ha katten sitta själv flera veckor har jag svårt för o hur ska man hindra virus o spridas då vet jag inte heller. Jag vill ha den i ett eget hus/lägenhet som ensam katt då.

Läste ju en uppf som hade fått med sig både spolmask, clamydia, giardia o trichomonas :( Då var den tydligen vetbesiktad när den kom hit också så det enda som gäller är ju o ha dem i riktig karantän.

MonicaLagerquist
10/18/13, 4:14 PM
#11

#19 Min ryssimport fick bo hos ett av mina barn under karantän.Smidigt som bara den.

Stolt ägare till fem La permer

mallabralla
10/18/13, 5:12 PM
#12

#9

ja om vi tänker på samma uppfödare så finns det några i sverige från hen, men status på de katterna vet jag inget om

Sajtvärd på Perser iFokus

Solitaire
10/18/13, 7:02 PM
#13

#12 Du vet nog att Billy är död, Mallabralla. Kronisk kattsnuva och FIP. Ringorm hade han också, men det hann jag lyckligtvis upptäcka på ett tidigt stadium, innan han smittade övriga katter och drog in sporer i huset. Vi är många som drabbats av denne samvetslöse lurendrejare till uppfödare. Just nu undersöker vi möjligheten att tillsammans lämna in en anmälan till CFA och få honom avstängd.

Annons:
mallabralla
10/18/13, 7:52 PM
#14

#13

ja ditt fall vet jag om :( och andras i andra länder, men om dem övriga i sverige haft problem har jag inte hört något, skulle vara intressant att höra deras historia.

Sajtvärd på Perser iFokus

dramaQ
10/19/13, 9:34 AM
#15

Är det inte till och med en här inne som har en hane därifrån?

/D

yadhayezibas
10/19/13, 11:09 AM
#16

Vem är det?

yadhayezibas
10/19/13, 11:11 AM
#17

Uppfödaren i polen alltså. Pma gärna info till mig.

Solitaire
10/19/13, 12:54 PM
#18

#17 Du har PM.

Kan tillägga att personen ifråga är ökänd i Polen och andra polska uppfödare vill inte ha med vederbörande att göra. Flera har kontaktat mig privat och sagt att de skäms över att vara landsmän med en sådan som han.

AgnetaB
10/19/13, 7:32 PM
#19

Avskyr sådana oseriösa människor o speciellt tillsammans med djur :( Hoppas ni får honom  avstängd!

SaraGutis
10/20/13, 9:52 PM
#20

#13 Jag lider med dig och de andra som blivit lurade! Beklagar att din kisse blev så sjuk och dog… :( Hoppas verkligen att han blir avstängd och slutar med att föda upp katter! Kan inte förstå att människor kan utsätta sina djur för lidande och lura människor att köpa sjuka katter där det kan få förödande konsekvenser för köparen och övriga djur i hemmet… Hur gör man i sådana här fall uppfödare emellan, för att stoppa dessa oärliga människor? Och då menar jag förstås när man verkligen vet att det är så och inte baserat på rykten. Mvh Sara

Annons:
Solitaire
1/3/14, 4:58 PM
#21

En liten uppdatering om den polske sk uppfödaren:

Vi är nu 6 personer spridda över världens alla hörn som alla har blivit lurade och nu kommer att gå ihop i en gemensam skrivelse till CFA i syfte att få mannen avstängd.

I fyra av fallen handlar det om katter som sålts med genetiska defekter och/eller svåra infektioner; i två av fallen är det fråga om rent bedrägeri där köparen har betalat stora summor utan att få några katter. Det är till och med så grovt att en och samma katt tycks ha "sålts" två gånger, fast den ena köparen aldrig fick någon katt.

Förutom dessa 6 fall finns det ytterligare ett där en sjuk katt sålts och dött vid 8 mån ålder.

Ingen av ovanstående personer har fått någon som helst ekonomisk eller annan kompensation från uppfödaren.

mallabralla
1/3/14, 5:08 PM
#22

Jag såg detta på facebook med, fruktansvärt att människan fortsätter hålla på

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: