Annons:
Etikett12-pälsvård
Läst 2609 ggr
MonAmiExotic
9/27/13, 7:50 PM

Första badet - hjälp!

Hej på er!

I helgen är det dags för det första badet, för min del. Lillan har ju badat ett antal gånger hos uppfödaren men jag är helt ny på detta. Jag känner mig lite nervös inför detta och jag vill gärna känna att jag vet vad jag sysslar med så att jag inte gör henne orolig. 

Jag har ett badkar med dusch, hur gör jag på bästa sätt?
Ska jag tappa upp vatten i karet först eller ska jag bara duscha henne direkt? Hur brukar ni göra, har ni några ord till mig i denna stora stund? Hårfön är det jag har i förväg, den kan blåsa kallt med.
Hur gör jag det skönast för henne?  

Alla tips mottages så varmt…

Annons:
[silkesnosen]
9/27/13, 8:16 PM
#1

Min katt är ju hysterisk vid bad, så jag brukar sätta på en syntetsele, då han blir hal som en ål ;P Tappa inte upp vatten. Ha en duschmatta i badkaret, så att katten inte halkar. Duscha med mild ståle, lite varmare än kroppsvarmt. 

Därefter brukar jag ha en liten plastlåda eller liknande med några droppar yes, utblandat med vatten som jag häller över pälsen och masserar in. Sedan sköljer jag noggrant och gör likadant med schampo. Därefter är det bra att ha några uppsugande torktrasor och handdukar. Sedan får man blåsa och blåsa…..

aloizias
9/27/13, 8:54 PM
#2

Jag brukar bada i Diskhon eftersom det är lättare att ha koll på katten.

MonAmiExotic
9/27/13, 9:09 PM
#3

#2 Jag har ingen duschslang där, blir inte det lite svårt då?

mallabralla
9/27/13, 9:33 PM
#4

Ställ katten i badkaret, vr lugn och bestämd. Katter gillar inte i regel att bli badade så han kommer antagligen att försöka komma undan och jama, var då bara lugn och bestämd, dem lär sig med tiden.

blöt katten (eftersom du ej är van så lämna huvudet torrt) ordentligt. Blanda ut lite yes original diskmedel med vatten och massera in ordentligt över hela kroppen, skölj och gör igen, skölj och massera därefter in valfritt shampoo över hela kroppen, skölj och upprepa för att få katten riktigt ren. sista sköljningen är viktigast och det gäller att du sköljer tills allt lödder är borta, pälsen skall kännas lite sträv och torr. Det är viktigt att du får bort alla shampoo rester.

när du sköljt klart kan du krama ur tassar och svans från vatten, linda in i handduk och klipp klor och torka ur öron med en bomulls tuss. på vintern kan man spraya i lite antistat spray medans katten är fuktig för att slippa elektrisk päls. föna katten snustorr, (även här får du vara bestämd, men brottas inte med katten) jag brukar ha katten i knät liggandes på rygg och föna magen först, om katten sprattlar och vill vända sig, låt den det men lyft sedan bestämt tillbaka den i position så den förstår att du bestämmer samtidigt som den inte känner sig fasthållen. voila klart 😃

Sajtvärd på Perser iFokus

Cajza
9/28/13, 9:20 AM
#5

Hej Sofia!

jaha nu är det tid med ett bad :) Eftersom Mon Ami är en kattunge och det är 1:a gången du badar henne, så ta bara schampo, hoppa över Yes, det gjorde vi med Iriz. Småttingar och exoter är ju inte feta i pälsen.
Vi använde ett milt shampo (Jerobs Snowy Blue, använder bara Jerob i olika färger till våra katter) Blötte upp Iriz och tog lite schampo, masserade, sköljde och schampo en gång till och sköljde noga. Sedan har vi en torkduk (Plotoduk) som hon "rullades" in i en stund. Därefter ett lätt uppvärmt badlakan som vi bar henne i en stund. Därefter blev hon torkad (vi har trimfläkt)
Iriz älskade inte bad och tork men accepterade det :)

Vet att det finns många olika tycke och smak om schampo, vill bara berätta för dig hur vi gör. Vi är alltid två vid bad och tork, har du ingen kompis t.ex. som kan hjälpa dig, för fyra händer är mer än två :)

Lycka till  // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

MonAmiExotic
9/28/13, 1:18 PM
#6

#4 #5 Änglar!

Första badet är gjort. Det blev två schamponeringar med espree kitten shampoo, jag sköljde så länge jag orkade och mallabrallas ord "snustorr" ekade genom huvudet genom hela föningen. Vet inte om jag borde ha handtorkat henne mer än jag gjorde men eftersom hon skakade tänkte jag att varmluft var att föredra? 

All and all, så gick det riktigt bra, hon var kanonduktig. 

Hon tvättar sig ordentligt nu dock… antar att hon har mest tillit till sin egen tvagningsförmåga. :P

Annons:
MonAmiExotic
9/28/13, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Lite bilder kan ju vara kul, nu när vi är färdiga.

MonAmiExotic
9/28/13, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lite sur men väldigt duktig.

MonAmiExotic
9/28/13, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och om ni inte fattade det så kan jag faktiskt tvätta mig själv också…

SaraGutis
9/28/13, 5:01 PM
#10

Hon är så söt! ❤

mallabralla
9/28/13, 7:30 PM
#11

hon ser jätte fin ut! bra jobbat! hojta när du vill ha hjälp med showbad så kommer jag över!

Sajtvärd på Perser iFokus

KattaLotta
9/29/13, 10:45 AM
#12

Ett litet tips till ALLA som badar första gången (nu har du ju redan gjort det, men kan ändå vara bra att påminna om)

Ha riktigt varmt vatten !!! Det är superviktigt !!

Katter som badas i för kallt vatten fryser !!!! Det kan bli orsaken till att dom avskyr bad:

Kom ihåg att katter har högre kroppstemperatur än vad vi människor har normalt och därför ska vattnet kännas riktigt ordentligt varmt för oss, då är det behagligt för katten.

Lycka till med nästa bad.

Lotta P

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com


 

[Jennah]
10/3/13, 11:57 AM
#13

Hej! Vi brukar vara två. En som håller stadigt i framtassarna så att kisen står lätt i badkaret och en som duschar och schamponerar. Tänk på att katten ska kunna stå stadigt, så du lägger till exempel en handduk eller duschmatta under. Ett tips som funkar på vår katt är att spraya lite Feliway på personens (den som håller katten) armar en stund innan. När vi gör så är det busenkelt att duscha.

Annons:
Upp till toppen
Annons: