Annons:
Etikett12-pälsvård
Läst 2057 ggr
C_Emelie
3/24/13, 9:40 AM

Panik gällande fällning!

Hej. Jag har en exo-tjej som är 1,5 år nu och hon har näst intill fällt konstant sedan i våras. Köpte en furminator och min mamma sa att hon hade kört med den varje dag på sin katt i en vecka och att hon nästan hade slutat fälla, men hon blir ett år i maj och min katt började först fälla vid 7-8 månaders ålder, dom har samma pappa nämligen. Har kört med furminatorn nu och fyllt upp toaletten med hår två gånger men man kan fortfarande få en hand full med hår av att bara klappa henne. Och det känns heller inte så bra när folk frågar om hon har gått ner i vikt för att jag har borstat henne.. Detta är min första katt och jag behöver verkligen hjälp! :( hur underlättar/minskar jag fällandet?

Annons:
Headturners
3/24/13, 10:16 AM
#1

En Exotic behöver badas minst lika ofta som en perser, bada henne en gång i månaden .

dramaQ
3/24/13, 11:25 AM
#2

B Vitamin och ett Premiumfoder, tillsammans med regelbundna bad.
Finns även en produkt som heter "Viacutan", som är bra för pälsen.

Extrem fällning kan ju även vara sjukdomssymtom, så får du inte bukt med fällningen rekommenderar jag ett veterinärbesök.

/D

C_Emelie
3/24/13, 11:40 AM
#3

Hon var precis på sin årliga undersökning och det är inget fel på henne, bra foder har hon också. Vad är viacutan?

dramaQ
3/24/13, 1:15 PM
MonicaLagerquist
3/24/13, 3:52 PM
#5

#3 Vad för foder får hon?

Stolt ägare till fem La permer

Razzmatazz
3/25/13, 6:43 AM
#6

Exoter är väl kända för att fälla oavbrutet året om ?

Bada, bada, kamma, kamma det är väl det bästa råd som kan ges? Man får inte glömma att föna katten också så man blåser bort de lösa hårstråna.

//Rita

Annons:
yadhayezibas
3/25/13, 11:38 AM
#7

Min uppfattning/erfarenhet är oxå att exotic fäller jämt o att håren fastnar precis överallt. 🙂

C_Emelie
3/25/13, 1:49 PM
#8

Hon äter PRO plan delicate, fick byta från royal Canin då hon blev dålig i magen av det. Hon har väldigt mycket hår och hennes pappa är perser så det kanske är därför hon fäller så mycket. Min syster har inte alls samma problem men hennes katt är mycket strävare i pälsen och har inte lika tjock päls. När jag badar henne fönar jag henne alltid, men tycker nästan inte att bad hjälper :( får kanske göra det ännu oftare då.

heliotropes
3/25/13, 10:59 PM
#9

Jag har ingen exot själv,men bekanta har. 

Det var som en sa..-Exot i fällning är som en maskros som har sina frön och de bara poffar av överallt..😃 Det är "bara" att kamma,bada och föna… ofta.

Eva // medarbetare på Perser


[silkesnosen]
3/26/13, 5:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har en exot och ja, han fäller konstant, men extra mycket på våren. Jag brukar använda en "karda" typ för att dra av en del hår på våren…hjälpa till, men jag håller bara på några minuter, då jag annars kan hålla på i all evighet. Sedan får man bli vän med "rollern", dammsugaren och lära sig vilka färger man kan ha på kläder och möbler…som du kan se så går mina färger i vitt, äggskal, beige..alla ljusa toner :)

Upp till toppen
Annons: