Annons:
Etikett10-foder
Läst 5035 ggr
lindusfia
12/12/12, 9:58 AM

Hur får man kattgräs att växa på vintern inomhus?

Har inte odlat kattgräs på vintern. Har bara odlat det på våren och sommaren utomhus på min balkong. Då har det växt så det knakar. Men hur får jag det att växa inomhus nu på vintern? Jag har ställt det i ett fönster som är ljust och soligt. Inte lika soligt som på balkongen men näst intill. Men det händer inte så mycket. Några tips.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
yadhayezibas
12/12/12, 2:33 PM
#1

Över ett varmt element i ett ljust fönster :)

AgnetaB
12/12/12, 3:18 PM
#2

Håll fuktigt o en genomskinlig påse över har jag hört.

MonicaLagerquist
12/13/12, 8:46 AM
#3

Satsa på att odla ampellilja istället.Det är svårt att få havre/kattgräs att växa bra inomhus så här års.

Stolt ägare till fem La permer

shamz116
12/13/12, 7:07 PM
#4

#3 jag skrev en tråd om kattgräs på katterifokus och en tog upp just ampellilja men den kunde inte svara om det är lika bra som gräs för matsmältning och hårbollar vet du det??

MonicaLagerquist
12/13/12, 7:10 PM
#5

#4 Jag har ju katter som inte fäller speciellt mycket så hur det fungerar med extrem fällande katter vet jag inte men rent teoretiskt så borde det ju vara lika.

Stolt ägare till fem La permer

shamz116
12/13/12, 7:25 PM
#6

#5 Nej ja förstår att du inte har det problemet med dina katter:)

mm..jag får väl köpa en och pröva. Min katt fäller inte nu, men han får i sig hår när han slickar sig ändå.

Annons:
lindusfia
12/13/12, 8:38 PM
#7

Jag har tre stora ampelliljor hemma. De får gärna mumsa på dem allihopa. Jag hade en annan krukväxt här hemma som jag inte kommer ihåg vad den heter men jag kollade upp den på nätet och den var inte giftig och mina två stora katter brukade mumsa på den och spy upp hårbollar. Men så åt ju min lilla katt av den och det fastnade i halsen så vi fick åka till sjukhus. Så jag slängde ut den växten. Veterinären sa att den växten kanske hade pyttesmå taggar (eller vad man nu skall kalla det) på bladen vilket gör att det kan fastna i halsen. Medans kattgräs inte har det och därför inte fastnar på det sättet. Eftersom mina två stora katter är långhåriga så behöver de något att mumsa på. Så därför försöker jag med kattgräs inomhus nu på vintern. Vet ni om ampelliljans blad kan ha sådana här "taggar" så de också kan fastna i halsen? Det är lite svårt för mig att hindra den lilla från att mumsa på den hon också. Min lilla är 1 år och 1 månad. Så hon är inte jätte liten. Men eftersom hennes huvud och mun fortfarande är mycket mindre än de två andra så antar jag att hals och sådant inuti är mindre och trångare och att det lättare kan fastna på henne.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

shamz116
12/13/12, 9:57 PM
#8

#7 oj det va läskigt det vill man ju inte råka ut för! Vilken växt var det?

Jag skulle vilja köpa några blommor/växter hem har inget nu. min katt e bara 7 månader så ja e försiktig.

min mamma har såna ampelliljor när ja tänker efter har jag sett deras norska skogkatt äta av den och ja tror inte den har några taggar de är ju släta i bladen.

lindusfia
12/13/12, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu har jag letat lite på nätet och hittat vilken växt det var jag hade här hemma som jag slängde ut. Beaucarnea recurvata (Flasklilja tror jag är ett svenskt smeknamn).

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

jambo
12/13/12, 10:35 PM
#10

Olika växter i all ära, men varför använder ni inte kattemalt som finns i alla  Zoobutiker.

Ger mina kissar detta som brukar ha behov av att äta gräs sommartid.

Det är ju inte så roligt när hårrbollarna fastnar i tarmen så man måste uppsöka veterinär.

Det kan faktiskt gå riktigt illa om man inte känner till detta!

lindusfia
12/13/12, 10:36 PM
#11

Som sagt var så verkade de stora tjejerna ha användning för den. Men den lilla gick det inte så bra för.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

lindusfia
12/13/12, 10:39 PM
#12

Är Kattmalt sådant som är på tub? Kan de få upp hårbollar av det?

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

heliotropes
12/13/12, 10:56 PM
#13

Kattmalt är nog inte så dumtGlad,jag har tyvärr inte själv provat det på mina katter.

Annars föredrar jag att odla gräs som blir mycket friskare än en växt som har stått länge. Våra inomhus växter är ju våra luftrenare,ampelliljan tex. är duktig på att ta in gifter som formaldehyd,mer att läsa om detta finns här.

#9 Ojoj! Det kan gå riktigt illa med en katt som tuggar i sig av den,en bekant till mej fick en katt som fick skärsår i magen och tarmen av en sådan flasklilja,de har hullingar som skär.Foten i munnen

Eva // medarbetare på Perser


Annons:
shamz116
12/13/12, 10:57 PM
#14

#9 ok tack, den växten blir det inte här.

#10 Jo det har jag tänkt på. Det står mellan gräs eller malt  ja frågade om detta på katterifokus innan, o fick bara ett svar att gräs antagligen skulle va bättre. så vet du då om katt malt e bättre för hårbollar o matsmältningen? det e ju för detta skäl ja vill köpa det för min katt som du nämner de kan få stora hårbollar o fastna i tarmen.

Jag kollade på denna maltpasta tidigare(tyvärr var den slut i lager)

www.supercat.se/kattmat/maltpasta-dou-med-omega-6.html

jambo
12/14/12, 12:42 AM
#15

För mej finns det inget allternativ än att använda , kattemalt.,, o tillggn till vanligt gräs när väderleken tillåter.

Har man haft en katt som haft detta problem o legat inlagd o ser vad det kan ställa till med o vet att det hjälper, sjävklart väljer man detta alternativ som är bäst för katten.

Erna
12/14/12, 1:45 PM
#16

Ampellilja är giftigt för katter i stora mängder, så var lite försiktiga med det. Några blad då och då gör int så mycket. Alla liljor har en giftig substans i högre eller lägre grad.

Kattgräs: Du kan ha haft otur med gammalt frö. Prova att köpa nytt och kolla grobarhet och datum på påsen. En växtlampa ovanför gör susen, det är ljuset det handlar om.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jambo
12/14/12, 2:59 PM
#17

Kan fortfarande inte förstå varför ingen lyssnar på mej ,,utan bara skall ha gräs.

Detta kattemalt är ju väl utprovat o gör att hårbollarna kommer ut den naturliga vägen .

Tänk innan man visste varför katterna kräks efter de har ätit???

Finns oxå en annan variant om de inte får ut hårbollarna,(men alla katter har inte detta problem).

Då ger man  olja vanlig enkel olja som smörjer tarmen i munnen,, även oralt.

( Om man misstänker detta)

Det är naturligtvis inget fel att ge gräs det gör även jag,, men absolut inte det man köper i affärer , det är inte gräs utan havre.

Det kan vara för vasst i en kattmage så det kan bli andra problem.

Det vi använder är en växt som blir luftskott på o dessa tar vi tillvara på o odlar nya o ger till kissarna.

Så de blir färska för kissarna,, de finns i två varianter , det vi mest använder har använder har ljusgröna randiga långa strån .

Det har funkat i alla år o våra katter har ju trädgårdens sköra grässtrån som de älskar , men lite svårt just nu, hi, hi.

Då måste de ju ha detta alternativet.

Kattmalt o odlat gräs,,, inte havre.

Mvh Gujje

www.florindo.com

GladGlad

shamz116
12/14/12, 3:46 PM
#18

#17 jo jag lyssnar och tar till mig råden det blir att köpa sån kattmalt pasta min katt e inne bara så han konmer inte vaute o äta gräs sen heller

jambo
12/14/12, 5:01 PM
#19

MGladen så bra då

Lycka till!

AgnetaB
12/14/12, 7:51 PM
#20

Alla katter äter inte kattmalt, av 4 äter en. Jag odlar havre o gjort i 16 år utan problem iaf. mina vill helst ha den istället för kattgräs.

Annons:
shamz116
12/14/12, 9:11 PM
#21

#19 tack tack:) jag hoppas han ska äta det man får väl blanda i blötmaten lite kanske?

jambo
12/15/12, 1:09 AM
#22

#21#

Nej så skall du inte göra, du tar lite på pekfingret , från tuben c:a en cm o stoppar i munnen direkt.

Mina kissar gillar ju detta, inga problem!

shamz116
12/15/12, 1:10 AM
#23

#22 alright, tack för hjälpen :)

jambo
12/15/12, 10:52 AM
#24

Varsågod ,det var så lite så.

Lycka till!Glad

yadhayezibas
12/15/12, 8:44 PM
#25

Mina katter älskar malt på tub :)

lindusfia
12/15/12, 10:31 PM
#26

Det finns så många olika märken när det gäller kattmalt. Någon som är bättre än den andra?

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

lindusfia
1/9/13, 6:03 PM
#27

Har köpt kattmalt. Har gett katterna lite varje dag i snart en vecka. De älskar kattmalt. De äter direkt ur tuben. Jag trycker fram ca 1 centimeter och så glufsar de i sig. Tror ni det är farligt att de äter alla tre ur sabba tub? De äter ur samma matskålar, dricker ur samma vattenskålar och bajsar och kissar i samma lådor så de borde ju ha samma baciller alla tre.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
aloizias
1/24/13, 12:23 AM
#28

Mina katter döda de denna lilja på en vecka nu är bara stammen kvar Flasklilja Tyst

Upp till toppen
Annons: