Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 3528 ggr
Àlfadís
2012-11-14 15:48

Oddeyed?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm såg när jag fotade småttingarna idag att ögonfärgen är olik på den ena kattungen…

Kan han vara oddeyed?

Hans pappas mormor är oddeye…

Det syns dock inte när man fotar framifrån?

Annons:
Àlfadís
2012-11-14 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ett till

virri
2012-11-14 17:26
#2

Jag har hört att om man fotograferar kattungen med blixt och det ena ögat/pupillen blir rött och det andra gult så är katten oddeyed.

Àlfadís
2012-11-14 21:13
#3

Eller är han bärare av oddeye?

För när man tittar på honom under lampa så ser ögonen likadana ut..

virri
2012-11-14 22:02
#4

Kan ingenting om nedärvningen av oddeye.

Ylva Stockelberg skriver så här om ögonfärg på animail.se:

"Är ungen oddeyed (ett blått och ett gult öga) kan man se hur det blå börjar skifta i turkost och det andra i brunt. Före man kan se detta med blotta ögat kan kameran registrera skillnaden. Tar man en bild med blixt blir det blå ögat rött i blixtskenet."

jenay
2012-11-14 22:18
#5

aha då hade jag rätt det finns oade eye bärare. min summer rain kolla hennes foton hon är ode eye bärare i daimys kull.

Skrattandeha en bra dag. kram

mallabralla
2012-11-14 22:35
#6

#5

stopp nu lite, man kan inte se på katten om den är odd eye bärare, det är bara om katten ÄR oddeeye man kan se det på pupilen vid tidig fotografering.

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
jenay
2012-11-15 01:31
#7

nej lyser rött i ena öga så är katten ode eye. annars se man det klar och tydligt att det är en ode eye unge ett blått och ett gult öga. tro man se vid 8 vec.

Skrattandeha en bra dag. kram

mallabralla
2012-11-15 11:29
#8

#7

jenay du har missuppfattat, alla kattungar föds med blå ögon, sedan går ögat över i koppar eller vilken färg den nu skall bli.

det är på de kattungar som blir SYNLIGT odd eye som pupillen är röd vid fotografering på ena ögat, alltså med andra ord kan man se redan vid tidig ålder om en kattunge blir odd eye eller inte.

men du kan inte se om katten bär på anlaget det är inte möjligt.

hänger du med?

rött öga vid fotografering = kattungen kommer få synlig odd eye

det handlar om hur blixten reflekterar i ögat, odd eye har en avsaknad av tapetum lucidum ( en hinna som reflekterar ljuset )

man kan se när man fotar katter med blixt att pupillen blir grön på fotot, det är tapetum lucidum som orsakar denna reflektion.

eftersom katter med odd eye eller dubbel blue eye saknar tapetum lucidum blir det ingen normal reflektion i det blå ögat vid fotografering, utan istället för grönt så ser det rött ut på fotografiet.

med andra ord kan aldrig en bärare visa detta.

Sajtvärd på Perser iFokus

Firinella
2012-11-15 13:36
#9

Min erfarenhet är att om katten inte är oddeye så kan den vara bärare och då är det ena ögat plommomfärgat på foto men det syns inget i verkligheten. Har haft en kattunge som alltid på alla foto såg ut att ha ett plommomfärgat öga. / Laila

mallabralla
2012-11-15 14:45
#10

#9 testade du den katten om den var odd eye bärare? har aldrig hört att de skulle få plommon färgat när de är bärare, iom att tapetum lucidum är intakt på oreange ögda katter låter det som en omöjlighet i mina öron, men de som avlar odd eye får gärna berätta sina erfarenheter.

dock skulle jag aldrig säga till någon att min kattunge var odd eye bärare för att jag såg en reflektion i ena ögat vid fotografering, sådant måste testas för att vara säker.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2012-11-15 14:54
#11

jag tycker i vilket fall som hälst att det ser ut som att din kattunge börjar färga om sina ögon och att det har kommit mer oreanget på det ena, det ser inte ut som att det blir odd eye

Sajtvärd på Perser iFokus

Firinella
2012-11-15 15:23
#12

# 10 Eftersom han skulle gå till sällskap så sa jag inget tillköparna och testade inte heller. Efter några veckor fick jag ett sms där de just undrade över just detta med att hans öga verkade plommomfärgat på foto. Att en katt kan vara bärare av oddeye har jag lärt mig av min mentor som varit uppfödare i över 30 år samt också domare. Det var hon som lärde mig detta om oddeye.

mallabralla
2012-11-15 17:30
#13

#12

menade inte att de inte kan bära på odd eye, menade att jag aldrig hört att bärare visar det på foto, hänger du med?

betvivlar inte en sekund att din mentor kan detta med odd eye ;) jag svarade bara på Jenays kommentar och ville förklara att det kanske inte är så enkelt att bara säga att katten är odd eye bärare bara för man ser en reflektion i ögat ;) men om du säger att man kan se det så tror jag dig, jag har bara aldrig hört om det ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
dramaQ
2012-11-15 18:27
#14

#12 Margareta födde väl aldrig upp OE?

/D

Firinella
2012-11-15 20:29
#15

# 14 Vet ej vem Margareta är.

# 13 Ok Glad

SaraGutis
2012-11-15 21:03
#16

Odd eyed eller inte, fantastiskt söt iaf!!!! Kyss

mallabralla
2012-11-15 23:19
#17

#15

hoppas vi förstår varandra nu ;)

#16

jag håller med dig guda söt <3

Sajtvärd på Perser iFokus

medow
2014-10-12 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Är det detta som menas med att en pupillen blir röd ? kattungen är 4 veckor.

New
2014-10-14 20:57
#19

#18 Ja. Kattungens högra öga har också en mycket klarare blå färg. Jag har någon gång sett den färgen på pupillen på en kattunge som inte blivit oddeyed/blåögd, men jag skulle bedöma oddsen som höga att den här kattungen blir oddeyed. Antar att den är höggradigt vitfläck.

medow
2014-11-15 14:11
#20

Ja hon är klart oddeyed nu :)

Annons:
heliotropes
2014-11-15 14:27
#21

medow,Vad bra att du uppdaterade det slutliga "resultatet". 🙂 Har du någon bild på hennes ögon nu? Det vore ju intressant att få se utvecklingen.

Eva // medarbetare på Perser


mallabralla
2014-11-19 15:33
#22

Spännande! har du bild på kisse?

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: