Annons:
Etikettot-allmänt-prat
Läst 2787 ggr
[nataschaj]
2012-02-16 20:26

Fodervärd

Jag är ny här på perser, och har kollat fram och tillbaka på denna underbara ras! Tycker den e otroligt fin, och verkar härlig i temprament m.m.

Jag skulle gärna vilja vara fodervärd (hel). Och har lite frågor för alla tycker och ser olika på detta med foder.

Jag har aldrig vart på utställning, men skulle så gärna vilja åka på sånt och kunna ställa ut. Men saknar körkort. hundutställning har jag vart på och ställt ut, skit roligt! min fråga e då - kan man samåka med någon elr ev ta tåg och om nån kan hämta än självklart met betalning elr vad man kommer överns på.

Hur ofta ska man ställa ut?

Vad ställer ni för krav på era fodervärdar (hel)??

Är de ok om man har 2 kasterarde bonkatter i hemet? Mina e mer inne än ut och kastrerade samt vacc.

Vad betalar man för att vara hel fodervärd?

Jag skulle gärna vilja vara fodervärd åt en hona, har man kullar hemma hos sig, eller tar ni hem hon katten under den tiden?. Hur många kullar tar ni såna fall?

Kanske har missat något, men de är väl detta som jag funderar på.

Nu vet ja inte vilken grupp jag ska ta, så ber om ursäkt!.

Annons:
mallabralla
2012-02-16 21:28
#1

hej! välkommen till forumet! roligt att du gillar perser ;)

det brukar gå bra att samåka, den som du är fodervär åt kommer att hjälpa dig med utställningar och då säkert även att ta dig dit.

ett helfoder avtal brukar innebära att du får katten "gratis" mot att uppfödaren får ta ett antal kullar som ni kommer överens om. du står för logi och kostnader kring katten precis som den vore din, uppfödaren står för kostnader som rör själva kullen och parningen. när kullarna är tagna skrivs katten över på dig och kastreras :)

att du har två kastrerade lekkamrater är ju bara ett plus :)

man kan ställa ut hur ofta eller hur sällan man vill, tre utställningar förutsatt att man får cert på varje ger champion titel, därefter klättrar man vidare på titel stegen ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

[nataschaj]
2012-02-16 22:13
#2

Å de verkar ju hur bra som hellst! Jag gillar ju utställnigar och vill gärna ha ett djur som jag kan ställa ut, å efter som jag har fasnat för perser så vill ja gärna ha en liten tjej.

När kan man ställa ut första gången? alltså hur ung kan katten vara?

sen en fråga som inte hör till men

vad är skilldnanden på exotic och pers? är de för att de  ekorthår och långhår?

mallabralla
2012-02-16 22:28
#3

#2

:) från att kattungen är 12 veckor kan man börja ställa ut, då ställer man ut i ungdjur och junior. när katten fyllt 10 månader börjar den tävla som vuxen :)

ja precis! exotic är en korthårig perser, de tävlar mot varandra och kan paras med varandra och kan få både långhåriga och korthåriga bebbar i en kombination mellan varandra. men dock ändå är de två olika raser, sk. syskonraser.

Sajtvärd på Perser iFokus

[nataschaj]
2012-02-16 22:33
#4

3 jaha!. Fasen vad roligt. hehe.

ja okey, då hänger jag med, lika dant som phalane och papollon fast med öroen istället.

Hur ''svårt'' är det å bli helfoder?

hur ser det ut med utställning framöver? såg att de skulle vara nått i göteborg (jag bor här) tänkte om man som besökare kunde få komma och kolla, elr har den redan varit utställningen?

mallabralla
2012-02-16 22:40
#5

precis!

hur svårt det är beror ju på om det finns någon som söker fodervärd till en kattunge och om man känner att det klickar mellan uppfödare och fodervärd. det är ju ett stort ansvar och förtroende så det är ytterst viktigt att man känner full tillit till varandra. de flesta tycker ju inte att det är ok att fodervärden gör egna parningar osv utan katten är på papperet ägd av uppfödaren till den dagen kommer då katten kastreras. man lägger upp ett kontrakt som passar både fodervärd och uppfödare

sedan är det ju lättast också om fodervärden inte bor för långt bort för att minska transport sträckor osv.

det är utställningar i princip varje helg :)

här är länk till kommande utställningar så kan du ju se om någon passar. toppen bra tillfälle att komma ut och träffa uppfödare och knyta kontakter och lära känna rasen :)

GRKs utställning var förra helgen, nästa som hålls i göteborg är i maj :)

http://sverak.se/SVERAK/Utstallning/index_utstallning.htm

mvh

Sajtvärd på Perser iFokus

[nataschaj]
2012-02-16 22:43
#6

Tack så jääte mycket! ska kolla runt, och ska kolla perser klubben för antar att ni har en sådan.. sen får jag dregla lite övera katter ^^, tycker dem e sjukt söta!

Annons:
mallabralla
2012-02-16 22:47
#7

:) det var så lite!

perser klubben ligger nere tyvärr. jag och en till uppfödare håller på att startar upp en ny. den ligger uppe på internet den 1 mars och heter SPEXUS-svenska perser och exotic uppfödare i samverkan.

du kan fortfarande besöka SWEPEX (rasringen som ligger nere) hemsida

www.swepex.se

där hittar du bilder och ras info, dock inga aktuella nyheter eller annonser, men som sagt, 1 mars kommer det nytt :)

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2012-02-16 22:48
#8

ps. synd du inte bor i stockholm, du hade gärna fått bli fodervärd till en katt av mig i framtiden om du ville ;) du verkar vara en tjej med rätt inställning :)

Sajtvärd på Perser iFokus

[nataschaj]
2012-02-16 22:50
#9

7 jaha1 hur kmr de sig att dem la ned den då?, men kul att ni startar upp en ny..ras klubb sidor är bra för där finns ju massa bra fakata, uppfödar rigister å sen bilder =)

MonicaLagerquist
2012-02-16 22:57
#10

#3 Som SVERAK ansluten får man ställa ut från tre månader.(Det är en liten skílnad på 12 veckor.Den som vi tidigare använt vid export och import)Flört

Stolt ägare till fem La permer

mallabralla
2012-02-16 22:58
#11

#9

jag håller med dig om att det är viktigt med en sida där man kan hitta information. tyvärr var intresset för svalt för rasringen och de som arbetade med den blev överbelastade, så de bestämdes det förra året att den skulle läggas på is.

allt kommer finnas på nya ras sidan, uppfödarregister, kattunge annonsering, galleri och fakta ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

[nataschaj]
2012-02-16 23:02
#12

10 jaha då vet ja det. tack!

11 ja precis, ja litar inte på google sökningar, ibland ger dem ut sån fel info och vill hellre ha från en säker sida där man vet att de stämmer!.

Kan förstå att det är mycket jobb med en sådan sida, men kul att ni orkar ta tag i det!. underlättar väldigt mycket för än som söker både info och uppfödare.

AgnetaB
2012-02-17 12:17
#13

Det enda jag skulle haft invändnig mot är om du har katter lösa ute då du lättare kan få in smitta. Därigenom blir ju min fodervärdskatt kanske oanvändbar för mig hos dig om du förstår vad jag menar.

Annars lät det ju jätteroligt att du är utställningsintresserad mm.

Jag har ju visserligen inte denna rasen men tanken är ju detsamma.

Om jag får en fin kattunge så skulle jag också vilja ha en bra fodervärd.

Annons:
[nataschaj]
2012-02-17 12:54
#14

13 smitta kan man ju få in oavsett? å sen e inte mina katter ute speciellt mkt å dem håller sig bara på balkongen, dem går ingen vart, förutom när ja e ute på promenad när dem hänger med ut.

Men som sagt, dem e hellre inne än ute! Och dem blir ju inte svåra att ''omvända'' att bara vara inne om man säger så. Är ju bara näta in balkongen också.

Jo klart man vill ha en bra fodervärd, där av denna fråga vad ni kräver utan av den som skall vara, förutom bra person kemi. Glad

mallabralla
2012-02-17 13:52
#15

#14

jag ser inget fel i att ta ut sina katter i sele på promenad, är de vaccinerade så har de ett gott skydd, det är ju samma som om man åker till utställning, där tar man ju också stor risk för smittor.

Sajtvärd på Perser iFokus

[nataschaj]
2012-02-17 13:54
#16

15 inte ja heller, är ju kul för katten att få komma ut också, speciellt på sommaren. ja precis där e de ju värre med smittor än här man bor. =)

yadhayezibas
2012-02-17 13:55
#17

Du kunde gärna få bli fodervärd åt en av våra katter framöver oxå. Är väl avståndet som är liiiite för långt bara… ObestämdGlad

mallabralla
2012-02-17 13:58
#18

#17

ja visst är det så himla typiskt att det alltid är de bästa fodervärdarna som bor åt tjotaheiti ;) hahahaha

Sajtvärd på Perser iFokus

[nataschaj]
2012-02-17 14:02
#19

17 vart bor du då? hehehehe

yadhayezibas
2012-02-17 14:22
#20

#18 jaa så ä det alltid. Flört

#19 vi bor strax utanför Linköping Glad

Annons:
[nataschaj]
2012-02-17 16:31
#21

20 jaha!! men va inte super dunder jätte längt men klart, ni vill väl ha fodervädrar som bor nära. höhö :P

mallabralla
2012-02-17 16:43
#22

#21

är ju alltid lättast ;) men skulle man komma överens om att honkatten i fråga kommer till uppfödaren och stannar där under löp, dräktighet och kattungarnas uppväxt så är det en annan femma, har man bil och är villig att resa lite så är ju allt möjligt :)

jag har PM:at dig ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

[nataschaj]
2012-02-17 16:45
#23

22 skall kolla pmt innan ja svarar ordentligt här då. hehe

[nataschaj]
2012-02-17 16:51
#24

22 inte fått pm än så svarar ordentligt nu.

Jag saknar ju bil  å körkort ju ;) som ja med skrev i inlägg 0, men tåg ska väl kunna gå lika bra? har man tur så slipper man massa hundar och de, Men ja sånt ordnar sig ju! å tur e ju att katt åker gratis hehe

mallabralla
2012-02-17 16:58
#25

#24

nu skall du ha pm :)

Sajtvärd på Perser iFokus

HonHonDenDära
2014-03-22 20:18
#26

Vill bara säga att jag har ett nytt konto, de blev nåt knas med min gamla, och snart har drömmen blivit sann hihi.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

jambo
2014-03-23 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Hejsan!

Måste bara få göra ett litet inlägg här , det är så sällan jag är här inne. 

När det gäller att ställa ut, då i detta fall ungdjur är idag 4-7 månader, kl 12. Sedan 7-10 junior.

Skulle själv ställa ut o kom på att det var ändrat från 3 till 4 månader.

Mvh Gujje-Florindos/ Perser-Colourpoint

www.florindo.com

🙂

Annons:
mallabralla
2014-03-24 17:54
#28

du har så rätt Gujje! från årsskiftet 2014 gäller nya reglar för klass 12. 

uber underbar bebi du visar upp också! som vanligt!!!

Sajtvärd på Perser iFokus

jambo
2014-03-24 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Tack Malin!😊

Upp till toppen
Annons: