Annons:
Etikett07-export-import
Läst 3205 ggr
Amorstroll
2/9/12, 7:03 PM

Import av KMR, NutriCal etc..??

Hejsan!

Detta inlägg handlar alltså inte om import av KATT utan om produkter till katt.

Jag vet att vanliga uppfödare genom åren har beställt diverse produkter från framförallt USA både när det gäller pälsvård som t ex specialshampoo etc, leksaker, mjölkersättning som KMR, vitaminpasta som NutriCal etc. etc….

Vet någon ifall detta inte längre är tillåtet? Hörde att Jordbuksverket krävde IMPORTILLSTÅND för alla dessa produkter!! Kan detta stämma?? Jag trodde vi hade s k "fri konkurrens" i detta land eller är det fortfarande monopol??FörvånadFörvånadFörvånad

Är det någon som har erfarenhet eller insikt om detta?

Tacksam för all info !!

Kram

Lisa

S*Amors Troll

Perser & exoter

http://www.amorstroll.com

Annons:
mallabralla
2/9/12, 7:47 PM
#1

men varför inte köpa i sverige, är vi dyrare?

Sajtvärd på Perser iFokus

Silvestris
2/9/12, 9:47 PM
#2

Du behöver tillstånd (och har alltid behövt) för att importera foder och fodertillskott från USA. Innehåller de dessutom köttprodukter ska de testas för salmonella.

Skönhetsprodukter och leksaker behöver du inte tillstånd för, men du ska  betala in moms (25%) och tullavgift (upp till 20%).

Inom EU ska det dock inte vara några problem.

Amorstroll
2/9/12, 10:51 PM
#3

# 2

Tack för ditt svar!

KMR, mjökersättningspulvret till kattungar är ju svindyrt här i Sverige men är betydligt billigare i USA…… samma sak med vitaminpastan som är ca 3 gånger dyrare i Sverige (även efter att man betalt tull och moms….)

Jag skall ringa Jordbruksverket och fråga om detta med tillstånd i morgon….

Kram

Lisa

Silvestris
2/9/12, 11:20 PM
#4

#3

Kom bara ihåg att även om pastan och ersättningen är billigare i USA ska du lägga till 25% av priset samt <20% tullavgift dvs. ett påslag på upp till 45% av ord. pris. Ibland blir det bedrägligt med de låga priserna i USA.

Gusaubam
7/19/12, 3:27 PM
#5

Hej Amorstroll :)

Nu var det länge sen tråden skapades men såg den just precis.. De företag som tar in produkter är skyldiga att anmäla dessa till jordbruksverket för att få godkännande att sälja. Sen skall tull betalas och liknande om det är utanför EU.

Som privatperson (om du inte skall sälja vidare) så tror jag knappast du behöver bry dig om något tillstånd. Men beställer du i stora kvantiteter kan man alltid ha oturen att få tullens ögon på sig om du beställer från USA tex.

Finns ju många bra shoppar i UK där du kan beställa dessa produkter för typ halva priset mot Sverige med korta leveranstider! Men det är ju för privatbruk.. Dessutom tillkommer ju en fraktkostnad som är på rätt många kronor, så skall du inte beställa väldigt mkt därifrån går du nog som bäst +/- 0…

Hoppas det har löst sig oavsett :)

Upp till toppen
Annons: