Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 3648 ggr
jenay
2011-12-15 02:45

jag förstår inte jbvs info?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag ha läst och åter läst men bli inte klok på vad som gäller om man ska till danmark el tyskland med sin misse?? är det karantän hemme el vad?? glad för svar.

och är det någon wcf här som vet om det är utlänkst cert i sverige nästa år?? min huskatt ha nämligen bara två cert kvar till sin titel ally cat chmpion.

Skrattandeha en bra dag. kram

Annons:
Jina
2011-12-15 03:14
#1

Efter nyår:

Du rabiesvaccinerar katt.

Väntar 3 veckor.

Åker och ställer.

Avmaskar och åker hem.

jenay
2011-12-16 02:42
#2

ok så det är inget blodprov då??

Skrattandeha en bra dag. kram

Jina
2011-12-16 02:46
#3

Nej, inte efter nyår.

jenay
2011-12-16 02:48
#4

ok men pass måste jag väl ha på katten?? vad förslgs avmsknig ska man använda??

Skrattandeha en bra dag. kram

MonicaLagerquist
2011-12-16 09:17
#5

Pass måste katten ha och avmaskningen ska ta dvärgbandmask.Fråga på Apoteket när du köper pillren.

Stolt ägare till fem La permer

Erna
2011-12-16 13:04
#6

Avmaskningsmedlet är Droncit som finns på Apoteket.

Om det gäller resa utanför EU måste en distriktsveterinär göra det, annrs räcker det med att du själv ger det samt skriver under en försäkran. Blankett finns på JBVs hemsida.

Det blir tack och lov lättare att resa över gränsen med katt efter nyår.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annons:
AlexH
2011-12-16 13:19
#7

Idag är inget utländskt cert planerat i Sverige för WCF. Dock har ju Norge sin utställning i September , och det är en Worldshow i Norra Tyskland (WCF) i Oldensburg första helgen i Juni, samt så har Riga en WCF show 23-24 mars 2012. så möjligheter att få utländska cert ligger inte så långt bort..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MonicaLagerquist
2011-12-16 14:21
#8

#6 Norge ligger utanför EU.

Men där behövs inte veterinär avmaskning utan man gör den själv och använder det norska intyget om att katten är avmaskad.

Stolt ägare till fem La permer

jenay
2011-12-17 05:09
#9

aha ok tack för hjälpen så det bli mycke tlättare då och resa utomlands med sin katt efter nyår var ha ni hittat denna info?? riga vart ligger det??

Skrattandeha en bra dag. kram

AlexH
2011-12-19 11:49
#10

#9 det är huvudstaden i Lettland

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

jenay
2011-12-20 03:27
#11

oj tack men hur är det när man är sverak medlem få jag ställa ut på wcf world sohver då?? tyskladn och danmark är väl i eu??

Skrattandeha en bra dag. kram

AlexH
2011-12-20 13:08
#12

#11 jajamensan, Sverak medlemmar är välkomna på alla WCF utställningar vare de är internationella eller worldshow.. Worldshow betyder att ena dagen så är det ett internationellt certifikat som gäller som om det skulle vara från en annan världsdel.. dessa cert behövs för de riktigt höga titlarna som World Champion/World Premier..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

jenay
2011-12-21 21:21
#13

ok så långt ha jag  ju inte kommit för och börja ta dom höga titlarna

ännu. vad krävs för kvalisering då om man vill åka på wcf world show??

och dessa du nämne rär väl inom eu länder??

Skrattandeha en bra dag. kram

Annons:
AlexH
2011-12-23 08:47
#14

#13 du behöver inte kvalificera till dem.. du anmäler.. som förra sommaren hade vi en i sverige.. det som skiljer är att ena dagen är det world show och cert räknas som ett certifikat från en annan världsdel, och andra dagen är det ett "vanligt" cert för det landet som har utställningen.. så vi hade ett svenskt cert och ett världs cert..

världscerten kan användas som vilket utländskt cert som helst när det gäller de lägre titlarna (ex IC, GIP, EC) När du kommer till GEC (grand Europa champion) så måste man ha 3 cert från tre olika länder (ex: norge, sverige,tyskland) MEN när du ska ta WC (World Champion) det är då worldshow blir viktigast för dig. för att ska du ta den titeln så måste man ta 3 cert från olika länder, varav ett cert MÅSTE vara från annan världsdel. Eftersom man kanske inte flyger till Afrika, usa, sydamerika etc.. med sin katt för at ställa ut så skulle det bli nästintill omöjligt att ta denna titel.. (och vice versa för dem som bor i de världsdelarna) så finns det då möjlighet för alla länder att ansöka om att hålla en worldshow och räkna ena dagens cert som om det kom från en annan världsdel.. Det som krävs är dock att tre stycken klubbar går ihop och håller showen. en ensam klubb får inte stå för worldshow själva.

jag planerar nu att flyga till Wuppertal i Tyskland (mellan Köln och Dusseldorf) i mars.. jag kommer nog dock brar åka med en katunge.. (kanske dumt i och med certen) men för att prova på.. det är två independent klubbar (Independent finns fortfarande i europa och är stort där) som har en show som brukar locka nästan 700 katter! ska bli spännande! måste bara kolla det sista i ekonomin för det bara.. ska även se om jag eventuellt kan få med mig en katt till.. om det tillåts på flyget..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

jenay
2011-12-23 17:31
#15

ja vad kosta en sådan resa du ska göra ex??

Skrattandeha en bra dag. kram

AlexH
2011-12-27 09:26
#16

# jag har kollat upp tyskland.. och då flyga med en katt samt även hyra bil.. jag åker fre och hem måndag..

med flyg , hotell och hyrbil skulle det hamnsa på 3500 sek beroende på vilket hotell jag väljer.. men får nog räkna med 4000 sek och på det tillkommer anmälningsavgift till kattshowen, bensinpengar till hyrbil och så ska man kanske äta också…. Mycket pengar … ja… MEN skulle jag åka en helg till södra sverige och övernatta på hotell och med bil, bensin anmälnings avg så hamnar jag inte långt därigrån.. enda skillnaden är ju att jag kan åka med fler katter…

bestämmer man sig för att bara vara och ställa en dag i tyskland.. så kan man flyga fre kväll och hem söndag dag.. då tjänar man in en hotellnatt …

Det jag tycker är mest spännande med detta är att jag får möta annan konkurrens än den som är hemma.. hemma möter man nästanaltid samma katter…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

jenay
2012-01-04 00:50
#17

hej alex vad kan buss kostar till danmark och norge?? mvh jenay.

Skrattandeha en bra dag. kram

AlexH
2012-01-04 10:35
#18

#17 oj ingen aning.. det får du kolla upp med de bussbolag som kör från vart du bor i landet..

Dock vet jag att nästan alla bussbolag har lagt till djurförbud på sina reguljära resor.. så det blir nog svårt att åka buss…

Det man kan göra är ju att kolla med sin klubb om de kan tänkas ordna en samresa med buss för sina medlemmar och då splitta kostnaden mellan dem som vill åka med.. ska det går runt med att hyra en buss (med chaufför) så ska det nog vara i allafall 20 personer som åker med.. men det är något som klubben får kolla upp prismässigt…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Erna
2012-01-04 13:00
#19

SAS är ett av de bolag som tillåter katt i kabinen, men bara ett djur per resande person, 500:-. Har man flera katter får de åka som bagage för 600:-. De har krav på minimimätt på boxen/väskan, max 8 kg inklusive katt. I kabinen tillåts även en mjuk väska men inte som separat bagage. Väskan ska kunna skjutas in under sätet men det finns inte många väskor att välja på, som inte är svindyra.

Man brukar tillåta max 2 djur i kabin. Vissa bolag tillåter inte djur ombord alls.

Om katten reser som bagage sitter den i ett särskilt utrymme som är tempererat, tryckutjämnat och isolerat, så katten störs inte nämnvärt av bullret. Det stökigaste är på-och avlastning, men oftast är det en person som bär boxen, mera sällan på en transportvagn.

Jag har skickat katter på båda visen och alla katter mådde fint och var inte stressade.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
2012-01-04 19:40
#20

ok är flyg billigare då till ex norge danmark?? ha sökt på bussb9lg hitta inte många.

Skrattandeha en bra dag. kram

Annons:
Upp till toppen
Annons: