Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 5547 ggr
Firinella
4/21/11, 4:13 PM

Vill byta förening

Någon som kan ge förslag på förening inom WCF där man kan få sina stamtavlor inom rimlig tid. Har tröttnat på min förening och att alltid behöva vänta så länge så jag vill byta /Laila

Annons:
MonicaLagerquist
4/21/11, 6:16 PM
#1

Jag skulle rekomendera SNRF.

Stolt ägare till fem La permer

Firinella
4/21/11, 8:26 PM
#2

# 1 Det är just dessa som har hand om min förenings stamtavlor och det tar en väldans lång tid att få de. Hur länge får du vänta? /Laila

FiiaL
4/21/11, 9:20 PM
#3

Det är tråkigt att du fått vänta så länge, och synd att du inte fått något besked från stambokföraren. En stor anledning till detta, att hon skriver stamtavlor på den lilla fritid som blir när hon slutat jobbet för dagen. Hur länge har du väntat?

Vi ska titta över situationen och se hur den kan lösas, för så här ska det ju faktiskt inte vara.

I annat fall kan du väl höra efter hur läget är i Hallandskatten, som har egen stambokförare.

Det är kan dock vara bra att veta att alla vi som gör något i WCF-föreningarna, gör det på fritiden utan ersättning.

MonicaLagerquist
4/21/11, 10:12 PM
#4

#1

De gånger jag har haft att göra med SNRF angående stamtavlor har alla gjort allt förö att det ska gå snabbt.

Jag är ju SVERAK ansluten men stödmedlem i SNRF och har ett gäng IDP/WCF katter.

Stolt ägare till fem La permer

Erna
4/22/11, 1:00 PM
#5

Så här är det ibland, oavsett vilket förbund eller förening det gäller.

För länge sedan hade Sverak stora problem och man kunde få vänta i månader.

Be att få intyg på att stamtavlan är under utfärdande, så att köparen blir nöjd eller att du kan visa upp intyget på en utställning.

Det finns så många andra fördelar med att vara medlem i SNRF så lite dröjsmål stör inte mig nämnvärt.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
4/22/11, 10:31 PM
#6

det kan helt klart vara lite dröjsmål ibland. Även hos Hallandskatten. 
Nu när det har varit så mycket runt vår stambokförare..med uställning, WCF-möte o annat så tror jag att det kunde ta både 2-3 veckor. Men i vanliga fall så kommer de med vändande post.

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annons:
Firinella
4/25/11, 9:15 PM
#7

Förra året fick jag vänta i 5 veckor och nu är jag inne på vecka 4. Tycker att det är långsamt. Jag som är ny uppfödare och som parar exo med per kan inte alltid se så tidigt vad det ska bli och skickar jag in papper på stamtavlor och det efter några veckor visar sig vara fel tex inte exo utan per då blir det ju dubbelt jobb för stambokföraren och det vill man ju inte orsaka. Nåja jag har fått en förklaring till varför jag inte fått mina stamtavlor av en annan stambokförare men fortfarande inte när jag kommer att få de. En köpare som kommer i morgon blev skeptisk till köpet för jag berättade att jag ännu inte fått stamtavlorna och då ville han inte betala fullt pris förrän den kom. Rädd för att bli lurad. Visst jag förstår honom…/Laila

MonicaLagerquist
4/26/11, 10:19 AM
#8

#7 Du kan ju be att få intyg om att katten är under reg.

Stolt ägare till fem La permer

FiiaL
4/26/11, 2:39 PM
#9

Vi ska göra vårt bästa att snabba på rutinerna, och om inte annat, ska vi anstränga oss att meddela om det ser ut att bli förseningar.

Enua
10/31/12, 8:48 PM
#10

Jag tycker att SNRF har bra postgångSkrattande

jenay
10/31/12, 10:39 PM
#11

jag tycker sverak är sega med stamtavlrona  faktikst.Rynkar på näsan

Skrattandeha en bra dag. kram

yadhayezibas
11/1/12, 8:19 AM
#12

Senast när jag skickade in om stamtavlor till sverak så tog det inte 1 v ens. Jag blev väldigt glad och förvånad. Har alltid fått vänta 2-4 v tidigare. Sen kan det väl vara så att vissa perioder är det högsäsong på kattungar o då tar det ju längre tid. De flesta jobbar ju med detta på sin fritid. Jag jobbar själv gratis åt en klubb med att sköta deras hemsida. Denna klubb är jättetacksam och aldrig några sura miner. Men jag har jobbat åt flera andra o det finns alltid de som klagar på hur långsamt saker blir gjorda. Sen finns det givetvis en gräns för hur länge man ska behöva vänta. Lite ot- jag skickade ett ägarbyte på en häst till Texas. Det tog 2 v tills jag hade stamtavlan igen. :)

Razzmatazz
11/1/12, 10:17 AM
#13

Byt till Sverak, där går det snabbt Glad

//Rita

Annons:
AlexH
11/1/12, 12:14 PM
#14

Det är ju så att alla vi som arbetar inom WCF gör det på vår fritid efter våra ordinarie arbeten.  Det är ju detta som också gör att vi kan hålla ned våra kostnader för våra medlemmar eftersom ingen av oss tar ut några löner eller ersättningar för allt arbete vi lägger ned.

Vi är två stora klubbar som har väldigt många uppfödare Majoriteten av våra medlemmar är just uppfödare… Det är inte en uppfödare som skickar in stamtavleregistreringar det är massor!

Stamtavlorna kommer inte ut av att man trycker på en knapp och de printas.. stamtavlorna gås igenom speciellt om det är nya katter som används och inte än finns i databasen (man kan ha lånat en hane från annat förbund) då skall denna katt läggas in i systemet innan man kan börja skapa stamtavlorna..

Med andra ord det är många timmars arbete bakom stamtavlorna som uppfödarana får hem i brevlådan.

Om det är katter som tidigare har gett kullar och redan finns i databasen så går det fort att skapa och printa ut stamtavlor.. är det nya katter.. så kontrolleras faktiskt hela stamtavlan av vår stambokförare att de katter som är reggade i den verkligen kan stämma..

du kan få stamtavla på 1 vecka och det kan ta upp till 8-10 veckor.. det beror precis på vad det är som stoppar upp..

generellt (pekar inte ut någon specifik)

så är det vanligt att det tar längre tid om inte

- alla papper är inskickade

- intyg är inskickade

- papprerna inte alltid rätt ifyllda

- stamtavlorna inte alltid betalda i förskott

- föreningen får inte alltid svar på mail som skickas för komplettering av uppfödaren

Detta är inte specifikt för WCF klubbarna utan gäller alla Förbunden… Sverak har utbildade stambokaförare de också, som också kontrollerar att det som man skickar in som register underlag faktiskt rent genetiskt kan stämma i utfall , färg m.m

Helt beroende på HUR mycket arbete som kommer in till de olika förbunden så tar det olika lång tid. att få stamtavlorna…

Den stora skillnaden här är väl att Vissa stora förbund har anställda som sitter och arbetar med att skriva stamtavlor, och att ex WCF's stambokförare har två jobb, dels sitt vanliga jobb och dels stambokföringen.. Vi arbetar alla ideelt inom föreningen..

Jag ansvarar för att ansöka stamnamn åt medlemmarna inom WCF, vi kräver stamnamn från första kull.. stamnamn kan ta allt från en vecka till 8-10 veckor.. medlemmar söker stamnamn (oftast nya medlemmar) när de redan har kull och kullen är kanske 6-8 veckor gammal och inser då att de kommer behöva ett stamnamn för att kunna registrera sin kull.

Hur fort det går beror på om:

Stamnamnet är inbetalt

att blanketten är signerad och postad till sin klubb som kollar att det är betalt innan den skickas till mig..

om man får nej på de förslag som man vill ha, kontaktas medlemmen för nya förslag.. jag har fått vänta upp till 2-3 veckor innan medlemmen ens gett mig förslag och sedan fått arga mail för att det tar för lång tid..

Det jag vill med detta är att vi är många i våra föreningar som arbetar för alla medlemmar men det är inte alltid som allt går klockrent.. det kan vara föreningen som missat något och det kan vara medlemmen som missat något.. det viktigaste är att man kontaktar den ansvarige i sin förening och frågar om varför det tar tid ifall man tycker det tar för lång tid..

Det går garanterat fortare att få svar via mail/telefon till föreningen än att vi ska finna det på forum och svara på.

Hoppas nu Fiia har kunnat hjälpa dig med dina stamtavlor

Med vänlig hälsing

Alexandra Holmgren

Stamnamnsansvarig WCF Norden

samt styrelsemedlem SNRF

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

FiiaL
11/1/12, 2:21 PM
#15

Vad glad jag skulle bli om den som inte får sina stamtavlor inom rimlig tid (vad nu det innebär) kunde höra av sig direkt till mig. Jag har i uppgift att ta emot ansökningarna och kontrollera dem innan jag skickar dem vidare till stambokföraren.

Om det kniper, kan jag till och med göra dem färdiga, så att hon bara kan skriva under. Det får nämligen inte jag göra, eftersom jag inte är riktigt stambokförare.

/Fiia = Sirkka-Liisa

Upp till toppen
Annons: