Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 872 ggr
Marita-L
2007-03-30 14:10

Infektion under dräktigheten ??

Hörde för några år sedan från en vän att en av hennes katter hade haft en infektion under sin dräktighet utan att någon hade märkt det och födde kattungar med öppen buk…usch vad hemskt..
Har ni någonsin varit med om detta ??
Eller sitter på massor med erfarenhet å kunskap som skulle vilja dela med sig här??

Vad är det för en infektion förutom klamydia..kan caliciviruset åsta komma detta??

Usch vad hemskt..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Annons:
Notaquita
2007-03-30 14:30
#1

Jag har och vet många andra som tvingats medicinera dräktiga honor utan att det blivit några som helst konstigheter av det. Men det är ju inte riktigt samma sak. Det finns ju mediciner som är mer eller mindre bra att ge dräktiga katter. Men som min veterinär säger;

"Man får väga risken mot nyttan och göra att avvägande utifrån det" 

Hur som helst har ju en katt du måste medicinera under dräktighet haft någon form av infektion under dräktigheten. För mig har det varit ett par fall av urinvägsinfektion och ett fall av tandköttsinflammation. 

Det där med "öppen buk" eller "tarmarna på utsidan" som det också kallas är ju en defekt som inte är superovanlig. Händer både katter och människor. Varför vet jag faktiskt inte. Jag har hittills sluppit uppleva det men vet att det händer. Då gäller det att hålla huvudet kallt och förkorta kattungens lidande så fort som möjligt. Att det på något sätt ska vara skrivet i sten att det beror på infektion under dräktigheten har jag dock aldrig hört.

Marita-L
2007-03-30 14:38
#2

Har nu läst liten om att det kan orsaka missbildningar. Men hittar inte vilken form..

Vad kan infektioner göra om honan får den under en känsliga delen av dräktigheten?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Marita-L
2007-03-30 14:46
#3

Det där med "öppen buk" eller "tarmarna på utsidan" som det också kallas är ju en defekt som inte är superovanlig. Händer både katter och människor.

Undra varför det blir så ?
Hennes veterinär sa att det berode på en infektion men inte vilken..det har alltid legat lite i mitt bak huvud men nu känner jag att jag vill veta..Hemlis

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

simzonites
2007-03-30 15:53
#4

Det handlar om navelbråck, ett öppet sådant där hela tarmpaketet ligger utanför. Jag har haft en kattunge som föddes med detta den avlivades omedelbart.

/Lotta

Bart
2007-03-30 16:31
#5

Inte diafragmabråck då?Det är den missbildningen,på nyfödda barn i alla fall.(som gör att tarmarna ligger utanför)

simzonites
2007-03-30 16:48
#6

#5 Diafragmabråck gör väl att det är en öppning mellan brösthåla och bukhåla?

/Lotta

Annons:
Marita-L
2007-03-30 17:16
#7

Detta var iallafall inget ärftligt utan en missbildning som infektion var orsaken..
Jag har läst om vissa mediciner och vissa infektioner skall kunna ge just dessa missbildningar men det har aldrig stått vilken infektion.
Man kan läsa mycket om klamydia men så var det inte i detta fallet. Katten fick behandling å födde friska bebisar sedan.

Skulle vara väldigt bra om man kunde få reda på detta.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Bart
2007-03-30 18:39
#8

#5Tänkte lite fel,jag menar Omfalocele(bukväggsbråck)Vet med säkerhet att det inte har med navelbråck att göra på människobebisar.Men vet inte på kattungar,däremot skulle jag gissa på att det kan vara lika som på människa.(har jobbat med nyfödda så man blir lite yrkesskadad)

Upp till toppen
Annons: