Annons:
Etikettot-recept
Läst 2042 ggr
ophelia
4/14/07, 4:36 PM

Våra recept

Ok då startar vi en tråd där vi delar med oss av våra goa maträtterSkrattande Jag gillar Italiensk mat bla.pasta här kommer en Pasta rätt med räkor mycket gott.Ser kanske lite krångligt ut vid första anblick men är jätte lätt att laga till…

SPAGETTI AI GAMBERI  ( spagetti med räkor)

4msk olivolja,extra virgin om ni har annars vanlig.  1medelstor morot, finhackad.   1liten lök finhackad   2vitlöksklyftor,finkackade.  1knippe bladpersilja,finhacka bladen.   2.1/2dl torrt vitt vin.   700gskalade,urkärnade och kackade plommontomater.1/4 tsktorkad chili frukt,krossad.

------------------------------------------------------------------------------

5oog Spagetti 500g skalade räkor gärna medelstora.  Salt och peppar gärna nymalen.   1 knippe bladpersilja finhackad.    2 vitlöksklyftor finhackade.

-------------------------------------------------------------------------------

Häll olivoljan i en stor stekpanna på medelhögvärme.  Bryn morot,lök,vitlökoch persiljai ca 19minuter.    Tillsätt vinetoch koka ungefär 12 minuter.  Tillsätt tomaternaoch chilin  sänk värmen och låt sjuda i ca 20 minuter.

Koka pastan al denta med såser sjuder.

Lägg räkorna i såsen när det är ca 2minuter kvar av koktiden smaka av med salt och peppar.Blanda vitlök och persiljan.Häll av vattnet och blanda pastan med såsen strö över vitlö/persiljeblandningen.

Vill man inte blanda såsen och pastan serverar man var för sig.

 Smaklig måltid.

Annons:
Annkis54
4/14/07, 7:36 PM
#1

jättebra "Ophelia..
jag kommer med recept jag med..men inte idag
kattungeköparna har precis gått så jag får ta det en annan dag

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ophelia
4/14/07, 7:38 PM
#2

Glömde skriva dit att en fräsch sallad till är inte dumtFlört

ophelia
4/16/07, 10:20 AM
#3

Här kommer ett recept till..

Latmans gratäng a.la Sylvia.

POTATIS  8-10st    1 GUL LÖK   6-8 CHAMPINJONER normal stora.1 PAPRIKA välj färg efter smak   1LITEN BIT KASSLER. LITE RIVEN OST ………..Peppar,,Salt,,Grillkrydda,,ev.lite vitlökpulver.,,,MJÖLK och Grädde,,,eller buljing för den som önskar..

Skala och skiva potatis, ta  färre om man bara ska göra lite.Bäst blir det med mjölig potatis. ………..Skala och klyfta löken i rätt tunna klyftor…………Dela paprikan och skiva den…………..Skiva champinjonerna, inte för tunnt………….Stimmla kasslern.

Ta en ugnsform med lite högre kant.Bottna med potatis,,,Krydda,,,,,,Fördela Lök,,Champinjoner,,och Paprikan på potatisen,,,Lägg på resten av potatisen,,,,,Häll på mjöl och ev.Grädde tills du ser att det kommer upp en bit på kanten.,,,,,,,,,Ställ in i ugnen ca180g varmluft eller ca 200g vanlig ugn,,,,,,,,,,Känn efter när potatisen börjar bli mjuka.Kan ta olika lång tid beroende på sort.30-45min.,,,,,,,,,,,,,,Lägg då på den strimmlade Kasslern,,,,,ställ in i ugnen ca 10min,,,,,,,,Lägg på Osten ställ in igen tills osten får färg.

Gott med en sallad till..

 Det fina med den här gratängen är att man byter ut ingredienserna efter vad man har hemma eller tycker är gott……Här hemma tycker vi det är gott med en allt i ett rätt.Smidigt om man inte vill stå vid spisen så länge…Glad

IdaJ
4/16/07, 10:38 AM
#4

Flyttade den här tråden till kategorin recept.

ophelia
4/16/07, 10:54 AM
#5

Tack Ida det var bra…Glad

Upp till toppen
Annons: