Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 1487 ggr
Summerwinds
8/8/07, 12:07 PM

Prefix eller inte?!

Det har ju varit uppe på tapeten en del hur vi ska skydda våra stamnamn mot stamnamndubbletter osv. En motion som lämnats in till IDP-mötet är att vi IDP:are också ska ha ett prefix framför våra stamnamn, SVERAK tex har ju S*.

Förslaget är att IDP ska ha NI* = Nordiska Independent. Vad tycker ni?

Annons:
Naquita
8/8/07, 12:16 PM
#1

tycker det låter som ett bra förslag( jag är i sverak)

Florida
8/8/07, 12:31 PM
#2

Jag tycker att ett prefix som vi har på sverak låter bra.

Sewena
8/8/07, 8:11 PM
#3

Hej, jag hittade några stamnamn som börjar på ovannämnda bokstäver, vet inte vad de skulle tycka även om det inte kommer att bli samma "förening". Vet inte vilka länder de kommer ifrån men ändå…

Ni ' obe

Ni Nas

Ni Taan Kesary

Ni Wesu Ra (von)

Annars tycker jag att det är en bra ide..

Leonardos
8/8/07, 8:36 PM
#4

Jag tycker vi ska ha Prefix i IDP  Varför inte ?????

AnnaKarin
8/9/07, 1:13 AM
#5

Det står ju IDP före en del kattnamn, är inte det prefixet då?  (har noll koll på independent)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Leffe
8/9/07, 1:35 AM
#6

#5 Det är Sverak som skriver dit IDP. Själv tycker jag inte om prefix. Jag döper inte mina katter med en bokstav framför

Annons:
AnnaKarin
8/9/07, 2:27 AM
#7

Jag tycker att det är jättebra med prefix, enkelt att se på ett ungefär var katten kommer ifrån.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Summerwinds
8/9/07, 10:46 AM
#8

Leffe har rätt…IDP* är inget godkänt prefix. Och det är ju roligare att ha ett prefix som vi har röstat fram själva. Tycker det verkar som en bra ide´.

Niffi
8/9/07, 3:59 PM
#9

Tycker att vi kan ha prefix och att NI* är ett bra förslag. Om IDP-mötet röstar igenom detta så kommer alla IDP stamnamn att förses med prefix, även redan existerande.

NI*Mantrats

Annkis54
8/9/07, 9:55 PM
#10

KOmmer prefixet att räknas med i antalet bokstäver vi får ha i våra namn när vi reggar ungar??

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Liljekatten
8/14/07, 12:30 AM
#11

Varför ska prefixet vara NI? Varför inte IDP som vi kallar oss lite förkortat?

Dolleminas
8/14/07, 2:54 AM
#12

Många katter som har "fötts upp" inom iIDP brukar på sveraks utställningar få prefixet IDP* Är detta då fel???

manbukten
8/14/07, 9:44 AM
#13

Tycker ideen är bra men inte NI kanske IDP

Är själv IDP:are

Mona

Annons:
FiiaL
8/14/07, 1:51 PM
#14

NI är tänkt att stå för Nordiska Independent och är åtminstone en bokstav kortare än IDP. Problem uppstår den dagen någon köper en katt från Nicaragua, eftersom NI är deras landsbeteckning.

För en massa år sedan skrev SVERAK IND framför IDP-stamnamn, och det tyckte vi inte om. På vår begäran ändrades detta då till IDP. Det finns en förklaring till varför man började sätta prefix framför de katter som registrerades över till SVERAK, men man har aldrig frågar vad IDP-uppfödarna tyckte (nej, jag tänker inte skriva ner den förklaringen här).

Ska vi ha ett prefix, så ska vi åtminstone själva bestämma vilket det ska vara. Frågan ska ju diskuteras på IDP-mötet, så får vi väl se vad delegaterna har med sig från medlemmarna.

manbukten
8/14/07, 4:24 PM
#15

Ja vet vad NI är förkortning av, men eftersom ni är ett ord i svenska språket förafaller det otroligt puckat i mina ögon. Vi kallas IDP ett redan känt utryck. Med benämningen NI skulle jag kunna tänka mig ett uträde t.o.m Möjligen bara I då. IDP har redan ett dåligt ryckte vi behöver inte förvärra det.

Mona

FiiaL
8/14/07, 5:52 PM
#16

Enbart I står för Italien, vilket förmodligen används i FIFe, så det är helt uteslutet. Då är det bättre med ingenting alls. Det här med prefixet var bara ett försök till att lösa problemet med att det förekommer stamnamnsdubblett i Sverige. SVERAK kontrollerar ju inte vilka namn som är upptagna i IDP när de godkänner nya.

Skulle en IDP-uppfödare, som har samma stamnamn som finns i SVERAK (även om den sist nämnda skulle vara godkänd senare) sälja katt till en SVERAK-medlem, som reggar om sin katt, så tar SVERAK bort IDP-stamnamnet och katten blir helt utan annan identitet än sitt eget namn. Hur kul är det?

Vad har folk i allmännhet för åsikt om det här med dubbletter? Spelar det någon roll eller är det besvärlig? Jag menar, hur noga ska jag kolla innan jag godkänner ett nytt stamnamn?

manbukten
8/14/07, 8:44 PM
#17

Vi kan väl ha en samling stamnamn någonstans. någon som tar imot alla godkända från olika klubbar. Oche n check med fifes

Mona

Niffi
8/14/07, 10:38 PM
#18

#17 Det är precis det Fiia gör. Tar emot alla ansökningar som gått via klubbarna. Kollar mot alla kända publicerade stamnamnsregister. Godkänner och sänder tillbaks till klubben som sedan sänder det till medlemmen. Din klubb har väl eller kommer att ha ett medlemsmöte där motionerna diskuteras?

Jag tycker absolut att NI är bra. Möjligen IN (IDP Nordic) men absolut inte IDP. Skall vi ha prefix skall vi själva välja om , vad och hur.

Erna
3/17/08, 3:25 PM
#19

Hej!

Tycker att idén med prefix är bra, men tycker att NI är svårt att koppla ihop med IDP, därför föredrar jag IDP* före stamnamnet, om det inte redan är upptaget i något annat land.

MVH Erna
Medlem i FGK-IDP
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Upp till toppen
Annons: