Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 10302 ggr
Sidentassen
2008-05-06 18:25

MISSBILDNINGAR

Jag tänkte vi kunde starta en tråd enbart med missbildningar som överskrift, för det for ju iväg så dant där på enögdakissens tråd.

Jag personligen har inte varit så utsatt för det där med missbildningar av kattungar. Jag har aldrig haft någon med öppen buk, vilket var väldigt vanligt när jag startade 1990, nu hör man ju aldrig talas om det, eller så är det mindre inavel än vad det var då….förhoppningsvis:-)

Jag fick för några år sedan en kattunge som bara hade en liten stump till framben, för övrigt helt frisk, men han avlivades förstås på rekommendation av vetten.

2 vattenskallar har jag haft på 18 år och, ett par tre knickar, men det var VÄLDIGT länge sedan.

Sedan tror jag inte det varit något mer…………………får väl säja att jag haft tur med tanke på hur ofantligt många kattungar som fötts hos oss

Hälsningar Lotta P

Annons:
Tidlosa
2008-05-06 20:53
#1

Vad bra att du startar en tråd för just missbildningar! Glad

Det är något som man helt klart kan lära sig något av.

Kittentotts
2008-05-07 09:04
#2

Ja själv har jag haft 1 vattenskalle som först upptäcktes då pojken va 16 veckor, han bodde hos mig för jag kände han va lite för lugn. 1 dag blev han förlamad efter bad, sen mer o mer. Så han fick somna, och jag grät som bara den länge efteråt.

Annars 1 knick

Inte några konstigheter mer så än 2 syskon t ovanstående pojke m vattenskalle som som  inte klarade sin 3 första veckor heller.

Idag går inte dessa honor i avel

Ser jag sånt här i kullar så tar jag ur mina i aveln

/ Carina

Tessan73
2008-05-07 10:17
#3

Jag har haft en kattunge som fötts med gomspalt. Den fick ju tyvärr oxå avlivas direkt. Prover togs på mamma o pappa katt + att kattungen skickades på obduktion, men inget ovanligt hittades, så dom kunde inte svara på varför den fötts med gomspalt, vissa kattungar bara gör det. Men så är det ju med oss människor med.

//Tessan

u-marklund
2008-05-07 10:34
#4

Jag har haft en obehaglig kattunge, en enda.

Han föddes med ögonen öppna jätteögon som stod rakt ut.
Det såg ut som om dom skulle falla ut vilket ögonblick som helst.
Pannan låg platt över huvudet , i ögonens överkant började pannan och låg platt över huvdet, som ett upp och nervänt L. Det vär nog därför som ögonen såg sådana ut, dom fick inte plats i huvudet helt enkelt.

Kattungen avlivades på stört, en obehaglig upplevelse som jag inte haft sedan, detta inträffade för tio år sedan minst.

Sen har jag haft ett gomspalt, detta var nog för 15 år sedan, efter dessa två,  så har det varit fritt från fel, kattrasen har nog blivit friskare.

Summerwinds
2008-05-07 10:50
#5

Vi har fått en missbildad kattunge. Den föddes för 8 år sedan med tarmarna utanför! Det var obehagligt eftersom kattungen levde när den föddes. Vi tog förstås bort den med en gång, men det var otäckt och hemskt att se.

Halle
2008-05-07 11:53
#6

#1 Bra att du starade en tråd om missbildningar, det är intressanat att höra andras erfarenheter.

Jag har också fått en kattunge med tarmarna utanför.

Han var nog den bästa vitfläck jag någonsin fått! Han var till och med vit på svanspetsen Ledsen.
Så för mig hade det gärna fått vara någon av de andra kattungarna som fick det, men man får ju inte välja… Ledsen

Annons:
Naquita
2008-05-07 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har oxå fått en kattunge med bara en stump till framtass, men jag avlivade honom inte. Såg ingen anledning till att släcka ett liv p.g.a det. Han var frisk i övrigt och katter med bara 3 ben kan leva ett gott liv ändå:)

han är nu 2 år och busigare och högklättrande katt har jag nog ladrig sett maken till. han var även tuffingen i kullen;)

Sidentassen
2008-05-07 14:37
#8

#7 JAG såg inte heller någon anledning till att släcka ett liv p.g.av.missbildningen på MIN kattungen, men min veterinär var väldigt säker på sin sak och därför blev det så.

Det gläder mig att din bebis mår så bra och dessutom lever ett gott liv.

Tyvärr kan man ju inte ångra sig heller, så är det ju bara…………..

Hälsar Lotta P

Naquita
2008-05-07 14:54
#9

#8 nej man vill ju gärna lyssna på veterinärer, de ska ju kunna sin sak.  du gjorde inte fel, man ska ju lyssna på veternärers rådan..Men något jag lärt mig med allt hittekattsjobb är att man ska även gå på sin egen magkänsla, inte alla veterinärer har erfarenhet utav katter utöver jobbet och utbildningen, de har inte alltid rätt.

Nej, man kan inte ångra sig men man blir en erfarenhet rikare, man lär sig alltid något utav allt som händer här i livet, gott och ont!

Erna
2008-05-07 18:27
#10

Hej!

Öppen buk brukar för det mest bero på bakterier eller virus, ingen inavelsdefekt så vitt man vet idag. Jag hade ett par under 80-talet, men inte sen dess.

Tack o lov är silver/golden väldigt defektfria varianter. Det enda man får hålla koll på är tandsten, som verkar vara ärftligt. Alltså den kemiska sammansättnignen av saliven är ärflig. Vissa linjer på silver/golden har också bekymmer med att tungspetsen syns när de blir äldre. Så det gäller att sno sig och tävla klart innan tungan syns och tänderna ramlar ut, som vi brukar skämta om.

MVH Erna
Medlem i FGK - en IDP-förening
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
2008-05-07 22:15
#11

jag har inte haft några defekter på mina katter under dessa år
däremot ungar som har dött som man ser i tråden som är framplockad…
jooo förresten ..jag har haft en kattunge som var sned i kraniet..men var inga problem för katten..om det räknas.

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

kalltorpets
2008-05-09 00:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Intresant ämne! Har varit förskonad från missbildningar! Har haft 2 gomspalt och 2 navelbråck(tarmarna helt ute på magen) under mina år som uppfödare!

Blev därför väldigt förvånad när min Tinge-Ling föddes med en sk tvilling (ett outvecklat foster) som satt vid nosspegeln! Detta är varken dödligt : ) eller ärftligt utan sådant som inträffar oberoende om man är människa eller djur! Iallafall är det väldigt lätt att operera om nu Tinge-Ling skulle få besvär!!!

Skickar med ett nytaget foto på "Darlingen" som blir 1 år i juni….

yadhayezibas
2008-05-09 00:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Min mamma har en blodhunds tik som hade en "tvilling" uppe på huvudet. Tyvärr så fick hon besvär av det så jag var med min mor förra veckan och de opererade bort "tvillingen". Tala om äckligt!! Den såg ut att vara ca 3 cm utifrån men när de öppna upp och skulle ta bort det så var den ca 10 cm lång och 2 cm tjock…. och den satt inåt under muskeln i huvudet… Jag höll på att spy bara av att höra det Glad men mamma kollade på den när de var klara. Skickar med en bild på Kitty!

Annons:
kalltorpets
2008-05-09 01:31
#14

Nu har ju inte Tinge-Ling något stort monster vid nosspegeln (framgår nog av bilden) och några besvär har hon inte!!!! Naturligtvis finns det olika grader av denna missbildning, har sett fall där en halv kropp växt sig fast!

Iallafall en jättesöt hund…….

lenaP3
2008-05-12 17:58
#15

För många år sedan fick jag en kattunge med alla tarmar utanför och buken igenväxt, hon avlivades genast.
En hona jag behöll i en annan kull började bete sig väldigt konstigt vid 2 års ålder; gick runt runt och hade dålig balans. Hon obducerades efter avlivning och alla var lika chockade: hon hade vattenskalle! Jag har ännu inte hört talas om en vattenskalle som visat sig så sent, varken hos hund eller katt.

Marita-L
2008-11-13 12:03
#16

puttar upp en intressant trådGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

simzonites
2008-11-13 12:08
#17

Jag har haft en kattunge som fötts med öppet navelbråck, dvs med tarmpaketet utanför. Den avlivades på en gång.

Har även haft en kattunge som föddes med s k twisted legs, detta var ett allvarligt fall och den fick tas bort. Det finns varierande grader av twisted legs och många blir med lite "arbete", bra från detta och utvecklas normalt.

/Lotta

/Lotta

Alsace
2008-11-13 12:17
#18

Ja en helt klart intressant tråd,har själv inte haft ngr konstigheter.

Marita-L
2010-04-23 11:06
#19

Jag har nu fått en kattunge som föddes med Twisted legs
(i svag grad )

Tyvärr så måste det ha varit något annat fel på den också eftersom den inte överlevde mer än 2 timmar.

Hennes baktassar var lite böjda innåt ..som griptag..men benen var som dom skulle.

Jag ville bara berätta Gråter

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

sidentassen55
2010-04-23 12:25
#20

Så tråkigt marita, men det var väl bra att den inte levde längre då, det är grymt tycker jag när dom lever länge och defekterna inte upptäcks förän då.

jag hade ju två med ej ihopväxt gom nu i sista kullen, et är längesedan sist må jag säja. men det första jag kollar på bebisarna iallafall.

På djursjukhuset sa dom att sådana missbildningar oftast beror på att katten haft någon infektion runt vecka 3 i graviditeten…och det kan nog stämma det…hon var faktiskt lite snuvig ett tag där hmmmmObestämd

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Annons:
jenay
2012-01-17 22:52
#21

vad är tvisted legs för något???

Skrattandeha en bra dag. kram

heliotropes
2012-01-18 02:26
#22

De föds med vridna bakben. Det finns olika svårighetsgrader,men som jag har förstått det så rättar de flesta till sig.

Eva // medarbetare på Perser


mallabralla
2012-01-18 17:55
#23

hade en kattunge som föddes med extra tår på vardera bakben, de hade inget skelett i sig, bara två små skinnflikar.

är det någon som avlat vidare på en katt med tex twisted legs eller swimmer legs? vet man om detta är ärftligt eller bara en "olycka".

Sajtvärd på Perser iFokus

jenay
2012-01-18 23:20
#24

det undrar jag me dom detär ärftligt??

Skrattandeha en bra dag. kram

Silvestris
2012-01-19 08:22
#25

Twisted legs anses väl generellt sett inte vara ärftligt, men jag vill minnas att en crx-uppfödare fått två kullar efter samma hona (olika fäder) där det förekom twisted legs.

mallabralla
2012-01-19 21:41
#27

mycket intressant

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
jenay
2012-01-20 02:28
#28

ok vilka missbildnigar förekommer mest nu förtiden på pe roch exo såman inte få en chok om man skulle få¨nån missbildnig nu tro jag ju inte det då mina är friska.

Skrattandeha en bra dag. kram

Marita-L
2012-01-20 06:45
#29

#23 Arvsgången för extra sporrar är så att där måste minst en av föräldrarna ha haft det själva för att det skall komma upp på avkommorna. Vet att det finns uppfödare som klipper bort dom när de föds.. ja väldigt vanliga på hundsidan.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

A_KickEm
2012-01-20 10:24
#30

#28

Missbildningar av olika slag förekommer i all avel. Ibland kan det finnas ärftliga samband men det är vanligen så att man inte vet HUR nedärvingen ser ut för oftast är det fråga om många olika gener som samverkar (polygenetisk nedärvning). Många missbildningar har ingenting med arv att göra - det kan vara saker som hänt under dräktigheten, näringsbrister hos modern, något slags mutation eller kromosomfel etc

Föräldrarna SKA vara friska! I annat fall bryter man mot Djurskyddslagen! Friska föräldrar får också missbildade ungar/barn. Sysslar man med avel tillräckligt länge eller tillräckligt frekvent så kommer man sannolikt förr eller senare få någon typ av missbildning på en unge.

#29

Om du tänker på de  sporrar som en del valpar får på bakbenen och som ibland tas bort så är det inte någon "missbildning". Alla hundar har anlag för dessa sporrar men de är vanligen tillbakabildade. Jag antar att "urhunden" hade sporrar på bakbenen. På en del raser är dom önskvärda, på andra (de flesta) raser är dom inte önskvärda. Det finns också raser som ska ha dubbla sporrar på frambenen. Det är inte tillåtet för en uppfödare att ta bort sporrar - det är brott mot djurskyddslagen. Endast veterinär får göra det! Det finns exempel på uppfödare som fått djurförbud efter att själva ha gjort ingreppet.

mallabralla
2012-01-20 12:12
#31

hm ok, hanen vet jag att han inte hade för jag talade med hans uppfödare. honan däremot vet jag inte men det var intressant.

honan går inte i avel längre heller.

talade med veterinären om dessa små sladdrande tår ifall man skulle ta bort dem på en gång eller inte, han sa att de inte fick göra det så vida de inte hade skadat sig på dem. Jag tänkte mer i förebyggande syfte att man skulle ta bort dem men det fick de inte göra.

Sajtvärd på Perser iFokus

A_KickEm
2012-01-20 12:48
#32

#31

Operationer får endast utföras av veterinärmedicinska skäl - men jag har aldrig hört att en uppfödare blivit nekad att ta bort sporrarna på nyfödda. De ska då tas bort inom de första 2-3 dygnen innan brosket hunnit förbenas - annars måste man vänta till de är tillräckligt gamla för att sövas - och då är det definitivt en operation.

Iwanho kanske kan utveckla detta - om hon ser detFlört

mallabralla
2012-01-20 13:02
#33

ja, men det var inget bråsk, alltså det var bara skinn, hahahah men håller med dig.

Sajtvärd på Perser iFokus

Gerona
2016-09-18 09:04
#34

Finns det någon missbildning att katt har litet huvud? Motsvarande sin kropp.

Annons:
MonEnil
2016-09-18 23:21
#35

#34 Nej. Det har jag bara hört talas om i samband med zikavirus som drabbar människobarn.

Gerona
2016-09-19 07:46
#36

Okej!

Upp till toppen
Annons: