Annons:
Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 7459 ggr
Marita-L
11/28/08, 2:29 PM

levande vaccin / avdödat

Vad är era åsikter ang. detta ?

vilket använder ni?

Vad skilljer dom olika åt igentligen när det gäller biverkningar? Hur stor är skillnaden?

Ordet är fritt vad det gäller vaccin

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Annons:
Annkis54
11/28/08, 4:47 PM
#1

**jag använder endast avdödat nu
**fevaxyn pentofel

efter att ha fått väldigt sjuka katter av levande så tar jag aldrig det igen
den som fick värst reaktion var Love…det tog 1 år av homeopatmedicin för att få henne frisk igen.
Jag hade vaccinerat 3 katter samtidigt den gången o alla blev sjuka. Men Love…hennes mage rasade totalt.
När denna händelse inträffade så hade jag kontakt med flertalet uppfödare som berättade att de hade fått svåra reaktioner på vaccinet…tom döda ungar.
Av avdödat har jag sen dess endast sett några timmars hälta, o det kan jag leva med.
Nu när jag har köpt nya katter på senare tid så har de fått levande vaccin av sina uppfödare (en för att deras vet. inte skaffar hem avdödat) o jag jobbar med biverkningarna lång tid efter.
ALDRIG levande för mig mer.

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Cajza
11/28/08, 5:16 PM
#2

Vi använder levande vaccin, Purevax och det har gått bra. Inga biverkningar har vi haft. Vår 1:a kull fick avdödat vaccin, men vi har inte märkt någon skillnad. Vår veterinär tar gärna hem avdödat till oss, men hon tycker att Purevax äe bättre nu. Det täcker mer och är ett "snällt" vaccin  // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Annika1963
11/28/08, 10:26 PM
#3

Har andvänt avdödat flera gånger.Men aldrig mer då flera har reagerat och blivit halta samt snoriga.Nu andvänder jag sen ett par år endast levande vaccin(FeloCell).Har haft  1 kattunge som reagerade men det gick över på 1 vecka.Tror att det är bättre skydd på levande en avdödat.

/Annika

MonicaLagerquist
11/28/08, 10:34 PM
#4

Jag ger bara levande då jag har fått lära mig att biverkningarna är fler på avdödat vaccin.En av min kamrats kattungar höll på att dö pga avdödat vaccin så nu blir det bara levande för mina kattungar.

Stolt ägare till fem La permer

Lill-Kisse
11/29/08, 1:41 PM
#5

Använt "Nobivac Tricat". Inga som helst problem.

Kvasthulda
11/29/08, 3:04 PM
#6

Jag har alltid använt levande och inga problem har uppstått.

#1 Kanske din katt hade blivit fortare frisk om du använt dig av beprövad veterinärmedicin? Det verkar konstigt att en "mage rasar" pga vaccin, det har väl inte alls med varandra att göra…är det konstaterat att det var pga vaccinet?

Helena

Annons:
BeautyAngels
11/29/08, 3:18 PM
#7

Jag använder ALLTID avdödat vaccin. Hade en katt som fick granulom efter levande vaccin. Skulle inte våga vaccinera med det igen.

Homeopatmedel är bra, man bygger upp kattens immunförsvar. Men det kan ta ganska lång tid har jag erfarenhet av, innan det hjälper.

Marita-L
11/29/08, 4:16 PM
#8

Innan gav jag alltid mina kattungar avdödat å mina vuxna levande men nu har jag gått över till RCP på alla och än så länge inget konstigt.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

heliotropes
11/29/08, 6:26 PM
#9

Idag använder jag endast avdödat på kattungar. Biverkningar av själva vaccinet (typ.allergi) eller själva sticket kan de ju få av både avdödat och levande. 

Det har varit mer "problem" med kroniska snuvor/rinit som följd av levade vaccin än avdödat. En kattunge som inte lever med någon virusutsöndrande vuxenkatt kan klara ett levande bra. Men att säkert veta om man har någon virusutsöndrande eller ej är ju svårt att veta. Katter är ju väldigt komplexa djur vad gäller att hantera sitt egna, i virus och bakterievärlden, en helt frisk katt kan bära med sig mycket olika "basselusser" som de sedan utsöndrar vid ev.stress, finns det då någon liten kattunge som jobbar med sina antikroppar mot detta kan ett levande vaccin bli för mycket.

Mina erfarenheter om detta är byggda på mina egna och andras uppfödare.

Eva // medarbetare på Perser


Silvestris
11/29/08, 8:54 PM
#10

Använder endast levande vaccin, eller Purevax som jag använder idag är ju kombinerat levande/avdödat men jag väljer vaccin efter effektivitet och hur pass uppdaterade de är och i dagsläget är det Purevax som har mest uppdaterade virusstammar.

simzonites
11/29/08, 9:15 PM
#11

#6 Jag hade två kattungar som höll på att stryka med efter första vaccinationen, har skrivit mycket om dem här förra hösten. De fick veterinärmedicinsk behandling; antibiotika och smärtlindrande utan att bli bättre. De fick då homeopatisk behandling med Thuja, de blev märkbart bättre av första dosen men det krävdes flera doser eftersom de var så pass dåliga. Homeopati stärker livskraften och hjälper kroppen läka sig själv och har mycket god effekt på problem som uppstår efter eller i samband med vaccinationer både på djur och människor.

Att katten får problem med magen efter vaccination är vanligt.

/Lotta

/Lotta

Annkis54
11/30/08, 2:09 AM
#12

#11..du har glömt att skriva om du där använde levande eller avdödat Lotta:)

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
11/30/08, 12:01 PM
#13

#12 Den kullen använde jag som jag alltid gjort tidigare avdödat vaccin Fel o vax PCT.

Men senaste europékullen som också fick kraftiga reaktioner använde vi istället, på veterinärs inrådan, Purevax RCP.

Så reaktioner av varierande grad kan man få både på levande och avdödat vaccin. Enligt vår veterinär är det caliciviruset som har nya stammar som ger reaktionerna vi har fått på våra kattungar: feber, hälta - i de svåraste fallen har kattungarna inte kunnat stå på benen, förkylning.

/Lotta

/Lotta

Annons:
Silvestris
11/30/08, 4:10 PM
#14

#13

Det är väl överlag så att det främst är calicikomponenten som orsakar biverkningar. Däremot är det, tycker jag, viktigt att använda ett vaccin som är uppdaterat mot just calici eftersom det i USA och England har dykt upp en elak form av caliciviruset. Ett med hög dödlighet även hos vuxna katter och det är väl tyvärr bara en tidsfråga innan vi har varianten även i Sverige.

kalltorpets
11/30/08, 11:37 PM
#15

[redigerat av sajtvärd]

Iallafall använder jag endast avdödat eftersom jag fick mycket  sjukt med levande vaccin!

Kramar, Lena Fritz

Alsace
12/1/08, 10:13 AM
#16

Jag använder purevax (RCPCH) utan problem….

roisleo
12/1/08, 11:26 AM
#17

Mina kattungar får endast avdödat.

Efter att läst och hört så mycket om att ungar blivit sjuka och t.o.m. dött skulle jag aldrig ta den risken att vacc. med levande.

1 år efter att de fått sin grundvacc. så har de fått levande och inte reagerat på det

Jag har många gånger undrat och frågat vet. varför de ger full dos som till vuxna katter,  men de svarar med att de inte vet varför bara att det är så föreskrivit.

För 20-25 år sedan gav de halv dos åt gången på ungarna.

Maria-Louise

roisleo
12/1/08, 11:33 AM
#18

 6# PS. Inte alls ovanligt att det kan förekomma lite dårlig mage och trötthet efter en vacc. så även på människobarn. Man kan förebygga magen med att ge lite A-fil med lite druvsocker, från kvällen innan några gånger och på morgonen innan man åker till veterinären. DS.

Silvestris
12/1/08, 6:29 PM
#19

#17

Om veterinärerna läser SVAs vaccinationsrapport för hund och katt förstår de varför man ger samma dos till alla, oavsett ålder och storlek.Flört

Man kan halvera dosen men då kan man såklart inte räkna med att vaccinet ger önskad effekt.

Kvasthulda
12/1/08, 7:11 PM
#20

#15 Vad vet du om mina erfarenheter, du känner mig inte. Jag kanske är en garvad uppfödare åtminstone mer garvad än många andra som existerar här.

#17 Håller fullständigt med dig, det är exakt så det är.

Helena

Annons:
Ellinor Johansson
12/1/08, 8:04 PM
#21

Jag vaccinerar mina katter med levande vaccin det har jag gjort sen det levande vaccinet kom. Jag var på en föreläsning när det levande vaccinet var ganska nytt. Föreläsaren sa det är ett ypperligt tillfälle att kontrollera sitt katteri genom att använda levande vaccin. Har man virus, andra smittor och eller dåligt immunförsvar i sitt katteri visar det sig direkt vid vaccineringen.

Om man själv vaccinerar sig mot tex. influensa när man redan är smittat men ej sjuk blir man väldigt dålig.

simzonites
12/1/08, 8:07 PM
#22

#21 Men hur fungerar det då om man använder sig av avdödat vaccin och de ändå blir sjuka? Flört

/Lotta

Ellinor Johansson
12/1/08, 8:19 PM
#23

# 22 Ja du har ingen aning. Vad säger sakkunskapen (veterinärer och vaccintillverkare)?

Silvestris
12/1/08, 8:46 PM
#24

Vaccinationer kan alltid ge biverkningar, oavsett om de är avdödade eller levande så har man katter med nedsatt immunförsvar pga. endemisk smitta eller något annat är vaccinationen ett ypperligt tillfälle för biverkningar/underliggande sjukdom att blossa upp.

Det är alltid en stress på immunförsvaret att vaccinera.

simzonites
12/1/08, 8:53 PM
#25

#24 Men borde man inte någon gång få katter som insjuknar utan att det är i samband med vaccination då? Obestämd

/Lotta

/Lotta

Kvasthulda
12/1/08, 9:32 PM
#26

#25 Men det får man väl ? Katter blir väl sjuka utan att de har vaccinerats eller menar du att du har haft sådan tur att du sluppit det ?

Jag kan också översätta ordet endemisk till er (jag brukar inte använda mig av så fina ord)Flört Det betyder en sjukdom/smitta sprids i en begränsad grupp.

Både vacc och chip eller tatuering är saker som innebär en stress för katten och dess immunförsvar.

Helena

simzonites
12/1/08, 10:26 PM
#27

#26 Nej jag menar inte att jag aldrig har sjuka katter, men livmoderinflammation eller urinvägsinfektion har väl knappast med detta att göra?

endemi betyder ständigt närvarande (smittsam) sjukdom, begränsad till en bestämd geografisk plats.

/Lotta

Annons:
Silvestris
12/1/08, 11:45 PM
#28

#25

Klart sjukdom kan utbryta utan att man vaccinerar, men stress i form av tex. vaccination är ett ypperligt tillfälle för underliggande sjukdom/svagt immunförsvar att visa sig. Likaså kastrering. Sådana ingrepp kan vara precis det som behövs för att "bägaren ska rinna över" s a s.

Kvasthulda
12/2/08, 9:16 AM
#29

#27 Cool Ja den översättningen betyder samma sak, du har hittat dessa ord i ett uppslagsverk någonstans antar jag Cool

en det tål säkert att upprepas så alla förstårSkrattande

Helena

simzonites
12/2/08, 11:38 AM
#30

Vad jag menar är att då borde väl någon katt i katteriet insjukna ibland i den "smitta" man enligt den teorin har och inte enbart kattungarna efter vaccination?

Jag har läst en hel del om detta med vaccinationsbiverkningar och pratat med olika veterinärer och ibland kan helt enkelt smittämnet i vaccinet reaktiveras, som många andra också skrivit här tidigare om vaccin så är hanteringen vid vaccineringen också viktig.

#29 Ja översättningen kommer från en medicinsk ordbok "Medicinsk Miniordbok av Bengt T Lindskog". Den hörde till litteraturen i den utbildning jag har gått till djurhomeopat eftersom vi även hade undervisning i kattens sjukdomar av veterinär.

/Lotta

Silvestris
12/2/08, 12:21 PM
#31

#30

Nej, smittan behöver faktiskt inte bryta ut hos andra än tex. nyvaccinerade kattungar. Det är vanligare än man tror att den vuxna populationen man har hemma klarar av smittan bra och att den uppdagas när man har kattungar. Både herpes och mycoplasma är bra exempel på sådana sjukdomar. Herpes kan ligga latent i de vuxna katternas nervvävnad utan att de någonsin blir sjuka, men så föds det kattungar och de blir smittade och sjuka pga. ett outvecklat immunförsvar eller i samband med vaccination. Mycoplasma orsakar sällan sjukdom hos vuxna katter så det är samma sak där, man har smittan i populationen men den märks inte av förrän man får kattungar.

Känner till fler än ett katteri som fått smitta avslöjad just så och då har ändå bara enstaka kattungar insjuknat och inte alla.

simzonites
12/2/08, 12:43 PM
#32

Men då insjuknar väl kattungarna i exempelvis herpes eller mycoplasma om det är någon av de smittorna man har hemma?

När våra kattungar blivit sjuka efter vaccination har vi uppsökt veterinär med dom, och de gångerna har veterinärerna sagt att det varit en reaktion på just vaccinet efter som de fått alla symtom på kattsnuva, calicidelen i vaccinet.
Så nog är det så att det inte alltid behöver vara så att man har någon smitta i katteriet när man får kattungar som blir sjuka just i samband med vaccinationen.

/Lotta

Silvestris
12/2/08, 4:56 PM
#33

Nej visst är det så. Det kan även handla om rena biverkningar. Själva poängen med att ge levande vaccin är ju att ge katten en "mild" variant av den sjukdom man vaccinerar mot. Då aktiverar man immunförsvaret som allra bäst så givetvis drabbas katter av biverkningar men oftast är det ju inte farliga biverkningar. Jag personligen har inga problem med milda biverkningar. Det är helt normalt och visar att vaccinet har effekt.

Men man ska tänka på att det inte alltid är själva vaccinets fel att en katt blir sjuk. Det kan vara vaccinationen som sådan, den stress immunförsvaret utsätts för. Stressen att kanske vara hos veterinären för första gången i kattens liv. En stress som utlöser "något" och detta "något" skulle kunna utlösas av vilket vaccin eller veterinärbesök som helst.

Jag har haft en kattunge som reagerat efter en vaccination. Jag pratade med tre olika veterinärer och vi var alla överens om att det antagligen inte var vaccinet som sådant som var boven (kattungen fick ett "galopperande hjärta", det såg ut som att hela bröstkorgen skulle sprängas på kattungen) utan vaccinationen. "Biverkningen" kom på kvällen, kattungen vaccinerades på förmiddagen. Kattungen vaccinerades med samma vaccin en gång till och ingenting hände. Till saken hör att kattungen hade ett kraftigt blåsljud på hjärtat så det fanns antagligen ett samband med det. Katten är idag 3 år gammal, fullt frisk (blåsljudet är borta och hjärtat ser helt normalt ut) och han vaccineras utan problem.

yadhayezibas
12/3/08, 10:58 AM
#34

Jag ger levande vaccin Nobivac tricat vet. och peppar peppar så har ingen insjuknat ännu. Lite trötta brukar de vara på kvällen men inget annat. Jag tror oxå på att man behöver uppdatera sig hela tiden och lita på de som tillverkar vaccinen. De vet förmodligen bäst. Glad

Annons:
Erna
12/3/08, 3:31 PM
#35

Mycket som sagts ovan är helt riktigt. För några år sedan letade jag på internet efter inaktiverat vaccin och hittade FEL-O-VAX PCT.

Min vet tar hem det utan problem. Jag har skrivit en artikel som finns på min hemsida under artiklar.  Den är främst riktad till veterinärer om hur de ska beställa mm.

Efter dåliga erfarenheter tidigre, kommer jag aldrig mer att använda levande vaccin! Kullen blev sjuk efter 2 dgr och utan antibiotika och handmatning skulle de ha dött alla 5. Samtliga fick ögonskador (virusskador), så jag var tvungen att skänka bort dem.

En annan uppfödare fick operera bort ögat på en lovande kattunge som fått så svåra skador av vaccinet att ögat inte gick att rädda. Hon är förbannad på bristen på info om vaccin.

En annan fick granulom i nacken efter vaccinet. Det var stort som en 5-krona och såg hemskt ut. Det tog lång tid innan det läkte.

Jag har hört många liknande rapporter om skador efter levande vaccin och det räcker för att jag ska avhålla mig totalt.

Vissa katter kan reagera på medlet som vaccinet odlats i (ofta äggvita) men jag har aldrig haft några som helst problem. Så vitt jag vet, har inte någon av mina katttungar, som vaccinerats med inaktiverat vaccin blivit sjuk i virusinfektioner, varken då eller senare.

Däremot hade jag väldiga problem med en katt som köpte, som vaccinerats med levande. Den hade fruktansvärt rinnande ögon hela första året, ända tills den vaccinerades med inaktiverat.

Förr hade vi ett ypperligt inaktiverat vaccin (Felidovac) som alla vet använde. Sedan köpte ett Holländskt läkemedelsföretag upp detta företag och lade ner tillverkningen för att kunna sälja sitt eget levande vaccin. Därför erbjuds vet.klinikerna bara levande vacciner. Man måste vara observant och se till att katterna får inaktiverat om man vill ha det, annars får de automatiskt levande. Effektiv marknadsföring, kan man säga.

I Danmark är det förbjudet att använda levande vaccin över huvud taget och de är förvånade över vår inställning i Sverige.

Vad gäller erfarenhet, så har jag haft uppfödning i 31 år (genomsnitt ca 5-7 kullar per år) och perser i 36 år.

MVH Erna
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

simzonites
12/3/08, 5:27 PM
#36

#35 Tack för ditt inlägg, det var mycket intressant att läsa. Känner också till Feliodvac och detta med upplöpet som gjorde det omöjligt att få tag på.

#34 Att de som tillverkar vaccinen vet bäst, tja att de vet bäst hur de tar fram nya effektivare osv ja, men de måste få vetskap om hur våra katter reagerar på deras vacciner för det tror jag inte alltid dom vet.

/Lotta

/Lotta

Annkis54
12/3/08, 7:19 PM
#37

#35..mycket bra inlägg med åtminstone för min ny info
o att ett företag köper upp ett annat för att sen lägga ner det
ja…det har man ju hört talas om inom andra brancher.
men inte trodde jag att det gjorde så även inom vaccinationstillverkare
men varför inte. Det måste väl vara en lukrativ business.
ingen levande för mig mer…som sagt

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

u-marklund
12/4/08, 10:09 AM
#38

Hejsan,
en verkligt intressant läsning detta, jag har lika som Erna varit med när Felidovac användes.

Sen har jag en dotter som bor i England och har vaccinerat sin hund för att kunna ta den med hit till Sverige.

Hon frågade varför man inte använder levande vaccin när det gäller Rabies, svaret hon fick var att alla levande vaccin kan utvecklas till sjukdomen dom vaccineras mot.
Det har visat sig att många hundar utvecklat Rabies efter vaccineringen. Därför används nu avdödat Rabiesvaccin.
En tanke kanske om våra andra vaccin!!

Själv använder jag också FEL-O-VAX PCT och min vet. ger kattungarna vid deras första vaccinering bara halva dosen, och enligt honom så ska bara inunförsvararet triggats igång
och för det så behöver dom inte samma dos som en tiger.
Vid spruta nr,2 så får dom hela dosen.

Om man vaccinerar sina kattungar efter att dom blivit tre månader, då ska det enligt veterinärer och vaccinstillverkare räcka med en enda dos för att få ett fullgott skydd, likvärdigt som två sprutor i tidig ålder.

Kanske något att motionera om till SVERAK, för vi säljer ju ändå inte kattungarna annat än i den åldern!!!

Min tanke bara
/Ulla

Silvestris
12/4/08, 10:23 AM
#39

Att en spruta efter 12 veckors ålder räcker för fullgod immunitet gäller endast för modifierat levande vaccin. MLV behöver inte boostas på samma sätt som avdödat eftersom det triggar immunförsvaret mer effektivt.

Och som sagt, själva poängen med levande vaccin är att ge djuret en minivariant av den sjukdom den vaccineras mot. På detta sätt får man bäst svar från immunförsvaret och bästa möjliga skydd erhålles. För att undvika att sjukdomen blossar upp helt och fullt modifieras smittämnet. I vissa fall har man (ännu) inte lyckats finna ett sätt att modifiera smittämnet på ett bra och säkert sätt och då släpps de inte i levande form (såklart).

Annkis54
12/4/08, 1:12 PM
#40

ja..det är bara att göra en fördel o en nackdels sida
o för min del så har nackdels sidan övertag
men jag antar att det kanske har med olika linjer att göra
om de är mer känsliga eller inte…jag vet inte
men jag tror att har man varit med om dessa biverkningar som flera av oss talar om..så vågar man helt enkelt inte igen
hellre ett snällare vaccin som kanske inte tar lika bra (om det nu är så)
än ett vaccin som "nästan tar livet av dem"
så kan man ju fråga sig…dessa länder som har förbjudit levande
har de helt fel då

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Silvestris
12/4/08, 1:49 PM
#41

Det finns inget som säger att inaktiverat vaccin är säkrare. Katter har dött av det också, eller varit nära. Anafylaktisk chock som en reaktion mot de adjuvans som används tex. Eller fibrosarkom orsakad av det inaktiverade vaccinet mot FeLV. Ihållande kräkningar, hög feber (över 40 grader) och uppsvullet ansikte är också biverkningar tex. Fel-O-Vax har orsakat.

Jag tror absolut att det kan finnas både rasbunden och linjebunden känslighet och därför måste man ju se efter vad som passar ens egna katter bäst. Det som är bäst i mitt katteri behöver inte vara bäst i ett annat. Därför anser jag inte att man kan säga att inaktiverat vaccin är säkrare och bättre än levande… eller vice versa.

Vad jag vet är levande vaccin generellt inte förbjudet i Danmark (kanske är de levande kattvaccinerna det). Grisar vaccineras iaf med levande vaccin mot PSSR (uppgift från maj detta år).

Har inte hört talats om att MLV skulle vara förbjudet någon annanstans heller.

Jag tror att inaktiverat vaccin allmänt tros vara snällare eftersom det faktiskt är ovanligt att det används. Vaccin som är vanliga och används i stor omfattning (dvs. MLV som Tricat och Felocell) hör man mycket mer om eftersom många fler katter utsätts för dessa vaccin. Fler katter som vaccineras innebär att fler katter antagligen kommer utveckla biverkningar. Om det däremot handlar om en procentuellt större andel som utvecklar biverkningar mot levande vaccin är väl tveksamt (och sedan tycker jag att man får skilja på milda och allvarliga biverkningar).

Annons:
Ellinor Johansson
12/4/08, 2:23 PM
#42

#35 Intressant inlägg.

# 41 Jag har också funderat på det du skriver om rasbunden och linjebunden känslighet. Tror det är där problemet ligger.

 Det är verkligen viktigt att man får och tar till sig information från sitt djurs uppfödare.

Erna
12/5/08, 3:46 PM
#43

Varför ska man utsätta katterna för biverkningar alls???

Därför använder jag endast inaktiverat vaccin.

FEL-O-VAX finns i två varianter, en med vaccin mot Felv och en utan. Jag använder PCT som är utan.

Forskning i USA har visat att vaccin mot Felv är verkningslöst och tvärtom har utlöst sjukdomen samt FIP i högra grad än annars.

Orsaken är, enligt en veterinär, att när det gäller Felv är det cellmembranet som är smittbärande och det går inte att vaccinera mot.

Så länge det inte finns väl fungerande vaccin mot dessa sjukdomar, är det säkrast att avstå. Eller som min vet säger "låt andra experimentera först, utsätt inte dina katter i onödan".

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Silvestris
12/5/08, 9:32 PM
#44

#43

Det finns inget vaccin som är helt fritt från biverkningar så det går liksom inte att gardera sig på den punkten (eller jo, man kan ju låta bli att vaccinera öht). Man kan ju gå omkring och tro att inaktiverade vaccin är säkra och fria från biverkningar, men då bedrar man sig.

Sedan kan iaf inte jag låta bli att undra lite om det här med eventuell ärftlighet. Om ens katter inte tål levande vaccin, hur tål de då den verkliga smittan? Kattsnuva får de ju inte ett sådär väldigt effektivt skydd mot så det kan de drabbas av även om de vaccinerats och om man då avlar på katter som inte tål levande vaccin, finns då inte risken att de är känsligare för den verkliga smittan? Dvs. att de har ett svagare immunförsvar.

Jag funderar lite på vad det är som skiljer katterna åt. Varför reagerar vissa individer/linjer så kraftigt mot ett vaccin (eller mot något annat läkemedel) men inte andra? Är det en immundefekt eller bara normal biologisk variation?

Erna
12/8/08, 7:43 PM
#45

# 43

Jag kan bara referera till min egen uppfödning och jag har alltid använt inaktiverat vaccin utom för 2 kullar under 31 år, och aldrig haft kattsnuva i katteriet, inte någon av stammarna som ingår. Därför anser jag att mina katter är tillräckligt skyddade.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[Isadolls]
10/2/14, 10:47 AM
#46

Har nyligen vaccinerat en kull med Tricat. En av kattungarna i kullen blev sjuk på plats, spydde och hade diarre hos vet. Efter detta fick han hosta när han åt och drack, var hos veterinären igen och då visade det sig att han har lunginflammation!! Är helt övertygad att det är på grund av vaccineringen, fast vet. säger att det inte är av den.

[Isadolls]
10/2/14, 10:48 AM
#47

Borde kanske till lägga att det är Ragdoll jag har.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
heliotropes
10/2/14, 4:01 PM
#49

Jag vet inte,Isadolls. 

Men numer har jag återgått till det avdödade vaccinet Fel-o-Vax PCT till kattungarna. Har alltid haft det förr utan några större reaktioner mer än lite nysningar. Jag har provat svagt levande,Nobivac Tricat Novum i ca.tre år på kattungarna,men förra året fick jag en kattunge som fick en kraftig allergichock efter tre dagar och organen kollapsade,det gick inte att rädda henne. Även mammakatt fick en allergireaktion med ca.10cm i omkrets håravfall i nacken.( Hon har "lyckats"av någon anledning fått avdödat i sina tidigare vaccinationer.) Jag fick samma år en kull på tre som fick ledvärk och blev aptitlösa i tio dagar. Så något mer levande vaccin till kattungar blir det inte här hemma….Jag är glad över att de fortfarande kan ta hem det avdödade efter ens önskemål…varför utsätta de små för mer än nödvändigt.

Eva // medarbetare på Perser


Chillas
10/2/14, 7:50 PM
#50

Mina katter och kattungar vaccineras med Nobivac Tricat Novum, levande vaccin sedan fyra år tillbaka. Jag har haft en kull för några år sedan som fick lindriga biverkningar så som hälta och lite snuva som gick över på ca 3 dagar. Annars har det gått bra.

Tidigare använde jag Fevaxyn Pentofel, avdödat, som jag var väldigt nöjd med under många år, men hade några fall där med biverkningar också. Kattungarna blev ömma i huden och man fick inte ta i dem för då skrek de. Matvägran i något dygn och lite feber. Det vaccinet kunde jag sedan inte få tag i på något år så då gick jag över till Nobivac Tricat Novum.

Man är nervös varje gång man vaccinerar en katt och speciellt en kattunge men oftast går det ju bra som tur är.

aloizias
10/3/14, 7:36 PM
#51

Jag använder endast avdödat eftersom jag har haft problem med kattungar som blivit förkylda i flera månader

Erna
5/1/15, 1:52 PM
#52

Varför är vi kattägare så totalt kritiklösa när det gäller så viktiga saker som valet av vaccin? Jag förstår att kattköpare inte har en aning om vacciner, men vi uppfödare borde vara mer informerade och ifrågasätta varför vi alltid får levande vaccin om man inte säger till. Även veterinärerna går på rutin och ger bara levande. På ett stort djursjukhus i Stockholm erbjöds jag levande vaccin som rutin, men jag tackade vänligen nej och hänvisade till att katten redan var vaccinerad med avdödat. De iddes inte ens läsa vaccinationsdatum på stamtavlan.  

Jag har hört många stolligheter av andras veterinärer om olika saker och är därför alltid kritisk. Frågar man 10 veterinärer kan man få 10 olika svar.  Just nu har jag en väldigt kunnig och erfaren veterinär som lyssnar på mina funderingar.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Silvestris
5/1/15, 5:16 PM
#53

#52

Jag tycker inte att kattuppfödare verkar vara okritiska alls. Tycker de flesta är väl medvetna och har en klar åsikt om vilket vaccin de föredrar. Jag föredrar levande vaccin då de helt enkelt ger bäst immunsvar. Ger helst Purevax och undviker vaccin som innehåller adjuvans (dvs. avdödat vaccin) då jag ser större risker med adjuvans och svagt immunsvar än med kattungar som snörvlar lite i ett par veckor (vilket aldrig har hänt mig).

Att veterinärerna rutinmässigt ger MLV beror på att det är de vaccin som ger bäst skydd. Det är inte konstigare än så.

Har man sedan katter som är känsligare och som måste ha avdödat vaccin får man påtala det.

Solitaire
5/4/15, 10:44 AM
#54

#53 Purevax har avdödad calicivirus-komponent.

Silvestris
5/4/15, 12:21 PM
#55

#53

Jag vet, men det saknar adjuvans.

Annons:
Solitaire
5/4/15, 2:29 PM
#56

#55

Tyckte att det bör förtydligas eftersom du skrev "jag föredrar levande vaccin" och i nästa mening "ger helst Purevax".

För övrigt är Purevax även mitt förstahandsval.

Upp till toppen
Annons: