Annons:
Etikettot-allmänt-prat
Läst 1064 ggr
heliotropes
2008-11-09 22:38

Hur tycker ni...??

Så här tycker jag….

Att prata med en människa öga för öga är och kommer alltid att vara bäst. Våra gester och kroppsspråk försvinner i text"prat" med följd av att det lätt uppfattas fel. Jag har inget emot "gullpratet" och jag tycker att det kommer "matnyttiga" trådar ibland.

Det jag kan sakna är karlar på det här fokuset (inte för att jag är karltokig..hehe!!) men det skulle väga upp mycket av oss småtokiga PMS-kärringar. OBS! jag är inget undantag,alla kan vi ju ha dagar som är mer känsliga än andra och då kanske man bör undvika konversationer. En till sak som jag saknar är lättsamheten i trådarna,det är som om man måste passa sig för att vara glad.(givetvis undantag av trådan om sjukdomar och bortgångar som är ledsamma.)

Vi har ju olika smak och olika sätt och det finns olika förutsättningar för "våra" gullekatter perser/exo. Ska man skriva om en standard måste den ju vara helt neutral för att inte såra någon, standardbeskrivning av hur tex. en panna ska kännar under ens fingrar är ju inte heller så lätt. Många ser sina perser/exo. som sina "andra" barn. Vem vill höra att ens unge inte håller måttet.

Eva // medarbetare på Perser


Annons:
Marita-L
2008-11-09 22:55
#1

#0 Jag håller med dig i det du skriver

Jag tycker att vi har lite olika diskussions trådar också å man får gärna skriva några själv om man skulle vilja.

Vill man ha svar fort så får man det ganska snappt för alltid finns det någon kunnig här uteGlad

Jag har skrivit många trådar som jag har lärt mig mycket i..super med kunniga medlemmar.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

manbukten
2008-11-09 23:24
#2

#0 Håller med och man kan vara saklig och ta upp fakta utan att göra personliga påhopp. Och det finns alltid flera olika åsikter och lösningar samt vinklingar på samma ämne.

Dom försvinner när de olika påhoppen börjar, det förstör hela tråden.

Och är inte sakliga utan utgör ett behov av påhopp på just den medlemmen

En massa vandetta och kompis påhopp på beställning många gånger.

Det är enligt in åsikt fel att hävda sig själv genom elakhet.

Förhoppningsvis är alla våra djur små familjemedlemmar.

Annkis54
2008-11-10 00:52
#3

en väldigt bra tråd tycker jag:
Den/de som skriver att vi bara har gulletrådar för våra kattungar har fel tycker jag…o alla lägger ju in såna trådar emellanåt när vi har raringar som vi vill visa upp. O jag tror att många med mig känner så att: ska jag våga lägga upp mina fina bilder på mina ungar nu, för vissa folk skriver ju att det bara är kattungebilder här inne nu.

Sen så har vi en hel del kul grejor o matnyttiga trådar.
Men ju mer bråk vi har, ju mindre matnyttigt blir det tid o ork över för.
De som anser att vi har varnat o även tagit bort medlemmar, för snabbt eller för ingenting…jag säger bara………..
vi Medarbetare täcker upp i princip hela dygnet. Vi har "naturlig jour" olika tider på grund av våra olika dygnsrytmer, o andra medlemmar har ingen aning om vad som kan försiggå under ett eller ett par hela dygn.
När konflikter uppstår så sliter vi vårt hår. Vi kanske lägger ner både 4 och 5 timmar per dag. Vi alla. O flertalet av oss känner att: nej, nu fixar inte vi detta längre…o vad händer då. Då stänger hela perser iFokus ner. i början av 2007 när Uffe slutade som Sajtvärd..hade inte Ida hoppat in då, så hade sajten blivit nedlagd. Är det så vi vill ha det?

Vet man med sig att man är lite "hetsig" i sitt temperament så kanske man måste läsa igenom en gång till innan man trycker på "skicka-knappen"..det får jag göra ibland:)
O vet man med sig att man har svårt för nån person eller nån specifik fråga, så får man tänka till ytterligare en gång.

O har man dagar då man är känsligare än andra, eller man har varit sjuk o är nedsatt…då kanske man oxå måste vara extra försiktig.

O vad gäller att sätta in kort på kattungar eller vuxna katter som inte är tillsnyggade först….herregud..när jag tittar på gamla kort (kanske 10 år sen) o vet att jag kanske har satt ut dessa i annonser eller skickat de till kattungeköpare…så blir jag helt förvånad över mig själv…men alla är vi barn i början. O så får vi inte glömma att många av oss är "utställningsblinda", ser alla katter med utställningsögon. Men även jag har ju mina katter på ett helt annat sätt i vardagen än hur de ser ut till en utställning…men skillnaden är att jag inte tar kort på de i det tillståndet, eller släpper in kattungeköpare utan att ha tvättat igenom alla ögon o kammat o fixat till alla.
Men alla är vi barn i början.

Jag ber om ursäkt om jag hamnade utanför ämnet:)

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Alsace
2008-11-10 09:58
#4

Vissa dagar ska man bara inte skriva ngt pga värk pms med mera och all vendetta kan ju lämnas utanför….. Jag har en vännina som är avstängd men jag vet inte allt som hänt, jag var inte med då och tycker det är tråkigt, men jag kan inte slåss för allting. Man får välja sina fajter och är det värt priset man får st¨å för……Tyvärr så ser vi inte varandra när vi skriver och måste kanske visa mer glada gubbar i inlägg för att inte misstolkas… Jag kan låta både hård och tråkig men de är få som gråter så mycket som jag över orättvisor och olyckor….och lycka… Så som #3 skriver Vissa dagar så är det bättre att bara läsa och inte svara för vissa dagar blir allt fel vad man en gör…………mångalen kanskeSkrattande

Ha en underbar dag!

Dolleminas
2008-11-10 10:30
#5

Jag tycker denna sajt ändå trots "oroligheter" är en fin sajt!!! Tycker det är så kul att kika på kattbilderna och säga åhhh både här och där, sen är det kul att emellanåt få träffa personerna bakom nicken ex när jag var i Borlänge. Jag tycker om perser/exotic, skulle gärna vilja hea en men kan inte pga maken (sen är jag nog lite feg ang pälsskötsel, för det skiljer ganska mycket i förhållande till Cornishar….)

Och kom ihåg att sajten är vad vi gör den till!!!Tungan ute

Annkis54
2008-11-10 12:31
#6

Och kom ihåg att sajten är vad vi gör den till!!!Tungan ute
precis…bra sagt
#4…bra sagt oxå

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annons:
nettan123
2008-11-10 14:17
#7

Bra inlägg i denna tråd

Songhios
2008-11-10 21:08
#8

Min man brukar säga -Är det 2 fruntimmer på samma ställe så är det 1 för mycket!

Jag förstår inte vad det skulle vara för fel att vara stolt ock glad över sina katter-kattungar. Oavsett om man fött upp dom själv eller köpt av någon annan.

Kan det vara så att det är för mycket pengar och prestige med i spelet. Konkurrensen är stenhård om kattungeköpare och värre lär det bli med dagens ekonomiska oro som blåser över världen. Det är en del av min teori. Vi kanske borde sluta lyssna på Nanne Grönvalls jag äääääääääääääär så avundsjuk……………….

Idag har jag sagt upp 2 personer på vårt jobb och det var TUFFT, mycket blir småtjafs i jämförelse med det! Nej gå ut med lite positiv anda och kom ihåg som jag sagt förut, det är roligare med en vän än en ovän. Ett tips när PMS slår till gå på gymet och träna fram positiva endorfiner, eller "morfiner" som min dotter säger. Det hjälper, jag lovar!

Lill-Kisse
2008-11-12 00:18
#9

Det är intressant att läsa sakliga frågor och svaren. Då kan man lära lite både om katter, skötsel, vanor, attityder m m. Det kan utveckla sig till intressanta diskussioner mellan enkla kattägare för sällskaps skull och proffsiga uppfödare, utställare m fl.

Rubriker som anger ämnet är också värdefullt. "Se hit", "Åååh" e dyl har jag svårare att förstå. Dessa hoppar jag över numera.

Arga utbrott över bristande kunskap eller missförstånd borde kunna undvikas och vändas till information och förslag på bra lösningar. Det finns så olika seder och bruk, levnadsförhållanden och andra omständigheter att man får försöka förstå och sätta sig in i det. En positiv ambition borde kunna förbätta samtalsklimatet och tonen.

Summerwinds
2008-11-12 10:02
#10

Jag tycker det är himla spännande att titta på bilder på folk nya inköp och nya kullar och jag tror att de flesta gör det. Man är ju nyfiken av sig! Ett tag i somras så var det nästan bara sådana trådar eftersom i princip inte någon vågade lägga in något annat. Jag uppfattade det som att det var ett par-tre personer som var här inne och lekte rövare och bråkade med varandra i var och varannan tråd och sen slöts det upp små grupper som försvarade varandra….då tröttnade i alla fall jag på det hela. Måste det vara massa intriger hela tiden!? Förut kunde jag gå in och skriva varje dag, nu kanske jag går in någon gång i veckan och läser…

Sen tycker i alla fall jag att både de som är ute efter att skapa bråk och alltid har spydiga och typiga kommentarer i sina inlägg är precis lika "störande" på forumet som de som alltid har taggarna utåt och alltid, alltid ska gå till försvar och avbryta intressanta trådar genom att anklaga andra för påhopp. Allt är inte illa menat och allt är inte påhopp! Kan det inte hållas på en lagom nivå!? Jag tycker det är och har varit ett fantastiskt forum, som jag inte vill vara utan.

Bart
2008-11-12 11:33
#11

Jag som inte ställer ut,kan ju tycka att det är lite tråkigt att det aldrig visas katter i "vardagspäls" utan de ska alltid vara så proffsiga som klara för utställning.Mina är kammade,rena och tvättade i ögonen men de är inget att visa här känns det som.Det tycker jag man borde ändra på.Man ska inte behöva be om ursäkt för att de inte är i utställningsskick,på helt vanliga vardagsbilder.

Cybercat
2008-11-12 11:44
#12

#11 - Jag ser gärna katter i vardagsskick, och tror jag har skickat några sådana bilder också. Inte behöver man be om ursäkt för det? =)

yadhayezibas
2008-11-12 12:01
#13

#11 Mina katter visas alltid i vardagsskick. De är hyffsat nybadade jämt. Det tänker inte jag be om ursäkt för att de är fina jämt. Cool Jag tycker alla sorters skick visas upp… och alla är välkomna iallafall i mina ögon.

Annons:
heliotropes
2008-11-12 12:04
#14

#10 Jag håller med, det blir en tråkig och tryckt stämmning över hela fokuset, och det känner ju alla som läser, så att medlemmar droppar av är inte konstigt. Man vill ju kunna komma in här glad och även gå ut glad. Och att kunna ge och ta av sina egna/andras erfarenheter är ju toppen. Som jag har skrev i ett annat fokus som jag är med i - Man ska känna glädje och nytta i att återkomma, vad är annars vitsen?

#11 Jag vill gärna se vardagsbilderGlad Själv tycker jag att det är roligt med fotografering och redigering, men jag vet hur de flesta bilder blir, jag tar väldigt många bilder och det är ytterst få som jag själv tycker håller måttet, det är ju för jag är sååå självkritisk åt mina egna bilder.Foten i munnen

Eva // medarbetare på Perser


Summerwinds
2008-11-12 13:38
#15

Bra idé med vardagsbilder! Det borde bli massor…Ska hem och rota runt bland mina bilder också.

Någonting som jag har funderat på tidigare också, som jag skulle tycka var roligt är att få se, är samma katt på en bild i sommarpäls och en i vinterpäls. Som ni skriver ovan som visas ju oftast katterna både på forum, hemsidor och utställningar i full pälskondition men de ser ju inte ut så hela året runt…och de kan ju se väldigt annorlunda ut när de är ur päls och när de är i topp kondition.

Annkis54
2008-11-12 15:19
#16

mycket bra skrivet här nu
#11..du har en poäng där alltså…jag känner ju att jag är "utställningsskadad"…o vill inte lägga ut bilder om de ser lite okammade ut bara under hakan. sååå sjukt.
#14Man vill ju kunna komma in här glad och även gå ut glad.

tääänk om det vore så alltid, när det har varit som värst här så har vi Medarbetare gått in med "fasa" varje morgon…vad väntar oss nu?
men nu är det lugnt o skönt

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
2008-11-12 16:50
#17

#16 men hur många diskussions trådar finns nu då? INGEN… Kanske därför det är lugnt?

Det är så oerhört intressant att få ta del av andras erfarenheter och åsikter om olika ämnen men det går ju inte här inne för alltid är det nån som tar det personligt o så är "kriget" igång…

Bart
2008-11-12 16:54
#18

12# Nej man borde inte behöva be om ursäkt för det,men jag har sett det allt för många gånger ,att det finns de som gör det,trots att katten ser tiptop ut i mina ögon i allafall.Det gör att man inte vill/vågar lägga upp bilder på sina egna katter.Hoppas det blir annurlunda bilder framöver!

heliotropes
2008-11-12 17:37
#19

#17 Det gäller att tänka sig för när man skriver, skriver man bara sakligt om själva "ämnet" och inte du… men jag…går ju bra.

Du kan användas i trådar som är mindre känsliga, men i olika "heta" tyckentrådar ska man vara väldigt saklig och bara tala om det man själv tycker och har erfarenhet av och inte kritisera andras tycken och erfarenheter, för då blir det ju "tyckenkrig" som inte leder till något annat än tråkigheter. Att debattera hett för sin "sak" hör inte riktigt hemma på ett fokus där alla ska kunna känna sig välkomna. Alla läsare måste kunna få bilda och få ha en egen uppfattning. Man kan ju tycka lagom…som ett litet barn saGlad

De "heta" trådar som har varit påminner mej bara om hur mina då tonårsbarn kan ha kört igång och ältat när de ville hävda att de vet bäst och alla andra har fel, punkt slut Flörtphuu! De har växt ifrån den värsta åldern nu.

Jag hoppas att det kan komma fler trådar som är sakliga och lärdomsfulla, det finns redan massor av trevliga trådar och jag ser gärna fler.

Eva // medarbetare på Perser


w-ww
2008-11-12 17:47
#20

#17 Instämmer i det du skriver. Diskussionstrådarna har en tendens att antingen självdö eller spåra ur.

Annons:
Annkis54
2008-11-13 00:46
#21

det beror kanske på vad man menar med diskussionstrådar
jag tycker att vi har en ganska blandat compott på de 2 första sidorna just nu
men som nån skrev….forumet blir vad vi gör det till
o har du yadhayezibas några frågor du vill diskutera, så tycker jag VERKLIGEN att du ska lägga upp dem.
Hoppas att det är några intressanta saker du vill diskutera
#20..att vissa diskussioner självdör kan ju vara för att de flesta har fått de svar de vill ha….när de spårara ur så får vi helt enkelt försöka att bryta urspårningen tidigare…o ta bort när nån blir för hetsig

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Alsace
2008-11-13 11:14
#22

jag själv lägger inte ut ngr bilder pga att jag är den sämsta fotografen ni antagligen har skådat.Lär mig fortfarande men jag e inte duktig…Men jag får väll börja lägga ut lite bilder så ni får ngt att skratta åt.heheSkrattande

Tyvärr gör sig aldrig mina bebbar sig rättvisa på bild,,, men man lär sig så länge man lever och tur är väll det…….

Ha en underbar dag i solenSkrattande

Marita-L
2008-11-14 12:49
#23

#22 Nej då du tar säkert jätte fina bilderGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Dolleminas
2008-11-14 14:17
#24

#22 Den ende som skulle misslyckas med att ta bilder på sina perser/exoter är väl jag… Jag har ju inga såna…Flört

Upp till toppen
Annons: