Annons:
Etikett00-viktigt-nyheter
Läst 6636 ggr
Bullan
9/18/09, 4:02 PM

Hur ett forum fungerar....

Hur ett forum fungerar & annat nyttigt..

I denna artikel berättar jag lite om hur ett forum fungerar, hur det är att vara Medarbetare på en sajt, vad jobbet innebär och lite annat nyttigt om forum.

Inledning

Jag har skrivit denna artikel då många undrar hur ett forum fungerar, var saker ska skrivas, hur man skriver det, hur man blir bemött på bästa sätt,osv. I denna artikel kommer jag visa lite vad som händer bakom gardinen så att säga. Vad är vårt huvudansvar som admistratörer? Hur tufft är jobbet? Hur är våra rutiner? Hur våra liv anpassas och en hel del annat hur ett forum fungerar.

Inte bara ett forum

Ett forum är inte just bara ett forum. Forumen som är hos iFokus går enligt vissa regler och dessa måste följas av alla, inklusive iFokus-admistatörerna & sajtadmistratörerna (medarbetare & sajtvärdar), Om du bryter mot reglerna som iFokus har riskerar du varningar, ett x-antal varningar kan leda till skrivförbud/avstängning.

Varje sajt går enligt grundreglerna som iFokus har men sajterna får lägga till egna extra regler om dom vill. Grundreglerna som iFokus har kallas även Skrivregler. En enkel sammanfattning av reglerna är: Inte göra någon annan illa. För att läsa alla regler kan du klicka dig in här, Läs reglerna med jämna mellanrum så du inte glömmer bort dom.

Bakom "gardinen"

Bakom "gardinen" finns vi, admistratörer. Sajtvärd & Medarbetare, Varje sajt har en Sajtvärd och en eller flera Medarbetare. På Perser iFokus är vi i skrivande stund en Sajtvärd och fem Medarbetare. Vårt huvudansvar är framför allt att få alla att trivas, att skrivreglerna efterlevs, radera olämpliga inlägg men absolut att vara helt vanliga medlemmar och diskutera som vanliga människor till varandra.

Som admistratörer har vi en liten "Admin-panel" där vi kan justera diverse saker. Vi kan även redigera, radera, flytta inlägg.. Det ser ut ungefär på samma sätt som det gör för dig när du ska redigera ditt inlägg fast med lite fler alternativ.

En vanlig dag som Medarbetare på iFokus

Det innebär att korrekturläsa alla trådar som publiceras på sajten, varenda kommentar,rätta rubriker och radera eventuella onödiga inlägg/trådar samt hänvisa till diverse saker.

Helst ska vi vara inloggade varje dag minst, men om man missar ett par dagar får man räkna med en lång inläggslista. Det finns ingen regel hur ofta vi ska vara inloggade men för att sajten ska fungera så bra som möjligt krävs det att vi är lite mer aktiva än vanliga medlemmar på sajten.

Tänk på: Detta är internet!

Även om vi raderar ditt inlägg eller din tråd kommer det alltid existera, vare sig du vill eller inte. Allt som du publicerar försvinner aldrig. Om du lägger ut en bild den kommer alltid existera på internet. Internet är en oändlig databas. Om du skriver något elakt om någon kommer du förevigt finnas kvar, föralltid! Tänk på detta innan du trycker på knappen och skickar iväg ditt inlägg.

Till sist

Respektera alla som du själv vill bli respekterad. Bemöt inte elaka inlägg som bryter mot skrivreglerna. Framför allt: Håll en vänlig ton så vi alla kan trivas här och nyttja sajten så länge som möjligt.

Denna text är lånad av dijete på Foto.ifokus med hennes tillstånd.

 

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

 

Annons:
Tjing-Ling
9/18/09, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bra skrivit och lättförstått.

Ann-Louise.

dijete
9/18/09, 6:55 PM
#2

#1 Tack så mycket Glad

Annkis54
9/18/09, 8:23 PM
#3

himla bra skrivet, dijete:)

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

dijete
9/19/09, 1:09 AM
#4

Tack så mycket Annki! Glad

w-ww
9/19/09, 2:34 PM
#5

Jag undrar hur skrivreglerna på just detta forum fungerar? I skrivreglerna finns bl.a följande att läsa:

Du får inte:

 *Skriva inlägg som röjer någons verkliga identitet
*Göra personliga påhopp eller vara otrevlig mot någon"

Varför har ni i skrivreglerna att det inte är tillåtet att "röja någons verkliga identitet" när det finns en medlem här som ideligen hoppar på, ifrågasätter och är otrevlig, mot bl.a mig, för att jag skriver anonymt? Varför tillåts det, när det bevisligen både går att radera, flytta inlägg och dessutom bryter det mot skrivreglerna?

Är tanken och meningen, enligt skrivreglerna: "inte att dela ut en massa pekpinnar utan att försöka hålla en god stämning på forumet" så innefattar väl den regeln även sajtvärdarna som särskiljer medlemmarna. Det har hänt mer än en gång att mindre trevliga kommentarer från t.ex "storfräsaruppfödare" (som man dessutom verkar ha skyldighet att känna till) ignoreras, för att stänga av en sådan är väl som att gräva sin egen grav i dessa sammanhang.

dijete
9/19/09, 3:29 PM
#6

#5 Såfort regler bryts bestämmer sajtvärden vad den ska göra. Jag skickar ut varningar så fort en enda regel bryts.

Annons:
Annkis54
9/19/09, 3:35 PM
#7

Varför har ni i skrivreglerna att det inte är tillåtet att "röja någons verkliga identitet" när det finns en medlem här som ideligen hoppar på, ifrågasätter och är otrevlig, mot bl.a mig, för att jag skriver anonymt?
jag är inte riktigt med nu, o förstår inte vad du menar. Om någon är otrevlig o ifrågasätter…är det samma som att röja en identitet?
men….man får inte vara otrevlig mm…o om nån är det mot dig eller andra…så ber vi er kontakta oss….o så ska vi se vad vi kan göra åt det. Det hjälper inte att ge med samma mynt tillbaka.
Varför tillåts det, när det bevisligen både går att radera, flytta inlägg och dessutom bryter det mot skrivreglerna
vi gör vårt allra bästa för att inte tillåta detta ska du veta.
men ibland kanske nåt undgår oss…o då är det oxå viktigt att ni meddelar oss…så att vi kan vidta åtgärder. Inte ge tillbaka med samma mynt.

_inte att dela ut en massa pekpinnar utan att försöka hålla en god stämning på forumet"
_personligen så betyder detta för mig att vi inte ska vara några "ordpoliser". Om en medlem gör ett misstag som inte var meningen så anser jag inte att vi ska ge en varning för detta, utan vi påpekar för vederbörande att det inte var ok o att vi har Skrivregler. Upprepas detta, ja då vet vi att det inte var en engångsföreteelse..o en varning ges.
Anser du att vi sajtvärdar/medarbetare särskiljer medlemmar så är vi där igen…meddela oss detta:)
så ska vi läsa igenom igen o se om du har rätt.
O angående dessa "storfräsare" o ev mindre trevliga kommentarer…så vet ju inte du om de har fått varningar eller inte:)
jag känner heller inte att vi gräver några gravar om vi stänger av NÅN. väldigt få är avstängda under mina 2 1/2 år här
de flesta skärper till sig när de har förstått att de bryter mot reglerna. För att de överhuvudtaget är här, beror förhoppningsvis på att de vill vara här..o då tänker de till:)
men som sagt var….gå till oss om det är nåt som känns fel. Så gör vi det vi kan.

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Denna kommentar har tagits bort.
Sanitys
10/5/09, 12:49 PM
#9

Hur kan ett inlägg hamna i en tråd som redan är låst?

Tråden låstes kl. 12.40 och ändå hamnar ett inlägg där kl. 12.45.

http://perser.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=7e74b908-1550-4504-8540-023a78f10549&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=8

yadhayezibas
10/5/09, 1:04 PM
#10

#9 men ibland stämmer inte tiden riktigt har jag märkt. Vad spelar det för roll egentligen?? Det var ju ett väldigt bra inlägg till skillnad mot många andra oerhört barnsliga inlägg som haglat sista tiden.

Sanitys
10/5/09, 1:19 PM
#11

#10 Är det ett relevant inlägg i debatten, och vad tillförde det i så fall?

Cybercat
10/5/09, 9:32 PM
#12

#9 - Det var jag som skrev det inlägget och jag blev också förvånad över att det kom in efter att tråden låstes, men jag TROR att det var för att jag började skriva det innan låsningen skedde. Annki var alltså inne och stängde tråden medan jag författade mitt inlägg - men då hade mitt inlägg redan "släppts igenom" eftersom det höll på att skapas.

Vad gäller relevensen så får man väl döma själv om man tycker att det tillförde något, som med alla andra inlägg här på siten. Om du inte tycker det så är det din fulla rätt, Sanity.

Tack Pethra, förresten =)

Annkis54
10/6/09, 1:20 AM
#13

#12 detta var min uppfattning oxå…o eftersom jag inte såg nåt annat än ett bra inlägg så tog jag inte bort det.

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annons:
Sanitys
10/6/09, 9:51 AM
#14

#12 Nu var det inlägg #10 jag syftade på, men det förstod du säkert.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: