Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 4981 ggr
Headturners
7/10/10, 12:03 AM

Personnr. på regganmälan?

Fick precis veta att sverak nu ska ha ens personr. när man reggar kattungar, någon som vet vad dom ska med det till????

Det är så mycket nytt hela tiden att man inte hänger medSkrattande

Annons:
MonicaLagerquist
7/10/10, 12:17 AM
#1

Det finns där för att man samkör ID registret med folkbokföringen.

Stolt ägare till fem La permer

Headturners
7/10/10, 12:30 AM
#2

Hmmm är sverak en myndighet?, trodde att de bara var myndigheter som fick samköra??? Konstigt tycker jag…..Foten i munnen

MonicaLagerquist
7/10/10, 12:31 AM
#3

Eftersom att du skriver under på att de får samköra så får SVERAK samköra.Jag tycker att det är bra att det går att spåra ägare via ID registret och folkbokföringen.Det är ju inte alla som kommer ihåg att adressändra ID registret om/när man flyttar.Märkta katter som inte är rätt registrerade leder bara till tråkigheter.

Stolt ägare till fem La permer

Headturners
7/10/10, 12:33 AM
#4

Jovisst om det är den enda anledningen, tycker de e läskigt att lämmna ut uppgifter hit å dit, så därför undrade jaFlört

frukove
7/10/10, 1:50 AM
#5

From när?Jag tror inte att jag fyllde i det i april?Men jag har ju kort minneFoten i munnen

Headturners
7/10/10, 2:05 AM
#6

Ja reggade en kattunge för tre veckor sen och då fanns det inte me, men nu gör det, så de måste varit i dagarna.. Och ingen info från sverak om varför man ska göra det heller, man vill ju veta vad man skriver på för nått….Obestämd

Annons:
[MonEnil]
7/10/10, 2:38 AM
#7

Står det inte i reglerna kan de väl inte tvinga någon att ange personnummer. ID-registret låter som ett svepskäl, för kattungarna är väl sällan ID-märkta så tidigt som när registreringsanmälan skickas in. Jag tror att det är för att Sverak mer och mer vill ge sken av att vara en myndighet…

MonicaLagerquist
7/10/10, 10:23 AM
#8

Den nya blanketten kom första juni.På ID blanketten har det funnits en rad för personnummer längre.Men nu ska man skriva personnummret även på köpe/överlåtsblanketten.

Jag tyckes som sagt att det är bra.Lättare att spåra en person om personnummret finns med.Tar inte ni personnummer av era köpare när ni säljer katt?

Stolt ägare till fem La permer

sidentassen55
7/10/10, 10:32 AM
#9

#7 jag måste bara hålla med dig här…..

Men jag tycker SVERAK har agerat som en myndighet under massor av år…….en myndighet som mer och mer formligen idiotförklarar sina medlemmar och kommer på de mest underliga regler och föreskrifter vartefter åren går……

Men så är det ju det att av två onda ting….osv      Obestämd

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

MonicaLagerquist
7/10/10, 10:56 AM
#10

Om ni nu tycker så illa om SVERAK varför byter ni inte förbund?

Stolt ägare till fem La permer

[MonEnil]
7/10/10, 11:06 AM
#11

#10

Just därför bytte jag för 7-8 år sedan, och inget jag sett efter det har fått mig att ångra bytet.Cool

Monica

englagirl
7/10/10, 11:14 AM
#12

#8 Jag kan inte se någonstans att man ska fylla i personnummer på köpe/överlåtelseblanketten.

Jag sålde 4 katter i veckan och jag fyllde inte i nåt sådant på köpekontraktet förutom på ägarändringsintyget, men det kanske är den du menar Glad

Sen tycker inte jag heller att Sverak behöver ha mitt personnummer då jag reggar en kull, jag skickar ju in personnummer på den som står som ägare på katten vid 12 veckor.

    ********************************

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

 /\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

sidentassen55
7/10/10, 11:28 AM
#13

Jamen av vilke andledning, egentligen, ska do ha personnummer???

Räcker det inte med namn adress o tlf.nr….

Jag lämnar inte ut mitt personnummer till vad som helst och kommer nog inte göra det på dessa handlingar heller….någon integritet måste vi väl iallafall ha, dom ÄGER Oss inte!

#12 Jag bytte faktiskt över till Sverak för exakt 10 år sedan och jag kommer INTE byta tillbaka, som jag skrev, av två onda ting…osv….

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Annons:
EACL
7/10/10, 11:54 AM
#14

Nu blir jag lite förvånad om detta, Personnummer på en registrering?? HAr läst ´Stadgar o där finns följande att läsa:

Nationell information om arbetsrutin; Registreringsanmälan

Registreringsanmälan ska innehålla följande uppgifter:

  • Föräldradjurens namn, registreringsnummer och ras/färg (FIFe EMS-kod).
  • Datum för parning.
  • Datum för kattungarnas födelse.
  • Uppgift om varje kattunge (namn, ras/färg och kön).
  • Hankattägarens/hankattägarnas egenhändiga namnteckning.
  • Uppfödaren/uppfödarnas egenhändiga namnteckningar, namnförtydligande, adress och telefon. Om

uppfödaren ej är myndig, måste målsmans underskrift finnas med på ansökan.

  • Registreringsanmälan insänds i två exemplar, via den egna klubbens sekreterare, till SVERAKs stambokförare.

[Nationellt förtydligande: Ett originalexemplar sänds till SVERAK. Klubben arkiverar ett exemplar.]

  • Intyg enligt ovan bifogas.
  • Kvitto eller kvittokopia på inbetald avgift för stamtavlor bifogas, se punkt Avgifter
  • Registreringsanmälningar kan ej hållas vilande i väntan på att stamnamn ska bli inregistrerat.
  • Vid parning med hankatt registrerat i annat förbund, ska kopia på hankattens stamtavla bifogas.

Finns INGET vad jag kan se att person nummer skall anges, fast jag har ju Dyselexi - så jag kanse missar det :)

_

Men, VARFÖR skall jag ange mitt person nummer vid en kull registrering??? Inte ens Kennelklubben kräver min personnummer när jag id märker min katt och infon går in till dem?!!! 

_

MonicaLagerquist
7/10/10, 12:30 PM
#15

¤14

Det är inte REGISTERINGEN utan ID-REGISTERING.

Stolt ägare till fem La permer

SussiF
7/10/10, 12:34 PM
#16

#15 Det är ny registreringsblankett från 1:a juni:

http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/blanketter/Reg_anm_kull_1006.pdf

sidentassen55
7/10/10, 12:49 PM
#17

Vad händer om man INTE fyller i personnumret ?

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Headturners
7/10/10, 12:50 PM
#18

#10 Man behöver väl inte byta förbund bara för att man misstycker på vissa punkter, det är väl viktigt att medlemmar får säga sin sak, och detta har ju inte ens sverak gått ut med å förklarat varför dom ska vårat personnr. vilket jag känner att jag inte vill ge ut hur som helst…..

[MonEnil]
7/10/10, 12:58 PM
#19

Man kan inte föra in regler i smyg genom att ändra i en blankett. Det som gäller är de regler som beslutas av delegaterna på årsmötena, och eftersom kravet inte finns med där kan de inte kräva personnummer som villkor för att få registrera en kull.

Erna
7/10/10, 1:20 PM
#20

Sverak blir bara mer och mer krångligt och lägger på sina medlemmar fler skyldigheter. Personnummer är inte nödvändigt för ID-handlingen. personligen är jag mycket försiktig med att lämna ut mitt. Postorderföretagen frågar efter det, men ger mig ett kundnummer istället. Det kan även Sverak göra.

Jag har gått ur Sverak och är medlem i WCF, mycket personligare och billigare. Enda nackdelen är färre utställningar, men jag ställer inte ut så ofta numera.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annons:
Imasy
7/14/10, 3:09 AM
#21

Fast å andra sidan, vad spelar det för roll egentligen om Sverak får ett personnummer? Det är ju inte direkt så att man är hemlig endå.

Det är ju bara att lyfta på luren och ringa Skatteverket så får man reda på ett och annat om vem som helst.

Jag kan gå in på alla era hemsidor, den informationen ni lämnar om er själva där räcker gott och väl för att jag kan få fram personnummer, adress, och vad eran mamma heter. Sedan kan vi gå vidare på eran inkomst, vad era barn heter, vad de har för inkomst, om de finns i brottsregistret osv.

Så att Sverak skulle ha mitt personnummer anser jag mindre besvärande än vad vilken person som helst kan få reda på om mig tex.

Bara för att nämna det menar jag… ;)

MonicaLagerquist
7/14/10, 11:08 AM
#22

#21

Instämmer fullt.

Stolt ägare till fem La permer

Imasy
7/14/10, 12:18 PM
#23

#22

Dessutom, så har man ju frivilligt gått med i Sverak, så jag förstår inte varför det är så fasligt att berätta vem man är i en klubb man frivilligt gått med i.

Däremot är jag inte lika road av att Lasse längre ner på gatan kan få reda på mina ungdomssynder ;D

[MonEnil]
7/14/10, 9:41 PM
#24

#21

Jag tvivlar på att Skatteverket lämnar ut personnummer till vem som helst, och brottsregister är inte öppna för allmänheten förutom när det gäller att få ut uppgifter om sig själv.

Imasy
10/18/10, 3:37 PM
#25

#24

Nu blir det lite dögrävning här, men jo, det härliga skatteverket talar glatt om vilket personnummer man har.

Brottsregistret som sådant är inte öppet för allmänheten, men däremot domar är det.

elias-matte
10/18/10, 5:09 PM
#26

Jag fyller på lite, enligt skatteverket är personnummer offentlig information och det finns ett flertal register att gratis och utan problem hämta hem både personnummer och inkomstuppgifter på privatpersoner. Mycket märkligt kan man tycka, men så är det!

Upp till toppen
Annons: