Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 2016 ggr
Headturners
2010-08-16 19:55

En liten fråga:)

Hur många utställningar har WCF  i sverige varje år?

Annons:
Marita-L
2010-08-16 20:07
#1

Tyvärr så är det inte så många ännu men vi hoppas  Skrattande

Så här ser det ut i år

http://hallandskatten.com/

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Headturners
2010-08-16 20:13
#2

Tusen tack MaritaGlad

Annkis54
2010-08-16 20:44
#3

Just nu Sussi…så är det bara 2 av klubbarna i WCF i Sverige som har utställningar..o vi ger 5 per år. Men det är ju nån klubb som ligger vilande…o vi hoppas ju att medlemmar ska få igång den eller hur jag nu ska uttrycka mig, så att det blir fler utställningar. 
sen så har ju ORKK i Norge oxå…o mer "utomlands".

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-08-16 22:08
#4

JÖSSES så lite utställningar det är hos er nuförtiden !!!Obestämd

Det måste vara trist om man är aktiv utställare……..jag minns på den tiden jag var aktiv där då åkte vi minst en gång/månad och ibland blev det också 2 ggr /månad…inte alltför sällan faktiskt….

Det var ju ibland så att man fick hålla sig ute i god tid för att kunna ha en utställning eftersom helgerna blev fort uppbokade. I SMK där jag var en del av maskineriet bokade vi flera år framåt, och domarna likaså….

Hm….det kan ABSOLUT inte kännas braRynkar på näsan

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Annkis54
2010-08-16 23:42
#5

hmm..jag kan nog tänka mig att det är många som tänker som du säger Lotta
men för min privata del så räcker det med 5 här i sverige o 1 i Norge
jag har definitivt inte råd att ställa ut mer..om en det:)

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Headturners
2010-08-16 23:48
#6

Jag tror det är bra med färre utställningar, eftersom det finns så lite kat 1 folk.. Sverak har för många att välja på å då blir det ju så få på varje utställning..

Annons:
Annkis54
2010-08-17 02:04
#7

#6 hos oss finns det inte lite Kat 1 folk…tycker inte jag i alla fall.:)

32 perser, o 8 exo, samt 2 per/exokullar…
det tycker jag är ganska mycket
är det inte det???

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-08-17 11:32
#8

#6 Jag håller fullständigt med dig. Att ha utställningar varje helg och ibland på flera olika platser i landet är FÖR MYCKET, tycker jag personligen, men det syns ju också på antal utställda katter på varje utställning också.

men i jämförelse med IDP….f'låt WCF är 5 Svenska utställningar VÄLDIGT lite.

Sedan tycker jag inte att det antal du nämner Annki #7 är mycket.

vart har alla katter tagit vägen…..när det börjar bli uppåt 100 stycken i KAT 1 DÅ är det mycket, OCH KUL !

Man kan ju undra VARFÖR så många undviker att ställa ut……jag tror INTE det bara beror på att man inteorkar eller har tid……..men DET är en annan diskussion detObestämdFlört

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Marita-L
2010-08-17 11:44
#9

#8 Lotta skapa gärna en ny tråd om detta då det är ett intressant ämne Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Annkis54
2010-08-17 12:58
#10

#8 om det skulle vara 100 Kat.1 katter..där det bara finns 2 raser…så skulle det vara en himla ojämn fördelning på katter.
Hos oss kan vi oftast bara ta emot max 250 katter…o det är ju 4 hårlag …o i de andra hårlagen är det ju många fler raser. Sen är väl inte persern den vanligaste rasen längre…om den nu har varit det. det är väl en hel del som har gått om den..

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[MonEnil]
2010-08-17 22:15
#11

Så länge jag kan minnas var persern alltid den vanligaste rasen innan förändringen för några år sedan. I IDP var den fortfarande störst i antal ungar 2006 och 2007, men efter det har jag tyvärr inte sett någon annan statistik än Sveraks. En del av minskningen på senare år beror på att många nu får exotic i stället.

Antalet utställare har minskat i Sverak också, fast på ett annat sätt. Antalet klubbar har splittrats på fler, och en del har väldigt få medlemmar jämfört med för 20 år sedan.

Den första Sverak-utställningen jag var med och jobbade på 1988 hade 926 anmälda katter (+veteraner), varav 432 perser. Ingen exotic alls, hade det varit det hade den hört till korthårsgruppen som Exotisk korthår.

Jag som gillar statistik kanske får nämna att det på den utställningen var till exempel 30 svarta perser, 28 blå…

sidentassen55
2010-08-17 22:18
#12

#11 Jag minns min första utställning, jag hjälpte till och strök kokarder, det var det enda jag kunde då för 22 år sedan…….

Då var det 28 blå perserkatter som tävlade och för att få CAC skulle man slå 5 andra katter…det niFoten i munnen

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Erna
2010-08-18 14:47
#13

Jag som har varit med i svängen sedan 1977 och tävlat nästan alla år, kan instämma i att det var betydligt fler katter i kat 1 förr.

Jag har deltagit i en i Sthlm där det var ca 1200 katter anmälda varav drygt 400 i  kat 1. Då kunde man tala om konkurrens! Jag hade 3 st i panel och det var stort! 32 st är egentligen bara kattskit! Var och varannan blir ju nåt.

Numera ställer jag inte så ofta, eftrsom jag inte orkar lika mycket som förr. Dyrt är det också, jämfört med förr. Då kunde man tävla flera stycken inkl kullar på samma show.

För nåt år sedan var jag med i Sverak och trodde att jag skulle tävla mera, eftersom det fanns mera att välja på, men så blev det inte, så nu är jag tillbaka i WCF, och trivs väldigt bra.

Det är mycket mera familjärt och idel vänliga människor. Domarna är nästan alltid utländska och många har aldrig varit i Sverige förr och har därför inga favoriter som automatiskt vinner.

Den korta tid jag nyligen var med i Sverak, gjorde mig förskräckt över, att det tydligen är favoritägarens katter som vinner, inte bästa katt! Nej tack för det!

Jag har en teori om varför kat 1 har minskat i antal. Alla extrema raser, t ex per och exo samt siameser minskar. Det finns numera långhåriga katter som ser ut som vanliga katter, t ex Skogisar, Maine Coon och Birma, vilket vanligt folk föredrar. Troligen är det detta som gör att färre och färre väljer plattnosar.

Även pratet om andningssvårigheter och ögonrinn avskräcker. Fy Robert Aschberg, som gav sig på en ras, utan att samtidigt ta upp andra raser som har andra defekter! Hans negativa program har skadat persern mest av allt.

Under alla mina år har jag bara stött på 3 perser med andningssvårigheter. ALLA ANDRA har varit sunda och kunnat andas och äta utan problem. Tidigare dömde jag ganska ofta, både i Sverige och utomlands och har alltså sett väldigt många katter.

Jag har inte sett att det funnits samma typ av program om hundar, där det minsann finns ett och anant att passa sig för när det gäller rasdefekter.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: