Annons:
Etikett08-omplaceringar
Läst 3849 ggr
Itchy
2010-10-01 23:43

hem till omplaceringsperser finns

nu har jag fått jobb & flyttat till en egen lägenhet och nu ska det skaffas katt innan jul, och jag ska nu försöka att förverkliga min mångåriga dröm att skaffa en perser/exotic.

jag tar mer än gärna hand om en omplaceringskatt, pensionerad avelskatt eller bara en pansionär pelar ingen roll.

jag kan dock inte ge alltför mkt för katten då jag gärna spenderar mer pengar på saker som förgyller livet för kissen.

MVH

Sofia

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Marita-L
2010-10-02 00:13
#1

Vad kul det finns säkert någon här som har någon misse till dig.Glad

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Itchy
2010-10-02 00:17
#2

#1 tack :)

You can't spell Bitchy without Itchy

Annkis54
2010-10-02 02:40
#3

har du nån kompis till din blivande katt…annat än dina "långsvansar":)

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Itchy
2010-10-02 11:04
#4

#3 tyvärr inte :(

har inte kunnat skaffa katt tidigare då jag bott som inneboende hos "icke kattvänliga människor"

You can't spell Bitchy without Itchy

Annkis54
2010-10-02 13:39
#5

jag är en av dem som inte tycker att katter ska vara ensamma:)
även om det bara är 4-5  timmar per dag.
men alla är inte som mig:)

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Peace
2010-10-02 17:27
#6

Håller med #5, skulle inte kunna tänka mig sälja en kisse som ensamkatt, de behöver någon som pratar samma språk, leker på deras vis, precis som vi människor behöver varandra.

Annons:
Firinella
2010-10-02 17:47
#7

 Jag har en stor kelen kastrerad perserhane på snart 4 år som jag en tid försökt att få omplacerad till ett hem utan katter för han slåss med allt och alla som kan tituleras katt. Vill du veta mera så pm a mig. Han har stamtavla och allt annat som hör därtill. Jag begär inte så mycket för honom då hemmet är det viktigaste. /Laila

Firinella
2010-10-02 17:49
#8

Oj såg att du bodde i Örebro. En bra bit från Blekinge tyvärr. /Laila

sidentassen55
2010-10-02 22:27
#9

Jag måste säja att jag inte håller med er tjejer ang.att katter inte ska kunna vara ensamma.

Det finns många katter som absolut inte fungerar ihop med andra och ändå har ett , som jag tror för dom, tillfredsställande liv.

Kanske dom behöver mer aktiviteter, man får leka lite mer än om dom är fler, men jag tror faktiskt inte att dom lider av detta. Då lider dom nog mer om dom alltid ska gå och vara på sin vakt och vara i bråk hela tiden.

Alla är vi olika och jag tror nog djuren kan vara det ocksåCool

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Firinella
2010-10-03 00:02
#10

# 9 Håller med dig Lotta. Har haft , innan min tid som uppfödare, ett stort antal hittekatter där många blev placerade som ensamkatter eftersom det inte fungerade med andra katter så detta är inget ovanligt. Visst det kräver ju mera engagemang från dess ägare som man naturligtvis måste vara informerad om.  Hoppas jag inte förstört tråden nu… /Laila

Annkis54
2010-10-03 00:32
#11

för att förtydliga mig lite:)
det finns säkert en hel del katter som av en eller annan orsak ska vara ensamma…o det är helt OK
men en kattunge…
jag säger så här till min köpare…en kattunge som kommer härifrån..har bott tillsammans med mor, far, andra katter o mig under hela sitt unga liv…det går inte att flytta en sån katt till ett hem där den ska vara ensam…kanske bara 4-5 timmar per dag. Jag klarar inte det.
Många har blivit sura på mig…för gamla skrönor säger att katter visst kan vara ensamma (o det kan vissa visst vara:):)
O även äldre vuxna katter tror jag mår bra av sällskap
Sällskapet kan vara en annan katt, en hund…en pensionär…
eller nåt…..
men jag säljer inte kattungar som ensamkatt.
Hoppas att detta förklarade mer hur jag menade:)

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-10-03 11:52
#12

#11

Men jag menar även kattungar…..det handlar bara om att AKTIVERA sin katt, MER när dom är ensamma, naturligtvis.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Annkis54
2010-10-03 13:01
#13

#12..Ja..där är vi DEFINITIVT inte ense:):)
om katten är ensam från 5 timmar o uppåt ..så kan man ju inte aktivera katten…

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annons:
sidentassen55
2010-10-03 15:05
#14

#13

I de flesta fall ÄR dom inte ensamma så väldigt länge.

Det brukar ju iallafall för mig vara så att de som köper katt har olika tider när dom är hemma.

kanske de arbetar olika tider, har barn som kommer hem från skolan, osv……

DÄREMOT är ju verkligen då så att kattungen/vuxna katten BÖR aktiveras när man väl är hemma, ffa OM den är ensam och det brukar inte vara så svårt.

Vanligsast är ju att katten mestadels sover så länge den är ensam, om den inte är ute på något hyss i sin bostad…Flört

Att skriva 5 timmar och uppåt kan ju bli en stor differans och självklart ska dom ju inte vara ensam 12-15 timmar varje dag, då förstår jag inte varför man öht SKA ha katt.

Men som vi alla vet så ÄR katten inget flockdjur och därför anser jag att dom absolut INTER tar skada även som små, med att flytta ensamma.

jag måste säja att en katt som flyttar ensam tyr sig mer till människan och , tycker jag, blir ännu mer kelen, änom man tar två samtidigt, för då har dom ju inte behovet av att alltid söka människans sällskap, då finns det en till luddig varelse där…och vi får på så vis mer självständiga katter, på både gott och ont…Tyst

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Firinella
2010-10-03 21:44
#15

Jag har precis nekat en köpare till en av mina kattungar pga av att de jobbade 8 timmar varje dag och hade div fritidsaktiviteter på kvällarna. Ställde mig frågan vad man ska ha ett husdjur till då? Jag menar att det finns katter som behöver vara ensama men det finns också de som mår dåligt av att vara ensamma utan sällskap av andra katter. Har man bara tid att syssselsätta sin kattunge så ser jag inget problem men inte som i detta fallet där den skulle vara ensam i 9-10 timmar varje dag utan sällskap av varken människor eller andra djur.

# 14 Håller inte med dig Lotta att två katter inte skulle ty sig mer till en människa än om det bara var en. Det beror på kattens personlighet anser jag men det är min erfarenhet. En självständig katt ( vad det nu innebär)kan även vara en kelen människosökande katt ibland anser jag./Laila

sidentassen55
2010-10-04 07:04
#16

Laila, jag tycker du gjorde helt rätt när du nekade att sälja din kattunge. Det är ju bara DU och ingen annan som bestämmer till vem den ska säljas, och självklart ska man gå efter sin egen intuition.

Jag har själv nekat flera köpare under årens gång, oftast till familjer som trott att det var en leksak dom skulle köpa till sin barn, men även till såna som inte skulle vara hemma särskilt myckeet, och så idioterna som skulle ha en utekatt.

Jag kan aldrig förstå varför man skaffar en katt, för att sedan bara vänta på att få släppa ut den….helt sanslöst idiotiskt, till vems glädje ??

Som du också skriver så förstår jag inte varför man skaffar katt om man ändå bara sover hemma och ingenting annat, köp en teddybjörn istället då.

Jag kan förstå vad du menar med ditt svar till mig också Laila.

Det jag skrev är ju taget utifrån mina egna erfarenheter under de 20 år jag sålt kattungar, men alla ÄR ju olika, detta var bara hur de flesta av e från mig sålda kattungarna varit.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Headturners
2010-10-04 10:15
#17

Hejsan

Hoppas du finner din kisse, det finns säkert någon som har oplaceringkatt då det är rätt vanligt när man har uppfödning/katteri.

Sussie

elias-matte
2010-10-04 17:43
#18

Mycket åsikter i debatten "ensam katt eller inte".

Vill bara dela med mig av min erfarenhet. Har haft perserkatter i mer än 20 år, men aldrig ensamma, utan alltid två. Däremot har det varit mer eller mindre stor åldersskillnad mellan dom. Det har alltid blivit att den äldre katten tar hand om den yngre och så att säga "fostrar" den.

Har nu två små dunbollar som är bröder och jämngamla och nu ser man verkligen hur bra dom mår tillsammans och hur kul dom har, för dom leker på ett helt annat sätt när dom är jämngamla. 

Vi har underhållning på högsta nivå när dom här två kör igång sin show. Allt är hur kul som helst till och med  att bada!

Mvh

Tina

Itchy
2012-11-04 19:30
#19

puttar upp denna då jag än en gång letar efter en perserkatt, har ett arbete där jag jobbar ca 4-6 timmar om dagarna, men kan ordna så att min kusin som bor granne, kan komma över & hålla katten sällskap om det behövs :)

You can't spell Bitchy without Itchy

nattie85
2012-11-05 09:39
#20

Hej, Itchy :) Jag bor också i Örebro och längtar också efter en Perser :) men vi önskar oss en fertil hona då jag är avelsintresserad.

Tänkte på en sak, fodervärd kanske är något för dig? :) Många uppfödare söker ofta fodervärd åt en katt.

Lycka till!

Annons:
yadhayezibas
2012-11-05 14:45
#21

Har du inte hittat nån katt eller ska du skaffa en till? :) jag har ev en vuxen katt som söker ett nytt hem. :) maila gärna på yadhayezibas@gmail.com

Itchy
2012-11-05 16:34
#22

#21 jag har ingen ännu :P

You can't spell Bitchy without Itchy

mallabralla
2012-11-05 19:15
#23

#22

kolla på www.spexus.se omplaceringar under annons sidan, kanske du hittar något där

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: