Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 5224 ggr
Firinella
2010-09-29 16:30

Väntan på stamtavlor.

Hur länge brukar ni få vänta på era kattungars stamtavlor?  En månad har jag snart väntat nu. /Laila

Annons:
Marita-L
2010-09-29 16:34
#1

1-2 veckor Skrattande För Ann är super !!!

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

sidentassen55
2010-09-29 16:35
#2

EN MÅNAD ??? Nää det måste vara något fel???

Ring dom direkt….detta kan bara inte stämma…..

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Annkis54
2010-09-29 17:00
#3

med vändande post:):)

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
2010-09-29 21:39
#4

Förra gången jag skickade in så tog det inte ens en vecka. Nu har jag väntat o väntat o väntat på de sista stamtavlorna… Så verkar vara väldigt olika hur snabbt man får dom.

MonicaLagerquist
2010-09-29 21:52
#5

På lördag får jag min nya katts stamtavla.Uppfödaren skickade in pappren när han och hans syster var sju veckor.Tom är nu 17 veckor.

Stolt ägare till fem La permer

Firinella
2010-09-29 23:09
#6

När jag väntade på att få en stamtavla från min förening (WCF) efter att ha skickat in en transfer från Sverak fick jag vänta nästan 5 veckor innan jag fick den. Ska ringa och efterlysa mina stamtavlor. /Laila

Annons:
sidentassen55
2010-09-29 23:36
#7

Jag har nog aldrig väntat längre än 2 veckor tror jag……..nu pratar jag Sverak INTE IDP/WCF, men för det mesta ca 1-1½ vecka är vad det brukar ta…

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Peace
2010-09-30 14:19
#8

Mina har alltid kommit inom en vecka efter jag skickat pappren till klubben, utom när jag glömt underskriften ;)

Marita-L
2010-10-01 20:13
#9

#8 hihi lätt hänt Skrattande

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Firinella
2010-10-01 23:02
#10

Har ringt och kollar nu och de hade en skrivare som gått sönder och så vidare men hon lovade att skicka så snart "utställningen" var över. /Laila

sidentassen55
2010-10-01 23:54
#11

#10…vilken dålig ursäkt……….

Laila, byt förbund…ett hett tips baraCoolFlört

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Annkis54
2010-10-02 02:38
#12

ska man byta förbund för att en skrivare har gått sönder?

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-10-02 10:39
#13

#12 Inte tar det väl över EN MÅNAD för att fixa en skrivare ?????

nej jag tycker det är en dålig ursäkt och illa bemötande emot medlemmar.

Så det är inte skrivaren som är orsaken till att jag tycker hon ska byta förbund, utan hela hanteringen av ärendet….

Tänk så lätt det hade varit om stambokf. skickat ett mail eller ett litet brev med info, men bara ligga på nadlingarna utan ett ord tycker jag är väldigt dåligt gentemot medlemmarna sina.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Annons:
Firinella
2010-10-02 17:55
#14

Tyvärr var det inte såhär när vi hade den förra stambokföraren. Som jag skrev innan så tog det ju nästan 5 veckor innan jag fick en ny stamtavla efter att ha skickat in en transfer så visst jag ska kanske ta ett "snack" med ordförande i föreningen och visst kunde hon skickat ett mail eller något. Kanske är det så att "jag" inte är så viktig för jag tillhör en liten förening och hon är stambokförare för en mycket större också. /Laila

sidentassen55
2010-10-02 22:22
#15

Laila , det där låter då absolut inte bra.

SJÄLVKLART ska ALLA medlemmar vara lika viktiga, oavsett om man tillhör stort eller litet eller ÄR stor eller liten, nej så kan det bara inte var, eller ?

Jag tycker absolut att du ska prata med ordföranden iallafall, fåör det där ska man bara inte acceptera.

Ha det bäst nu

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

FiiaL
2010-10-04 16:34
#16

"Tyvärr var det inte såhär när vi hade den förra stambokföraren. Som jag skrev innan så tog det ju nästan 5 veckor innan jag fick en ny stamtavla efter att ha skickat in en transfer så visst jag ska kanske ta ett "snack" med ordförande i föreningen och visst kunde hon skickat ett mail eller något. Kanske är det så att "jag" inte är så viktig för jag tillhör en liten förening och hon är stambokförare för en mycket större också. /Laila"

Ja, det tog väldigt lång tid att få fram stamtavlorna. Från början saknades ett intyg, vilket jag ringde och bad om. Exakt tidsangivelse för när jag ringde och när intyget kom, har jag tyvärr inte skrivit upp och kan därför inte ange.

Stambokförarens skrivare gick sönder, och en ny köptes in. Den nya skrivaren kunde dock inte installeras eftersom den gamla stambokföringsdatorn hade fel Windows-version. Innan vi lyckades lösa det nya problemet genom att köpa en ny dator, sköttes stambokföringen på följande sätt:

Stambokföraren gjorde stamtavlorna, mailade dem till undertecknad, som skrev ut både dem och pärmarna, kuvert och adresslappar, och slutligen åkte med allt tillbaka till stambokföraren för underskrift och stämpling.

Det har tagit tid, det är vi mycket medvetna om och har varit en stressfaktor utan dess like. Högen med stamtavleansökningarna har växt och växt samtidigt som stambokföraren arbetar 100% och ibland mer.

En viktig faktor i sammanhanget är att ingen WCF-klubb har anställd personal som sköter stambokföringen. Allt görs på fritiden.

Att en och annan har blivit otrevligt behandlad, är bara att beklaga och det ber jag å föreningens vägnar om ursäkt för. Det ska inte behöva ske. Inte heller behandlas dotterklubbarnas medlemmar sämre än de egna.

Stamtavlorna skrivs ut i kronologisk ordning i den mån det är möjligt, men det händer också att en del måste läggas åt sidan i väntan på utredning och uppgifter som saknas.

/Sirkka-Liisa, i allra högsta grad inblandad

sidentassen55
2010-10-04 18:11
#17

#16

Har WCF;s stambokförare inte ersättning för att dom skriver stamtavlor längre?

Har ni slutat med att betala för  detta?Obestämd

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Annkis54
2010-10-04 18:24
#18

#17..de har de väl inte haft nångång??
nu menar jag då gamla IDP…
WCF utomlands har jag ingen aning om

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

FiiaL
2010-10-04 18:50
#19

#16     En del kanske får en ytterst liten ersättning, en del inte. Den ersättningen kan dock ingen försörja sig på. SNRF:s stambokförare arbetar heltdig, och kan endast skriva stamtavlor på kvällar och helger.

Den gångna helgen blev hon dessutom insatt som domare med endast två dagars varsel. Detta betyder, att inga stamtavlor har skrivits sedan onsdag förra veckan.

Vi görs så gott vi kan, men ibland händer oförutsädda saker som gör att det blir fördröjningar.

Jag hoppas att det ska finnas en viss förståelse för att vi alla, oavsett funktion i en förening, faktiskt jobbar frivilligt, de flesta på den fritid som blir över efter arbetsdagens slut.

MonicaLagerquist
2010-10-04 19:01
#20

#19

Jag vet att ni gör så gott ni kan.Jag fick ju min stamtavla i lördags och lämnde tillbaka den i söndags eftersom att skrivaren hade arbetat på egen hand och fixat till ett litet fel.Nu håller jag tummarna för att min stamtavla kommer i veckan annars så får vi stanna hemma på söndag.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
FiiaL
2010-10-04 19:33
#21

Ja, det blev riktigt tokigt med de där två stamtavlorna, men ingen skugga ska i det fallet falla på stambokföraren, utan på den totalt orutinerade hjälpredan som skrev ut dem. Man lär sig något nytt varje dag!

Jag håller verkligen tummarna för att du ska få stamtavlan och hinna skicka in den i tid.

MonicaLagerquist
2010-10-04 19:57
#22

#21

Det är inte alltid lätt med tekniken.Jag är så glad att du gjorde ett tappert  försök.Just nu efter helgens utställning känns det inte slls som om jag orkar ställa ut på söndag igen.Men förhoppningsvis  så hinner nya stamtavlan komma i veckan och jag får iväg den till SVERAK så att jag och Tom kan åka till UK på söndag.

Stolt ägare till fem La permer

Firinella
2010-10-04 21:18
#23

# 16 Jag har inte blivit uppringd om att lämna in något mera intyg om du menade mig. Varför är det så svårt att kunna maila eller ringa och säga att det tar tid och varför? /Laila

[Guardians]
2010-10-05 00:42
#24

#18, de har haft betalt iallafall inom KustKatten.

FiiaL
2010-10-05 13:15
#25

# 16  Vem var det då jag ringde till och bad att få ett, som jag minns, navelbråcksintyg på hanen? Har jag blandat ihop dig med någon annan?

Jag hoppas sannerligen att ingen tror att vi djävlas med flit!?

FiiaL
2010-10-05 13:19
#26

Just det, Laila, efter att ha tittat i stamnamnslistan, såg jag att jag blandat ihop dig med någon helt annan. Vad som hänt med dina stamtavlor och varför, vet jag därför inte.

Annkis54
2010-10-05 13:23
#27

#24…ja, nu när du säger det så sa han väl att han fick några stamtavlor kostnadsfritt/år. Men de som inte har nån egen uppfödning…såvitt jag vet så har de väl ingen ersättning.
Men jag vet ju inte alltCool
Alla vi andra gör ju 100% ideellt arbete….:)

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annons:
sidentassen55
2010-10-05 14:05
#28

Jag kan ju inte uttala mig om hur det är idag inom IDP,ursäkta WCF,  men tidigare vet jag att vissa stambokförare hade betalt per utskriven stamtavla.

Jag var själv med om att ta bort den ersättningen inom SMK för väldigt många år sedan(kan inte uttala mig om nuläget) men då var det så att väldigt mycket pengar gick till att ersätta stambokföraren och på den tiden var klubben fattig……….

Det blev då så att stambokföraren behövde inte betala för sina egna stamtavlor, verkar ju konstigt att ta betalt för något man själv utfört ideellt……….

men som jag skrivit, hur ni gör nu har jag inte en susning om….men att det verkar struligt ser jag däremot…..Rynkar på näsan

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

[Guardians]
2010-10-05 16:31
#29

#27, jo, men det blir en hel del kronor per år iallafall på den tiden som jag var med om men jag satt ju bara i styrelsen och fick inga ersättningar varken för bilresor eller telefonkostnader Tungan ute

sidentassen55
2010-10-05 16:38
#30

#29 Cool

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Erna
2010-10-06 19:01
#31

För många år sedan, när jag var medlem i Sverak, fick man vänta upp till 6 månader på stamtavlorna, så 5 veckor är inget.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Firinella
2010-10-06 19:04
#32

# 31 6 månader… jisses/Laila

sidentassen55
2010-10-06 19:17
#33

#31

DET måste vara VÄLDIGT längesedan….

var det problem med färger, importer eller annat då, för annars kan jag inte förstå HUR det kan ha tagit SÅ lång tid?

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

FiiaL
2010-10-07 12:22
#34

Som jag skrivit tidigare, så har ingen WCF-klubb anställd personal, varken för stambokföringen eller något annat. ALLT görs på den fritid som blir över när man arbetat klart för dagen.

Dessutom har det nu visat sig att den i den här slingan aktuella registreringsanmälan inte var komplett ifylld.

Sedan anslutningen till WCF har också antalet stamtavleansökningar ökar markant, vilket inte gör stambokförarens arbetsbelastning mindre.

I fortsättningen hoppas jag att var och en som känner sig förorättad eller anser sig få vänta för länge, tar direktkontakt med föreningen, istället för att diskutera på ett allmänt forum. De flesta där knappast känna till fakta. Undertecknad är för det mesta tillgänglig, eftersom jag, i motsats till stambokföraren, inte längre är yrkesarbetande.

Härmed sätter jag punkt för min del för den här diskussionen.

/Sirkka-Liisa

Annons:
TopDesign
2010-10-07 19:42
#35

Min ansökan om stamtavlor kom bort på posten. Men när handlingarna väl kom i till Sverak så gick det jättefort att få stamtavlorna. Det ska de ha en eloge för de som arbetar på kansliet//Elisabeth

MonicaLagerquist
2010-10-07 20:46
#36

Skrev ett inlägg tidigare idag men det har tydligen försvunnit

Idag kom min stamtavla så nu är den vidarebefodrad till SVERAK så nu kan jag ställa ut på söndag.

Stolt ägare till fem La permer

Firinella
2010-10-09 19:17
#37

# 34 Visste inte att det var så heligt med att undra när stamtavlorna skulle komma och att jämföra med andra. Klart man undrar när man är ny som uppfödare eller är detta kanske så konstigt… men förlåt mig då… /Laila

sidentassen55
2010-10-10 13:07
#38

#37

det är ju så att kritik tas på många olika sätt och en del har svårt att se något positivt i detta……

Jag tycker det är en självklarhet att man måste få ifrågasätta, även här,

Det finns inga krav här på att man ska vara JA-säjare för att få skriva, då får dom allt ändra i de redan mastodonta reglerna lite till….

Jag skulle också ha funderat och ifrågasatt om det hade gällt mig….det ena ÄR ju inte viktigare än det andra, och jag personligen tycker att ärenden som gäller stambokföring ska prioriteras och borde också kunna göras….så himla mycket jobb är det inte….Tyst

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Erna
2010-10-13 13:28
#39

Att vänta 6 månader på stamtavlan från Sverak var INTE någon krångelstamtavla. Alla fick vänta lika länge, fast det var innan datorernas intåg.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Upp till toppen
Annons: