Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 5652 ggr
Nicklasangora
2011-03-01 21:07

Vad ska jag tänka på? (Min första ras-rena katt)

Hej! jag ska köpa en perser på fredag! Hon är 11 månader gammal och det står att hon har stamtavla och är regestrerad.
När jag kommer ditt vad ska jag kolla på? Detta blir min första renrasiga katt!

Hon är silver färgad står det!

Annons:
IdaJ
2011-03-01 21:32
#1

Kattens besiktning ska inte vara äldre än 7 dagar och katten ska också vara grundvaccinerad. Du kan ju också försöka se så att hon och uppfödarens övriga katter ser friska ut och att katten har normalt hull.

MonicaLagerquist
2011-03-01 22:40
#2

Kolla att hon är PKD fri.

Stolt ägare till fem La permer

[MonEnil]
2011-03-02 00:14
#3

Det är ingen kattunge, så det är kanske inte uppfödaren som är säljaren? Det är viktigt att du får stamtavlan i original med dig om du köper katten.

Marita-L
2011-03-02 08:46
#4

Jag tycker också det är viktigt att du själv vet vad du köper och varför ..bara till sällskap eller om du har tänkt dig att avla eller om du vill ställa ut. Bra att ha klart för sig direkt och vara öppen med detta så det inte blir några ångrade köp eller missuppfattningar.

För skall man avla / ställa ut så bör man tänka efter,titta och fråga på så mycket mer.

Sedan är det bra att: Om man inte kan pälsvården med bad och föning osv att man redan vid köpet blir visad hur ..så katten inte blir lidande för sin egen okunskap sedan. 

Sedan kanske man tänker att det är ju inte uppfödaren man köper så den delen är inte så viktigt , men det är bra om man kan få ha en fin kontakt för framtiden och att uppfödaren/ säljaren kan finnas som support.

Något att annat viktigt att tänka på innan köpet:

Hur mycket jobbar jag, blir katten hemma många timmar själv, kommer den behöva en kompis, har jag råd med allt som kommer till, tål jag och min familj katter?

Lycka till i ditt köp.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Nicklasangora
2011-03-03 13:30
#5

Till er intresserade så blev det ingen katt från den uppfödaren. Hon mailade en timme innan vi skulle åka och sa att hon var såld… Men jag har hittat en hanne nu som jag ska åka och köpa på måndag! Skulle köpt han idag men vetrinären kunde inte besiktiga honom förens på måndag! Tack för alla svar!

finns det någon tråd eller artikel om pälsvården på en perser??

heliotropes
2011-03-03 20:18
#6

#5

Om du går in under pälsvårdsinläggen så finns det många trådar som tar upp lite blandat matnyttigt om pälsvård.

Jag brukar alltid ställa upp och duscha/föna en katt i visningssyfte om köparen vill,du har ingen möjlighet att få den hjälpen hos den du ska köpa katten hos?

Eva // medarbetare på Perser


Annons:
Nicklasangora
2011-03-03 20:33
#7

#6 jo hon sa att hon ska vissa mig olika shampon och kammar osv.. tror hon vissat hur man badar om jag vill det :)

heliotropes
2011-03-03 20:46
#8

#7

Det tycker jag att du ska göra..det ger så otroligt mycket att få se hur en van hanterar det när man själv är ovan.

Eva // medarbetare på Perser


Upp till toppen
Annons: